کشف شی مرموز یشمی از قبیله مایا، باستان شناسان را سردرگم کرد

یک شی باستانی مرموز باقی مانده از قبیله مایا، باستان شناسان را سر درگم کرده است. در واقع این شی مرموز در جایی کشف شده که جای مناسبی برای آن به شمار نمی رود. باستان شناسان با کشف یک شی مرموز ساخته شده از گونه ای یشم، شگفت زده شده اند. این شی متعلق به... نوشته کشف شی مرموز یشمی از قبیله مایا، باستان شناسان را سردرگم کرد اولین بار در گجت نیوز....

باستان شناسان با کشف یک شی مرموز ساخته شده از گونه ای یشم، شگفت زده شده اند. این شی متعلق به قبیله مایا است و باستان شناسان در خصوص موارد بکار گیری آن مشغول گمانه زنی هستند.

یشم نقش مهمی در زندگی مردمان متعلق به تمدن مایا بازی می کرد. از این سنگ برای ساخت اشیا مختلف بسیار مهم استفاده می شد. در واقع یشم برای ساخت اشیا خاص مورد استفاده قرار می گرفت.

اما در این یک مورد از این شی مرموز برای کارهای تزیینی استفاده نشده و به نظر می رسد هدف از ساخت آن انجام کارهای دیگری بوده است. یشم تنوع بسیاری دارد، اما این شی از گونه ای یشم به نام جادئیت ساخته شده و به نظر می رسد استفاده از آن در معادن نمک معمول بوده است.

دانشمندان دانشگاه دولتی لوییزیانا کاشفان این شی مرموز متعلق به تمدن مایا هستند که به خوبی حفظ شده است. این جادئیت در حالی کشف شد که دسته آن در زمین فرو رفته بود، آن هم در زمینی که زمانی به عنوان معدن نمک مایاها از آن استفاده می شد.

استفاده قبایل مایا از یشم در تولید نمک

از نظر پژوهشگران جادئیت نیمه شفاف با کیفیت بالا جز نیازمندی های مایاها در امور مهم بوده است و به همین خاطر نباید در معدن نمک یافت می شد. این جادئیت در جایی کشف شده که مایاها در آنجا به تولید نمک می پرداختند. در این منطقه نمک با حرارت دادن مایع نمک دار در ظروف بزرگ بدست می آمد.

به نظر می رسد تولید نمک در میان قبایل مایا بسیار شاق، طاقت فرسا و پیچیده بوده است و به همین خاطر شاهد وجود اشیاء مرموزی مانند اشیاء یشمی در معدن نمک این منطقه هستیم. این در حال بوده است که مصرف یشم در آن دوران بیشتر از هر چیزی اختصاص به ساخت گوشواره های سلطنتی، پلاک ها و مجسمه های یشمی داشت.

مردمان مایا با ساخت اشیا تزیینی از یشم آن را در مراسمات مختلف به مقامات بالاتر به عنوان هدیه تقدیم می کردند و یا اینکه آن را در داخل مقابر افراد مهم و خاندان سلطنتی قرار می دادند، اما باستان شناسان معتقدند از این یشم گاها نیز برای ساخت ابزاری مانند یک تیغه بزرگ برای کار در معادن نمک استفاده می شده است.

نمک نقش زیستی و تجاری مهمی در میان قبایل مایا داشت و به همین خاطر کارگران حوزه تولید نمک می توانستند به خاطر ارزش بالای این ماه غذایی تقاضای دسترسی به برخی ابزارهای غیر معمول و گرانقمیت داشته باشند. مایاها دائما از نمک در رژیم غذایی خود بهره می بردند، همچنین نمک به عنوان یک شی ارشمند انبار می شد و یا از آن برای حفط طولانی مدت گوشت ماهی بهره می بردند.

گویا این بار از این ابزار برای کار دیگری غیر از زیبایی و یا دکور استفاده شده است. از این جودئیت به احتمال قوی به خاطر محکم بودن آن برای کندن استفاده شده است. شاید از این ابزار نمی شد برای کندن چوب های سخت و یا تراش سنگ استفاده کرد اما استفاده از آن در معادن برای تراش نمک ممکن بوده است، شاید هم از آن برای بریدن گوشت قرمز و یا گوشت ماهی و موارد دیگر استفاده می شده است.

اقلام کشف شده ای به مانند این شی مرموز یشمی به انسان مدرن کمک می کند تا فهم دقیق تری از زندگی و طرز فکر انسان های متعلق به تمدن مایا داشته باشد.

تغییر جذاب خانم بازیگر فیلم آواز تهران بعد 33 سال / هنوز مجرد !! + بیوگرافی و عکس ها