مولا علی(ع)؛ حقیقتی که مانند ندارد


مولا علی(ع)؛ حقیقتی که مانند ندارد

گروه معارف ــ علی(ع) ماورای اسطوره‌ها و با رنگ واقعیت محض است، حقیقتی که مانند ندارد. جنگاوری قدر، عالمی بی‌همتا، حاکمی مقتدر، پدری مهربان، یک قاضی توانا، عارفی تمام، حکیمی متأله، مظلوم نوازی پرمحبت، سیاستمداری کیّس و زیرک، اخلاق‌مداری نفوذناپذیر و مقتدری مظلوم همه و همه صفات و ابعاد کوچکی از دریای وجود امیرالمؤمنین است.

مولا علی(ع)؛ حقیقتی که مانند ندارد

تاریخ بشر واجد داستان‌ها، اسطوره‌ها و افسانه‌های است که عالی‌ترین تمایلات و آرزوهای اقوام را در خود گنجانده‌اند، اسطوره‌ها و افسانه‌ها بیانگر آرزوها، تمایلات، ارزش‌ها و علائق ملل‌اند و انسان‌ها خواسته‌های خود را به قالب اسطوره ریخته‌اند.
رستم در ایران نماد علائق ایرانی است، آشیلِ ایلیاد هومر نمایانگر خواسته‌های یونانی است و قس علی‌هذا.
اسطوره‌ها عموماً انسان‌های مثبت و دارای نقش سازنده بوده‌اند.
داستان اسطوره‌ها نقش سازنده‌ای از جهت تحرک بخشی‌های محدود در زیست ملل داشته‌اند و لیکن عیبی که بر اسطوره‌ها وارد است این است که بهره‌ای از واقعیت ندارند و یا لااقل واقعیت قلیلی را با دروغ کثیر مخلوط کرده‌اند.

ولی در شرق جهان مولا و امیری زندگی کرد که آنچه خوبان همه به‌دروغ داشتند ایشان یکجا و به‌واقع داشت.
زندگی‌نامه امیرالمؤمنین اسطوره‌ای است که این بار تماماً از واقعیت بهره دارد.
جنگاوری قدر، عالمی بی‌همتا، حاکمی مقتدر، پدری مهربان، یک قاضی توانا، عارفی تمام، حکیمی متأله، مظلوم نوازی پرمحبت، سیاستمداری کیّس و زیرک، اخلاق‌مداری نفوذناپذیر و مقتدری مظلوم همه و همه صفات و ابعاد کوچکی از دریای وجود امیرالمؤمنین است.
شخصیتی که در دوران حیاتش برکات بی‌شماری داشت و در دوران پسا زندگی خود برکاتش بیشتر هم شد.
وجود مبارکی که به قول دکتر شریعتی «پس از شهادتش در تاریخ ما و جهان اسلام و بلکه تاریخ جهان حیاتی بارور و بسیار سازنده داشته است، او بعد گذراندن زندگی این جهانی‌اش حیات معنوی خویش را آغاز کرد و تأثیرگذاری عمیقی را در جوامع بشری باعث گردید، علی(ع) شخصیتی بی‌شبیه است، هر چه بیشتر در تاریخ به جلو می‌رویم امیرالمؤمنین زنده و زنده‌ترند».
هیچ اسطوره‌ای نه جامعیت این وجود مقدس را داشته است، نه تأثیرگذاری‌اش را و نه حتی بدان نزدیک بوده است.
شخصیتی که ۱۴۰۰ سال بعد از خود میلیون‌ها فدائی و جان‌نثار دارد و سخنان گهربارش روح حقیقت‌جویی را می‌نوازد و باران طراوت بر جان آدمی می‌باراند البته که نمی‌تواند نزدیکی در بین اسطوره‌های دروغینی که نقش افیون بازی می‌کرده‌اند و امروز هم از سطور کتاب‌ها فراتر نمی‌روند و ظهور و بروزی در جامعه ندارند داشته باشد.
بیان و سیره امیرالمؤمنین واقعیت دارد و از طرفی متناسب فطرت آدمی است.
مهم‌تر از همه اینکه این سبک زندگی و بیانات باعقل انسانی به‌عنوان نبی و حجت درونی افراد سازگاری دارد.
همه و همه این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهد که علی(ع) را فراتر از تاریخ و اسطوره‌هایش به نظر می‌رساند و میلیون‌ها جوان را شیفته و جان فدایش قرار می‌دهد.
آری علی(ع) وجودی است ماورای اسطوره‌ها و افسانه‌ها اما با رنگ و لعاب واقعیت محض...

یادداشت از مسئول فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره)
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل در انتظار نی نی با متن های زیبا