انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی: از افزودن نمک به غذا از طریق نمکدان در منزل پرهیز شود


رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: مطالعات درباره عوامل غذایی موثر بر افزایش فشار خون ناشی از دریافت نمک نشان می دهد نان، پنیر و دوغ بیشترین سهم در دریافت نمک نهفته از طریق مواد غذایی را در سبد غذایی ایرانی ها دارند.

آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش وزارت بهداشت، هدایت حسینی روز سه شنبه درباره افزایش فشار خون با مصرف نمک زیاد افزود: حدود ۵۳ درصد از نمک دریافتی روزانه سبد غذایی ایرانی ها از طریق نمک افزوده شده به غذا و ۱۲.۵ درصد از طریق نان، ۵.۳ درصد از طریق پنیر و ۴.۷ درصد از طریق دوغ، وارد سبد غذایی روزانه در کشور می شود.

حسینی اظهار داشت: با توجه به آنکه سرانه مصرف نمک طعام روزانه دریافتی در ایران بیش از ۲ برابر مقدار توصیه شده توسط مراجع علمی بین المللی است، به منظور پیشگیری و کنترل پر فشاری خون توصیه می شود از افزودن نمک به غذا از طریق نمکدان در منزل پرهیز شود و حتی الامکان از محصولات لبنی و نان کم نمک استفاده شود.

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز پیش از این درباره تاثیر نمک در افزایش فشار خون گفته بود: یکی از دلایل مهم ابتلا به فشار خون بالا، مصرف زیاد نمک است و مردم ایران تقریبا دو برابر مقدار توصیه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، نمک مصرف می‌کنند، در حالی که تمام افراد کمتر از ۵۰ سال باید در طول روز کمتر از ۵ گرم معادل حدود یک قاشق مرباخوری، نمک مصرف کنند. البته منظور از مصرف نمک، کل نمک موجود در مواد غذایی است که وارد بدن می‌شود. میزان توصیه شده مصرف نمک روزانه برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی کمتر از ۳ گرم، معادل نصف قاشق مرباخوری در طول روز است. البته در پیشگیری از پرفشاری خون، حتما باید به نمک پنهان یا سدیم موجود در مواد غذایی مانند فست فودها، سس‌ها، شور و ترشی‌ها، تنقلات مانند چیپس، پفک و آجیل توجه کرد و مصرف زیاد این‌ها می‌تواند زمینه بروز فشار خون بالا را فراهم کند.

پویش ملی کنترل فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت و همزمان با روز جهانی فشار خون در کشور آغاز شد و هدف آن، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در مورد اهمیت فشار خون و عوارض و پیامدهای و همچنین شناسایی افراد مبتلا به فشار خون بالا در کشور است. این پویش از عید فطر وارد فاز عملیاتی می شود. وزارت بهداشت اعلام کرده که حدود ۶ تا ۷ میلیون بیمار شناسایی نشده مبتلا به فشار خون داریم و پویش ملی کنترل فشار خون بالا کمک می‌کند حداقل ۲ میلیون نفر از افراد بالای ۳۰ سال از وجود یا فقدان فشار خون خود مطلع شوند و اگر مبتلا هستند فشار خون خود را کنترل کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس