وسایل نقلیه بومی در کشورهای مختلف جهان


تفاوت فرهنگی و جغرافیایی در کشورهای مختلف باعث شده که در برخی از آنها وسایل نقلیه منحصر به فردی استفاده شود. وسایلی که شاید هیچ کجای جهان دیده نشود. بسیاری از وسایل حمل و نقل بومی در هر کشوری با هزینه کم و کارایی زیاد ساخته می شوند. سواری شدن در این وسایل برای بسیاری از گردشگران تجربه جالبی است. علاوه بر این جالب بودن استفاده از وسایل نقلیه بومی...

تفاوت فرهنگی و جغرافیایی در کشورهای مختلف باعث شده که در برخی از آنها وسایل نقلیه منحصر به فردی استفاده شود. وسایلی که شاید هیچ کجای جهان دیده نشود. بسیاری از وسایل حمل و نقل بومی در هر کشوری با هزینه کم و کارایی زیاد ساخته می‌شوند. سواری شدن در این وسایل برای بسیاری از گردشگران تجربه جالبی است. علاوه بر این جالب بودن استفاده از وسایل نقلیه بومی یکی از راه‌های کم شدن هزینه در سفرهای خارجی است. با ما همراه شوید تا با این وسایل نقلیه آشنا شوید تا سفرهای خود از برخی آنها استفاده کنید.

1. چوکودو، کنگو

«چوکودو» نام وسیله‌ حمل و نقل کوچکی برای مردم فقیر کشور کنگو است. این وسیله دارای دو چرخ کوچک با چوبی بلند میان چرخ‌ها و یک فرمان چوبی است. چوکودو بیشتر در شرق کنگو ساخته و استفاده می‌شود. کم هزینه بودن آن دلیل استفاده‌ی زیاد از آن است.

وسایل نقلیه بومی در کشورهای مختلف جهان

2. جیپنی، فیلیپین

در فیلیپین سال‌هاست که «جیپنی» رایج‌ترین وسیله حمل‌و‌نقل عمومی است. دود این خودروهای قدیمی باعث آلودگی هوا می‌شوند. «جیپنی» جیپ‌های ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم هستند که با بازسازی شدن، رنگ و شکل ملی به خود گرفتند و به یکی از نمادهای فرهنگی فیلیپین مبدل شده‌ است. این خودروها دارای جا و تزئینات زیادی هستند.

وسایل نقلیه بومی در کشورهای مختلف جهان

3. دوچرخه‌سواری، ویتنام

یکی از مهم‌ترین وسایل حمل‌و‌نقل بار در ویتنام دوچرخه موتوری است. در پایتخت این کشور «هانوی» با شش و‌ نیم میلیون جمعیت حدود چهار میلیون راننده با دوچرخه موتوری رفت و آمد می‌کنند. از آنجایی که این وسیله برای گردشگران نیز جذاب است، بسیاری از تورهای تفریحی با دوچرخه موتوری برگزار می‌شود.

وسایل نقلیه بومی در کشورهای مختلف جهان

4. نوری، کامبوج

«نوری» یا قطار بامبوس که زمانی از مهم‌ترین وسایل حمل‌و‌نقل ارزان در کامبوج به حساب می‌آمد حالا به یک جاذبه توریستی برای گردشگران مبدل شده است. نوری صفحه‌ای از جنس چوب و یا بامبوس است که با ابعاد ۵ در ۵ مترمربع به روی ریل‌هایی نصب می‌شود. این وسیله با سرعتی تا ۵۰ کیلومتر در ساعت، بار خود را در میان مزارع برنج و روستاها حمل می‌کند.
وسایل نقلیه بومی در کشورهای مختلف جهان

5. توک‌توک، تایلند

«توک‌توک» موتور سه‌چرخه در تایلند و بسیاری از کشورهای آسیایی چون هند، پاکستان، بنگلادش و سریلانکا، وسیله‌ای بسیار مهم برای حمل‌و‌نقل به حساب می‌آید. این وسیله محبوب گردشگران است. رانندگان توک‌توک می‌توانند با مهارت و سرعت زیادی محمولات را از کوچه و خیابان‌ها به مقصد برسانند.
وسایل نقلیه بومی در کشورهای مختلف جهان

6. ریکشای رکابی، کامبوج

ریکشای رکابی از توسعه ریکشاهای کشیدنی به وجود آمدند. وسایلی که در آنها یک مرد گاری‌ای را به دنبال می‌کشد که در آن یک یا دونفر نشسته‌اند. این وسیله دارای سه چرخ بزرگ است و در بسیاری از کشورهای آسیا به عنوان وسیله‌ای مناسب و ارزان برای حمل‌و‌نقل استفاده می‌شود.
وسایل نقلیه بومی در کشورهای مختلف جهان

7. الاغ، افغانستان

از وسایل حمل‌و‌نقل بسیار قدیمی بشر می‌توان به «الاغ» اشاره کرد. استفاده از این حیوان برای حمل‌و‌نقل در کشورهایی چون افغانستان چیزی حدود ۵ هزار سال سابقه دارد. زمانی که قیمت نفت به شدت افزایش یافته بود، استفاده از الاغ برای حمل‌و‌نقل از نظر مالی بسیار مناسب بود.
وسایل نقلیه بومی در کشورهای مختلف جهان

8. دوچرخه باری، آلمان

در اروپا بسیاری از کشورها برای حمل‌و‌نقل به وسایل ساده و سنتی روی آوردند. «دوچرخه باری» وسیله حمل‌و‌نقل سنتی آلمان است. با این وسایل می‌توان گل، خرید‌های روزانه و حتی کودکان را حمل کرد و به مقصد رساند. این وسیله در شهرهای بزرگی مانند برلین و کلن آلمان طرفداران زیادی پیدا کرده است. دوچرخه‌های باری اما قیمت ارزانی ندارند و برای خریدشان باید بیش از هزار یورو پول پرداخت کرد.
وسایل نقلیه بومی در کشورهای مختلف جهان

9. اتوبوس مرغی، پاناما

اتوبوس‌های مرغی همان اتوبوس‌های زرد رنگی هستند که در آمریکا به عنوان سرویس مدارس استفاده می‌شود. هر کدام از آنها با شکل خاصی تزئین شده‌اند. از آنجایی که در قدیم از این اتومبیل‌ها به عنوان وسیله‌ای برای جابجایی مرغ‌ها و پرنده‌ها استفاده می‌شد، به آن اتوبوس مرغی می‌گویند.

وسایل نقلیه بومی در کشورهای مختلف جهان

10. سورتمه، آلاسکا و نروژ

معروف‌ترین روش حمل و نقل در مناطق و زمین‌های یخی سورتمه‌ها هستند که توسط ۴ الی ۶ سگ کشیده می‌شوند.

وسایل نقلیه بومی در کشورهای مختلف جهان

11. جوکاد، هندوستان

از ارزان‌ترین وسایل نقلیه که در شمال هند رایج است می‌توان به «جوکاد» اشاره کرد. این وسیله فاقد هرگونه گونه استاندارد و امنیت است. جوکاد دارای ۴ یا ۳ چرخ است و قابلیت جابجایی ۱۲ تا ۱۵ نفر را نیز دارد.

وسایل نقلیه بومی در کشورهای مختلف جهان

12. ریل کارت، فیلیپین

ریل کارت صفحه‌های چوبی و سبک با چرخ‌های کوچکی هستند که دارای قابلیت حمل ۶ تا ۸ مسافر را دارند. در فیلیپین از این صفحه‌ها به روی ریل استفاده می‌شود. زمانی که صدای قطار شنیده شود به‌راحتی می‌توان صفحه را از روی ریل برداشت و منتظر عبور قطار شد.

وسایل نقلیه بومی در کشورهای مختلف جهان



1398/03/08 | کد مطلب: 3016
وسایل نقلیه بومی در کشورهای مختلف جهان
وسایل نقلیه بومی در کشورهای مختلف جهان مهناز قاضی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ با تو خودمونیم من ته دیوونگیم من