فرصت طلایی توبه را ازدست ندهیم


فرصت طلایی توبه را ازدست ندهیم

گروه معارف ــ شب قدر، شب نزول قرآن، فرصت طلایی توبه و تقدیر یک ساله انسان است که باید آن را با معرفت بیشتر درک کرد و با تدبر و تعقل به زنده‌داری این شب پرداخت.

فرصت طلایی توبه را ازدست ندهیم«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (1) وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ (2) لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3)...». قرآن در شب قدر نازل شده و این موضوع اهمیت تدبر و تعقل بیشتر برای درک عظمت این شب که سرنوست انسان در آن رقم می‌خورد و شبی که برنامه زندگی بشر و معجزه الهی در آن نازل شده را بیشتر می‌کند.
شب قدر به احیا و شب زنده‌داری، تفکر و تعقل، خواندن نماز، قرائت سوره‌هایی همچون سوره مبارکه قدر، غسل کردن، استغفار و توبه و ... توصیه شده است. سوره قدر حاوی مطالب مهمی در مورد شب قدر و نزول قرآن و تقدیر امور در این شب است که آیت‌الله مکارم شیرازی در تفسیر این سوره آورده که نزول قرآن مجید در شب قدر بوده و آثار و برکات فراوانی برای آن ذکر شده است.
بر اساس بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی در تفسیر سوره قدر، در روایات آمده است که شب قدر در ماه رمضان و یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم معین شده که شب بیست و یکم تأکید بیشتری دارد و علت مشخص نشدن زمان دقیق شب قدر این است که انسان همه شب‌هایی که احتمال قدر بودن آن می‌رود را مورد احترام قرار داده و با مناجات بیشتر، پاداش بیشتری دریافت کند.

یکی از مهم‌ترین وجوهی که سوره قدر به آن اشاره دارد، نزول قرآن است که در نزول دفعی تمام قرآن بر قلب مبارک پیامبر اکرم (ص) نازل شد و نزول تدریجی قرآن در طول 23 سال دوران نبوت انجام گرفت. در روایات متعددی آمده است که در شب قدر مقدرات یک ساله انسان‌ها تعیین می‌شود و آن را برای امضا نزد حجت خدا و امام زمان(عج) می‌برند که این موضوع با اختیار و آزادی انسان تضادی ندارد و و این تقدیر الهی بر اساس شایستگی‌ها و لیاقت‌های افراد بوده که زمینه‌هایش از طرف خود فرد فراهم شده است.
آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین در تفسیر این سوره به برتری شب قدر از هزاران ماه اشاره می‌کند که نزول قرآن در این شب سبب برتری و برکات آن شده و ارزش عبادت و احیای آن را فزونی بخشیده و از طرفی در روایات می‌خوانیم که شب قدر از مواهب الهی است که امت‌های گذشته از این مواهب برخوردار نبودند.

قدر، اوج نیاز انسان به خدا
حجت‌الاسلام یوسف مصطفوی در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: برای انسان یک مفهومی به نام «احساس احتیاج» از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. انسان اگر به درک مفهوم احساس احتیاج دست نیابد سرکشی، خودخواهی و تکبر وجودش را فرا می‌گیرد، زیرا به مفهوم احساس احتیاج به خالق هستی دست نیافته است.
مصطفوی تصریح کرد: باید انسان به مفهوم احساس احتیاج در هر جایگاه و مقامی که هست برسد و همواره خود را محتاج به خالق هستی ببیند و این احساس را در خود زنده و حفظ کند. ماه مبارک رمضان یک زمان و فرصت مهم برای رسیدن به نکته و نقطه احساس احتیاج به معبود محسوب می‌شود.
وی افزود: ائمه‌ اطهار(ع) همواره در مناجات و ادعیه‌شان خود را محتاج خداوند می‌دیدند؛ پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام علی (ع) به دلیل داشتن مقام و جایگاه والا در امر هدایت امت اسلامی در محضر الهی خود را نیازمند و مطیع خداوند می‌دانستند، از این سخن به این نکته می‌توان دست یافت که ائمه‌اطهار (ع) هر اندازه از نعمت توجه خداوند برخوردار بودند نیاز ببشتری برای این توجه احساس می‌کردند.
این کارشناس دینی یادآور شد: داشتن احساس احتیاج انسان به خداوند در همه انسان‌ها وجود دارد اما سطح این احساس متفاوت است، شب‌های قدر نقطه شروع این احساس است که خداوند به بندگان خود در این شب اختصاص داده است تا به مناجات، ضجه زدن به درگاه خداوند، شب زنده‌داری برای تدبر و تعقل سپری کنند که در صورت رسیدن به این درک از احتیاج فرد خود را همواره مطیع و محتاج به خداوند خواهد یافت و هرگز از مسیر الهی منحرف نخواهد شد.

شب قدر، فرصت طلایی توبه
حجت‌الاسلام ولی‌الله مصائبی، معاون فرهنگی و آموزشی تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز در مورد فلسفه شب قدر به سخنان مفسران اشاره کرد و گفت: قدر به معنی بزرگ و باعظمت است و برخی آن را بزرگی و عظمت خداوند تفسیر کردند که مقدرات یک سال در این شب رقم می‌خورد.
وی با اشاره به نزول قرآن کریم در شب قدر یادآور شد: ملائکه در این شب به زمین نزول می‌کنند تا به دعای روزه‌داران آمین بگویند و این شب چتر امنیتی برای بشر و انسان‌های معصیت‌کار است تا دست به توبه بردارند و در این فرصت طلایی گناهان خود را پاک کنند.
معاون فرهنگی و آموزشی تبلیغات اسلامی استان زنجان شب قدر را قلب رمضان خواند و گفت: در این شب که بهتر از هزاران سال است خواندن دعا و ذکر، عبادت و نماز سفارش شده و حتی توصیه می‌شود که نمازهای قضا را در این شب به‌جای آورند و از این فرصت برای پالایش دل‌های زنگ‌زده استفاده و صلح و صفا، احسان، صله‌رحم و نیکی را جایگزین تفرقه، ظلم، قطع رحم و بدی کنند.
این مسئول به بصیرت‌افزایی در احیای شب‌های قدر تأکید کرد و گفت: مومنان باید تلاوت قرآن و ادعیه را شایسته و مفهومی به‌جای آورند تا فضیلت شب قدر را بیشتر درک کنند چرا که در اسلام فضیلت بسیاری برای آن قائل شدند.
مصائبی در مورد اینکه عده‌ای معتقدند بیشتر از خواندن دعا در شب قدر باید به تفکر و تعقل پرداخت، تصریح کرد: هر دعا و نیایشی فضیلت خود را دارد و در دعای جوشن کبیر در 100 فراز یک هزار بار نام‌های زیبای خدا را می‌خوانیم که این کار حتما اجر خود را دارد اما از طرفی امام صادق(ع) فرمودند که یک ساعت تفکر از 70 سال عبادت بهتر است.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403