ورود برای عموم آزاد است!/ دانشگاهی که اعتقادی به کارت دانشجویی ندارد


ورود برای عموم آزاد است!/ دانشگاهی که اعتقادی به کارت دانشجویی ندارد

دانشگاه تهران برای کنترل کارت‌های دانشجویی هنگام ورود دانشجویان به دانشگاه هیچ برنامه‌ای ندارد و ورود و خروج برای عموم آزاد است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه بود که دانشگاه تهران به صحنه اعتراض و زد و خورد دانشجویان تبدیل شد و برای ساعاتی دانشگاه فضای ملتهب و ناآرام به خود دید؛ اعتراضاتی که به گفته مسئولان از بیرون دانشگاه ساماندهی شده بود و عده‌ای افراد نامرتبط با فضای دانشگاهی وارد این محیط شده بودند و قصد بر هم زدن نظم دانشگاه تهران را داشتند.

این اعتراضات در واکنش به مسائل انضباطی و پوشش دانشجویان رخ داده بود و آن‌ها در واکنش به حضور گشت‌های انضباطی در دانشگاه اعتراض داشتند.

پس از آنکه درگیری‌ها از ظهر آن روز آغاز شد، مسئولان حراست دانشگاه سعی کردند اعتراضات و دانشجویان به داخل آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه هدایت کنند و در آنجا به تقاضا‌ و صحبت‎های دانشجویان گوش کنند؛ البته در همان زمان دانشجویان با یکدیگر زد و خورد‌های داشتند و اتفاقات حاشیه‌ای بسیاری به وجود آمد، اما خوشبختانه در عصر همان روز این اعتراضات خاتمه پیدا کرد.

به گفته شاهدان عینی عده‌ای افراد چپ گرا که خواهان بر هم زدن نظم جامعه و دانشگاه هستند اعتراضات بی‌پایه و اساسی را ساماندهی کردند و قصد داشتند اعتراضات را از محیط دانشگاه تهران به دیگر دانشگاه‌ها تعمیم دهند.

۲۳ اردیبهشت روز آرام دانشگاه تهران بود

مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اتفاقات روز دوشنبه و با بیان اینکه محیط دانشگاه تهران همیشه آرام بوده است،‌ تصریح کرد: روز دوشنبه فضای دانشگاه تهران آرام بود اما به دلیل اینکه برخی افراد با محیط دانشگاهی آشنا نیستند، فکر می‌کنند اعتراض دانشجویان به منزله ناآرامی فضای دانشگاه است.

وی ادامه داد: افرادی از بیرون دانشگاه آمده بودند و اصلا دانشجو نبودند و با تحریک دانشجویان اعتراض خود را آغاز کردند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران بیان کرد: در جریان اتفاقات روز دوشنبه، طرفین با یکدیگر صحبت و درخواست‌هایشان را مطرح کردند،‌ بنده هم در آمفی تئاتر دانشگاه با آنان صحبت کردم و درخواست ‌ها را شنیدم، بازهم تاکید می‌کنم که فضای دانشگاه تهران مانند همیشه عادی بود.

ورود برای عموم آزاد است!/ دانشگاهی که اعتقادی به کارت دانشجویی ندارد

دانشگاه برای رد ادعای وجود گشت نیازی به ارائه بیانیه ندارد

پس از اعتراضات روز دوشنبه، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران طی نامه‌ای از محمود نیلی احمد آبادی ریاست این دانشگاه درخواست کرد تا در روز ۲۵ اردیبهشت با حضور در مسجد دانشگاه درباره حواشی ایجاد شده پاسخگو باشد.

نیلی احمدآبادی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر آن که چرا برخی از دانشجویان بدون داشتن هیچ مجوزی به رسمیت شناخته شده‌‍اند و تریبون دارند، اظهار کرد: دانشگاه محلی برای ایجاد گفتمان و طرح مواردی برای بحث است، ما به عنوان مسئول تمام تلاشمان را به کار گرفته‌ایم تا وظیفه خود را به درستی انجام دهیم و اگر کمبود‌هایی وجود دارد مربوط به دوره‌های قبل از ماست؛ سیاست ما روز دوشنبه از ابتدای حواشی هدایت اعتراض‌ها به داخل سالن و فضایی بود که تشنج کمتری به همراه داشته باشد و این موضوع را نباید به معنای به رسمیت بخشیدن این حرکت بدانید، زیرا ما تنها به دنبال کنترل فضا و پیشگیری از ارسال تصاویر تشنج‌ها از طریق رسانه‌ها به محیط خارج از دانشگاه بوده‌ایم.

وی گفت: تعداد معترضان روز دوشنبه بسیار کم بود و به وجود آمدن اتفاقاتی از این دست به معنای شدید بودن قضایا نیست، اینکه تصور کنیم ایستادن یک خانم در ورودی دانشگاه علت اصلی بروز اتفاقات بوده نکته‌ای اشتباه است؛ دانشگاه برای رد ادعای وجود گشت نیازی به ارائه بیانیه ندارد، زیرا اجرای قوانین مرتبط با حجاب جزئی از وظایف دانشگاه است.

نیلی احمد آبادی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانید قانونی که همه دانشجویان به اجرای آن متعهد هستند را اجرا کنید یا خیر بیان کرد: نباید تمام دانشگاه را با توجه به چند اتفاق اخیر رصد کنید، این دانشگاه همچنان بهترین دانشگاه ایران است و من به اکثر دانشجویان آن افتخار می‌کنم؛ برای این جمع شده‌ایم تا وضعیت پوشش و هنجار‌ها در دانشگاه بهبود پیدا کند، زیرا ما معتقدیم که وضعیت پوشش دانشجویان در دانشگاه و خارج از آن متفاوت است.

ورود برای عموم آزاد است!/ دانشگاهی که اعتقادی به کارت دانشجویی ندارد

ساماندهی اعتراضات توسط افرادی بیگانه

مسئولان دانشگاه تهران تاکید داشتند که اعتراضات از بیرون دانشگاه ساماندهی شده و افرادی با تغییر چهره خود وارد این محیط شده بودند و آن‌هایی که اصلا دانشجو نبودند به اغتشاشات دامن زدند و به دنبال آن‌ها دانشجویان اصلی دانشگاه تهران هم تحریک شدند و آن‌ها را همراهی کردند.

مشکل اصلی دانشگاه تهران عدم کنترل کارت‌های دانشجویی در گیت‌های ورودی به دانشگاه است و مسئولان حراست این دانشگاه اعتقادی به کنترل دانشجوان ندارند و هر فردی می‌تواند به راحتی وارد بزرگ‌ترین و معروف‌ترین دانشگاه کشور شود در حالی که دیگر دانشگاه‌های کشور به‌صورت جدی به کنترل کارت‌های دانشجویی می‌پردازند و هیچ فرد غیردانشگاهی حق ورود به محیط دانشگاه را ندارد.

کنترل نکردن کارت‌های دانشجویی در کنار عدم دقت در پوشش دانشجویان سبب شده تا دانشگاه تهران روی خط هنجار‌های ایرانی و اسلامی حرکت نکند و هر فردی بتواند با هر پوششی وارد این دانشگاه شود.

پس از حواشی روز ۲۳ اردیبهشت، ریاست دانشگاه تهران اعلام کرد حراست دانشگاه روی پوشش و ورود و خروج دانشجویان کنترل بیشتری را انجام خواهد داد.

ورود برای عموم آزاد است!/ دانشگاهی که اعتقادی به کارت دانشجویی ندارد

بارها به حراست دانشگاه تذکر داده‌ایم

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری کنترلی که ریاست دانشگاه تهران از آن صحبت می‌کرد، روز‌های شنبه و یکشنبه سری به دانشگاه تهران زد ، اما بدون آنکه از او تقاضای کارت کنند، توانست از تمام درب‌های دانشگاه عبور کند و وارد محیط شود این موضوع درحالی بود که هیچ یک از مسئولان حراست این دانشگاه از وی کارت دانشجویی نخواستند.

موضوع را از مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران جویا شدیم و او در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه این مشکلی است که از سوی مسئولان حراست دانشگاه تهران صورت گرفته و ما هم بار‌ها به آن‌ها این موضوع تذکر داده‌ایم، اما حراست دانشگاه در انجام برنامه‌های خود کوتاهی می‌کند.

اسماعیل سلیمانی مسئول حراست دانشگاه تهران هم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کنترل نکردن کارت‌های دانشجویی هنگام ورود دانشجویان به دانشگاه را قبول داریم و البته در حال حاضر سیاست آن است که در این مورد کمتر تمرکز داشته باشیم، اما با تذکراتی که انجام گرفته ،ورود و خروج را بیشتر مدیریت خواهیم کرد.

متاسفانه دانشگاه تهران هیچگاه روی کنترل کارت‌های دانشجویی تمرکز نداشته است و تنها در یک برهه زمانی به کنترل کارت‌های دانشجویی هنگام ورود دانشجویان به دانشگاه می‌پردازد و سپس کنترل کردن را رها می‌کند و همین اتفاق سبب می‌شود تا افرادی خارج از دانشگاه وارد این محیط شوند و دست به اغتشاشات و بر هم زدن آرامش دانشگاه بزنند.

حال باید دید که با تذکراتی که به حراست دانشگاه تهران داده شده است، آیا آن‌ها باز هم در انجام برنامه‌های خود کوتاهی می‌کنند و سبب بر هم خوردن محیط دانشگاه می‌شوند یا برنامه‌هایشان را بر اساس سیاست‌های دانشگاه پیش می‌برند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان