اکثر مردم آمریکا نظر مثبتی درباره نتانیاهو ندارند


اکثر مردم آمریکا نظر مثبتی درباره نتانیاهو ندارند

بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ: اکثر مردم آمریکا نظر مثبتی به نخست وزیر رژیم صهیونیستی ندارند.

اکثر مردم آمریکا نظر مثبتی درباره نتانیاهو ندارند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه جروزالم پست در گزارشی به قلم هرب کینون نوشت: بر اساس نظرسنجیِ موسسه گالوپ تنها 40 درصد از شهروندان آمریکایی نظر مطلوبی درباره بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دارند. نتایج این نظرسنجی که روز جمعه منتشر شد نشان می دهد فقط 18 درصد از رأی دهندگان دموکرات، نظر مثبتی به نتانیاهو دارند. شاید یکی از دلایلی که برخی نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا, از «بتو اورورکه» گرفته تا برنی سندرز و پیت بوتجیج هنگام انتقاد شدید از نخست وزیر اسرائیل احساس راحتی می کنند، همین باشد.

برای نمونه، اورورکه عضو سابق کنگره آمریکا از تگزاس روز هشتم ماه آوریل, یک روز قبل از برگزاری انتخابات اسرائیل، نتانیاهو را فردی "نژادپرست" توصیف کرد که «می خواهد همه ابعاد صلح را رد کند، زیرا او تهدید می کند کرانه باختری را (به اسرائیل) ضمیمه کند و از یک حزب راست افراطی و نژادپرست حمایت کرده است تا بتواند همچنان در قدرت باقی بماند.»
یک نامزد دیگر دموکرات یعنی برنی سندرز نیز در روز 22 ماه آوریل با انتقاد از نتانیاهو گفت: اسرائیل «توسط یک فرد راست افراطی اداره می شود و من با جرأت آن را یک دولت نژادپرست می نامم.» او در روز نهم ماه آوریل یعنی روز برگزاری انتخابات در اسرائیل هم درباره نتانیاهو گفت: من حامی او نیستم. صراحتا بگویم امیدوارم او در این انتخابات شکست بخورد.
پیت بوتجیج شهردار ایندیانا نیز لحنی ملایم تر از نخست وزیر اسرائیل انتقاد کرده و در روز ششم ماه آوریل گفته بود: حمایت از اسرائیل به معنای موافق بودن با سیاست های نتانیاهو نیست.
نظرسنجی گالوپ نشان می دهد این احساسات ممکن است از نظر سیاسی به نفع نامزدهای دموکرات شود، زیرا 46 درصد از دموکرات هایی که در این نظرسنجی شرکت کردند گفتند نظر خوبی درباره نخست وزیر اسرائیل ندارند.
این نظرسنجی نشان می دهد وابستگی حزبی یکی از عوامل مهمی است که تعیین می کند که آیا آمریکایی ها حامی نتانیاهو هستند یا اینکه با او مخالفند. نتایج نشان می دهد شمار زیادی از دموکرات ها از نتانیاهو خوششان نمی آید، اما جمهوری خواهان حامی او هستند. 65 درصد از جمهوری خواهان اعلام کردند نظرشان درباره نخست وزیر اسرائیل مطلوب است و تنها 13 درصد اعلام کردند از او حمایت نمی کنند.
این نظرسنجی همچنین نشان دهنده حمایت از اسرائیل در میان جمهوری خواهان در مقایسه با دموکرات هاست. نظرسنجی گالوپ درماه مارس نشان داد در حالی که 76 درصد از جمهوری خواهان بیشتر با اسرائیل ابراز همدردی می کنند تا با فلسطینیان، اما این رقم در میان دموکرات ها 43 درصد بود. در میان آنهایی که خود را لیبرال دموکرات می دانند، تنها سه درصد اعلام کردند بیشتر با اسرائیل ابراز همدردی می کنند تا با فلسطینیان.
در مجموع, 40 درصد از آمریکایی ها که در نظرسنجی گالوپ طی روزهای 17 تا 30 آوریل شرکت کردند, گفتند که از نتانیاهو حمایت می کنند. این رقم در ماه اوت 37 درصد بود. این در حالی است که 27 درصد اعلام کردند نظر مثبتی او ندارند. این رقم هم در ماه اوت 29 درصد بود. 23 درصد نیز اعلام کردند هرگز چیزی درباره او نشنیده اند و ده درصد هم گفتند هیچ نظری در این باره ندارند.
این نظرسنجی پس از آن انجام شد که آویچای مندلبیت دادستان کل اسرائیل در ماه فوریه اعلام کرد علیه نتانیاهو به اتهام کلاهبرداری, سوء استفاده از اعتماد و دریافت رشوه اعلام جرم خواهد کرد.
در مجموع، نتانیاهو در آمریکا در مقایسه با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، محبوب تر است. نظرسنجی گالوپ نشان می دهد 42 درصد از افکار عمومی آمریکا شیوه رسیدگی ترامپ به امور را تأیید و 52 درصد با شیوه او مخالفند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس