سونوگرافی سه بعدی، آیا برای جنین ضرر دارد؟


سونوگرافی سه بعدی، آیا برای جنین ضرر دارد؟

سایت نی نی بان یک نظرسنجی با عنوان «اگر بدانید سونوگرافی سه بعدی غیرضروری است باز هم آن را انجام می‌دهید؟‬» ترتیب داد.

نی نی بان: سایت نی نی‌ بان یک نظرسنجی با عنوان «اگر بدانید سونوگرافی سه بعدی غیرضروری است باز هم آن را انجام می‌دهید؟‬ » ترتیب داد که در آن مخاطبان طبق نظرات شخصی خود به گزینه‌های «بله. انجام می‌دهم» و «خیر. انجام نمی‌دهم» رای دادند.

طبق آخرین آمار گرفته شده، 11% افراد به گزینه «بله. انجام می‌دهم» و 89% افراد به گزینه «خیر. انجام نمی‌دهم» رای داده اند و این آمار نشان می دهد که بسیاری از زنان باردار از خطرات سونوگرافی سه بعدی آگاهی دارند.

سونوگرافی سه بعدی، آیا برای جنین ضرر دارد؟

اسکن سه بعدی با استفاده از امواج فراصوتی و نرم افزار تصویری، تصاویر کاملا واضح و روشن از جنین ارائه می کند. اسکن ۳ بعدی تصاویری از نوزاد را در ۳ بعد نشان می دهد. بدون شک این حالت بسیار هیجان انگیز است چون اغلب مادرانی که سونوگرافی دو بعدی انجام می دهند از دیدن تصویر سیاه و سفید و تا حدودی تار ناامید می شوند.
با اسکن ۳ بعدی شما پوست جنین را می بینید نه اندام داخلی اش را. حتی شما می توانید شکل دهان و بینی او را ببینید و قادر به تشخیص خمیازه کشیدنش باشید. سیستم سه بعدی هم مانند سونوگرافی دو بعدی، بدون درد و غیر تهاجمی است.
سونوی ۳ بعدی و ۴ بعدی می تواند اطلاعات بیشتری در مورد اختلالات شناخته شده فراهم کند. از آنجا که این اسکن می تواند جزئیات بیشتری را از زوایای مختلف نشان دهد در تشخیص شکاف لب بسیار کمک می کند. این می تواند به پزشکان کمک کند تا برای درمان بلافاصله بعد از تولد برنامه ریزی کنند. اسکن ۳ بعدی می تواند برای قلب و دیگر اندامهای داخلی نیز مفید باشد اما در صورتی که پزشک انجام آن را ضروری بداند.
بسیاری از متخصصان انجام این سونوگرافی را صرفا برای دیدن ظاهر جنین توصیه نمی کنند. برخی از این سونوها ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول میکشد که بیشتر از میزان توصیه شده است و حرارتی که به جنین می رسد میتواند خطرناک باشد.
اگر این نوع سونوگرافی در سنین کم بارداری انجام شود، ناهنجاری هایی را هم در جنین پدید می آورد.
در مورد بی‌ضرر بودن یا ضرر داشتن سونوگرافی سه بعدی هنوز چیزی ثابت نشده است ولی به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از انجام سونوگرافی سه بعدی به دلخواه خود خودداری کنند. در بین مادران دیده می‌شود که دوست دارند سونوگرافی سه بعدی را انجام دهند ولی باید حتما با تجویز پزشک باشد. سونوگرافی سه بعدی برای بررسی مشکلات آناتومیک است.
خطرات احتمالی سونوگرافی سه‌بعدی و چهاربعدی از آنجا که در سونوگرافی سه‌بعدی و چهاربعدی انرژی زیادی به جنین وارد می‌شود، این انرژی ممکن است برای جنین خطرناک باشد، گرچه هنوز خطرات احتمالی به اثبات نرسیده، ولی تحقیقاتی ادعا می‌کنند به دنبال سونوگرافی سه‌بعدی و چهار بعدی احتمال سوختگی در بافت نرم جنین وجود دارد همچنین به دلیل انرژی بسیار بالا، امکان بروز آسیب برحلزون شنوایی جنین نیز هست.
دستگاه‌های سونوگرافی سه‌بعدی و چهار بعدی برای گرفتن تصویر مناسب حداکثر انرژی آلتراسوند را به داخل بدن می‌فرستند و چنانچه پروب این دستگاه به میزان کافی روی شکم مادر باردار نگه داشته شود، حتی می‌تواند مایع‌آمنیوتیک (کیسه اطراف جنین) را به جوش بیاورد و به بافت‌های جنین آسیب بزند، پس مهارت پزشک سونوگراف در مدت زمان سونوگرافی نقش بسیار مهمی در بروز‌ آسیب‌های احتمالی دارد
استفاده از روش سونوگرافی سه‌بعدی در موارد غیرضروری ضمن احتمال آسیب به جنین باعث اتلاف وقت و تحمیل هزینه مالی فراوان به بیماران می‌شود؛ چرا که این نوع سونوگرافی مشمول بیمه نمی‌شود و به دلیل گران بودن آن، تنها هدر دادن پول است.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
آیا شما باردار هستید و دوره ی سونوگرافی شما آغاز شده است؟ آیا دکتر به شما سونوگرافی سه بعدی پیشنهاد میکند؟ چرا به شما توصیه میکند؟ آیا این روش برای نوزاد شما خطری ندارد؟
اگر این پرسش ها شما را نگران می کند مطلب ما در این مورد مطالعه فرمایید، این آشکار است به عنوان یک مادر وقتی پزشک شما به شما روشی را برای تست پیشنهاد میکند شما را نگران کند.
سونوگرافی 3D معمولا با دستگاه تماس روی شکم انجام می شود، بنابراین طبیعی است که این سیستم شما را نگران کند، در اینجا ما به سونوگرافی سه بعدی می پردازیم و اینکه آیا خطری برای نوزاد وجود دارد یا نه.

سونوگرافی سه بعدی، آیا برای جنین ضرر دارد؟
تست سونوگرافی سه بعدی چیست و آیا این روش امن است؟
روش سونوگرافی سه بعدی در دوران بارداری اجباری نیست، بیشتر پزشکان به پدر و مادر برای دیدن نوزاد به دنیا نیامده پیشنهاد میدهند، بیشتر پزشکان این تست را تست بی خطری می دانند به خصوص که به عنوان روش بدون جراحی شناخته می شود.
در برخی از موارد دکتر به منظور سالم بودن نوزاد در رحم مادر شما را اجبار می کند که تست سونوگرافی سه بعدی را انجام دهید، به خصوص برای رد احتمال شکاف لب (یکی از نواقص زایشی بدن) که در سونوگرافی سه بعدی نشان داده می شود این تست را انجام دهید.
سونوگرافی سه بعدی مانند یک سونوگرافی معمول است اما نتایج را به صورت سه بعدی نشان می دهد. در سونوگرافی سه بعدی از امواج صوتی برای ایجاد تصویر از نوزاد داخل رحم استفاده می شود، هنگامی که شما یک سونوگرافی 3 D انجام می دهید به شما اجازه می دهد که تصویر نوزاد متولد نشده خود واضح تر از سونوگرافی معمول مشاهده کنید.

چه زمانی باید شما تست سونوگرافی سه بعدی را انجام دهید؟
بهترین زمان برای گرفتن سونوگرافی سه بعدی بین هفته ی 26 و هفته ی 30 حاملگی است.
- وقتی نوزاد شما قبل از هفته ی 26 در رحم مادر باشد مقداری چربی در زیر پوست شما وجود خواهد داشت. اگر سونوگرافی سه بعدی انجام میدهد تصاویر استخوان های صورت را انتخاب کنید.
- پس از 30 هفتگی نوزاد، سر نوزاد شما به ناحیه لگن نزدیک میشود. انجام سونوگرافی سه بعدی به شما یک تصویر واضح و روشن از چهره کودک نمیدهد.
- در صورتی که شما دارای یک بیماری شناخته شده به عنوان قدامی جفت که در آن جفت در قسمت جلوی رحم شما میباشد باید تا هفته 28 بارداری صبر کنید تا بهترین تصویر را از نوزاد خود بگیرید.

دریافت بهترین تصویر سونوگرافی سه بعدی در دوران بارداری
چند راهنمایی برای داشتن تصویر بهتر و روشن در سونوگرافی سه بعدی بدست آورید:
- همان طور که در بالا بیان شد بهترین زمان برای دریافت سونوگرافی بین هفته 26 و 30 است
- قبل از عمل سونوگرافی سه بعدی به مقدار زیاد آب بنوشید. نه فقط قبل از ملاقات، اما سعی کنید در چند روز قبل از ملاقات آب زیادی بنوشید، شما باید سعی کنید حداقل دو تا سه لیتر آب روزانه بنوشید.
- مطمئن شوید راحت به سونوگرافی سه بعدی می روید، مثانه شما باید پر باشد اما طوری نباشد که باعث آزار و اذیت شما شود، اطمینان حاصل کند که لباسی که می پوشید راحت است و در آن لباس راحت هستید.
اگر آزمایشات پس از تلاش دو یا سه باره بی نتیجه بود شما باید قید رفتن برای سونوگرافی سه بعدی را بزنید.
این نکات را باید در نظر داشته باشید
- در حالی که سونوگرافی سه بعدی یکی از بهترین را ه ها برای دیدن چهره ی نوزاد متولد نشده شما در داخل رحم است، اما ممکن است همیشه شما یک تصویر دریافت کنید.این به این معنا نیست که چیزی اشتباه در مورد نوزاد شما وجود دارد. این به این معنی است که نوزاد شما خواب است و گرفتن تصویر از چهره انتخاب خوبی نیست.
- یکی از بهترین نمونه هنگامی است که چهره نوزاد شما رو به بیرون است که شما یک تصویر واضحی از طریق سونوگرافی سه بعدی دریافت می کند، همچنین مهم است که مقدار کافی از مایع آمنیوتیک اطراف چهره نوزاد شما وجود داشته باشد که باعث می شود تصویر روشنتر شود.
- شما ممکن است به دلیل اینکه چهره نوزاد شما سمت پشت خود باشد نتوانید تصویر نوزاد را دریافت کنید.
- همچنین اگر شما بیش از حد چربی شکم داشته باشید چهره نوزاد خود را در سونوگرافی سه بعدی نمی توانید ببینید.
- اگر نتایج خوب نباشد ممکن است سونوگرافیست از شما بخواهد یک پیاده روی برای تغییر موقعیت نوزاد برای شما مفید باشد، اگر جواب نداد سونوگرافیست از شما می خواهد که پس از یک هفته یا موقعی که موقعیت نوزاد شما تغییر کرد به سونوگرافیست مراجعه کنید.
- از دیگر مواردی که شما نمی توانید چهره نوزاد خود دریافت کنید موقعی است که سر به لگن نزدیک باشد، ممکن است یک تصویر به صورت برفکی ببینید که دلیل آن این است که به اندازه کافی مایع آمنیوتیک اطراف صورت وجود ندارد.

سونوگرافی سه بعدی، آیا برای جنین ضرر دارد؟
مزایای سونوگرافی سه بعدی چسیت؟
استفاده از این تکنولوژی در بررسی ناهنجاریهای جنین اهمیت دارد.
- در گذشته ‌در تشخیص ناهنجاری جنینی از روش آمینوسنتز (کشیدن آب اطراف جنین) استفاده می‌شد که امکان سقط جنین وجود داشت، اما امروزه با کمک این نوع سونوگرافی می‌توان بدون بروز هیچ‌گونه خطری برای جنین تا 99 درصد به تشخیص صحیح دست یافت.
- با توجه به نتایج این سونوگرافی پزشکان می‌توانند به تصمیم گیری بهتری در خصوص ادامه بارداری یا پایان دادن به آن دست یابند.
- همچنین بررسی نتایج اعمال جراحی داخل رحمی، از دیگر کاربردهای سونوگرافی سه بعدی است.
- برای بررسی بهتر اختلالات آناتومیک جنین (هر گونه تغییر در اندام درونی و اندام بیرونی مشخص است).
- اسپاینا بیفیدا (نقایص ستون فقرات و نخاع جنین)
- همچنین در آینده می‌توان از این روش برای تعیین اختلالات عصبی جنین و احتمال وجود فلج مغزی استفاده کرد.
نکته مهم: این سونوگرافی بایستی در شرایط خاص انجام شود و همه زنان باردار نیاز به انجام این سونوگرافی ندارند.

معایب سونوگرافی سه بعدی
- مشاهده جنین قبل از ۱۷ هفته می‌تواند سبب اضطراب ناشی از شکل عجیب و احساس غیر واقعی بودن جنین در مادر شود. بزرگترین خطر بالقوه سونوگرافی ۳ بعدی برای مادر باردار احساس کاذب عدم نیاز به سایر مراقبت هاست.
- خطر این امواج به مدت زمان تابش امواج، شدت آن‌ها و بسامد امواج بستگی دارد.
- نقص دستگاه سونوگرافی ۳ بعدی به مایع آمونیاکی دور جنین آسیب می‌زند.
- برای گرفتن تصویر مناسب حداکثر انرژی را به داخل بدن می‌فرستند و چنانچه prob این دستگاه به میزان کافی روی شکم مادر باردار نگه داشته شود، از نظر تئوری حتی می‌تواند کیسه آب اطراف جنین را به جوش بیاورد.
- سونوگرافی ۳ بعدی به دلیل اینکه بر یک نقطه به مدت طولانی انرژی وارد می‌کند گاهی می‌تواند موجب سوختگی‌هایی در بافت نرم جنین شود.
- در سونوگرافی ۳ بعدی امواج به صورت prod (برانگیخته) وارد دستگاه می‌شود و دستگاه این امواج را به تصویر تبدیل می‌کند.
اگر فردی که سونوگرافی ۳ بعدی انجام می‌دهد مهارت کافی نداشته باشد پیرود بر روی یک نقطه از شکم قرار گرفته می‌شود و امواج به صورت صوت در یک نقطه جمع می‌شود و گرمایی که از این امواج صوتی وارد می‌شود می‌تواند خطراتی ایجاد کند.
- در بیشتر موارد روش سونوگرافی ۳ بعدی غیر ضروری است و ضمن اتلاف وقت، هزینه مالی فراوانی را به بیماران تحمیل می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج