ابتکار یک مسجد برای کیفی‌سازی حضور مردم؛ از ممنوعیت تکدی‌گری تا رفع نیاز فقرا


ابتکار یک مسجد برای کیفی‌سازی حضور مردم؛ از ممنوعیت تکدی‌گری تا رفع نیاز فقرا

مسجد باقرالعلوم(ع) در ابتکاری جالب منشور اخلاقی حضور علاقمندان را در تابلوی ورودی نصب کرده است؛ این قوانین ساده اما کارساز باعث می‌شود حضور افراد متناسب با شان و معنویت مسجد باشد و بهره بیشتری را نصیب اهالی مسجد کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، وضع قوانین و مقررات در هر مجموعه ای و آگاه کردن افراد نسبت به لزوم احترام به آنها موجب تسهیل امور و جلوگیری از بروز مشکلات مختلف می شود و این کار در حوزه مسجدداری نیز به دلیل آزادی همه گروه های مردم برای حضور در این خانه های خدا مهم تر جلوه می کند.

چنان که قوانین مسجد باقرالعلوم (ع) (واقع در خیابان قزوین تهران) در تابلوی ورودی این مسجد درج شده است تا افراد با اطلاع از آنها، حضوری متناسب با شان و فضای معنوی خانه خدا در آنجا داشته باشند و در پرتوی رعایت این قوانین از معنویت فضا بیشتر بهره مند شوند.

قوانین این مسجد بسیار جالب است: اول از همه اینکه اظهار تکدی و گدایی ممنوع است و نیازمندان باید به دفتر مسجد باقرالعلوم (ع) مراجعه کنند.

بنابر این گزارش، آیت الله «سید محمود مجد هاشمی»، امام جماعت مسجد و تولیت حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) خیابان قزوین، هیچ نیازمندی را دست خالی بازنمی گرداند. این قانون در بسیاری از مساجد اجرا می شود و در برخی از آنها این موضوع به صورت کاملا مشهود و در تابلوی اعلانات آنها مطرح شده است.

ابتکار یک مسجد برای کیفی‌سازی حضور مردم؛ از ممنوعیت تکدی‌گری تا رفع نیاز فقرا

قانون دوم این است که جمع آوری کمک برای فقرا در این مسجد اکیدا ممنوع است و توصیه شده مومنان کمک ها و صدقات خود را به صندوق درنظر گرفته شده برای همین کار، بیندازند تا با حفظ آبروی افراد، کمک های لازم به آنان انجام گیرد. اجرای درست این قانون موجب می شود اولاً آشفتگی در فضای مساجد دیده نشود و ثانیا عزت و کرامت انسانی افراد حفظ شود.

ممنوعیت روضه خوانی و سخنرانی بدون هماهنگی با امام جماعت، قانون سومی است که مدیریت مسجد به شدت در اجرای آن مصر هستند. درج این قانون در تابلوی اعلانات مسجد باقرالعلوم(ع)، جزو امتیازات آن است و طبق گزارش خبرنگاران ما تقریبا در هیچ مسجدی، چنین موضوعی را در معرض دید عموم قرار نداده اند.

قانون چهارم، ممنوعیت سیگار کشیدن و خوابیدن در مسجد باقرالعلوم (ع) است؛ مورد اول باید در همه جا رعایت شود و بسیاری از مساجد به وضوح این درخواست را از نمازگزاران دارند. اما مورد دوم، که سخن درباره کراهت آن نیز مطرح است، در برخی از مساجد رعایت نمی شود؛ به عبارت دیگر، مدیریت برخی از مساجد اجازه خوابیدن به افراد را پس از اتمام نماز جماعت ظهر و عصر می دهند و این موضوع در ماه مبارک رمضان رواج دارد.

ممنوعیت ورود افراد بدحجاب دیگر قانون مسجد باقرالعلوم(ع) است.

سخن آخر اینکه، وضع قوانین (و بهتر است بگوئیم، مقررات چون بار حقوقی کمتری به دنبال دارد) در مساجد و اطلاع رسانی عمومی آن، موجب کاهش بسیاری از مشاجرات و اختلافات میان نمازگزاران با ائمه جماعت، اعضای هیات امنای و خادمان این خانه های خدا می شود، ولی نباید این مقررات به گونه ای باشد که موجب دلخوری گروه هایی از افراد شود و حضورشان را کمرنگ کند. شاید فردی که ظاهری نامناسب دارد، دلش بیشتر از دیگران، خدا دوست باشد، همانطور که مقام معظم رهبری در این باره فرمودند شاید فردی که به نظر ما ظاهری نامناسب دارد از ما مومن تر باشد.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی