موارد درمان و عوارض قرص کلرپرومازین


قرص کلرپرومازین (Chlorpromazine) از داروهایی است که به منظور درمان اسکیزوفرنی یا افسردگی، تجویز می‌شود. از این دارو برای درمان سکسکه، حالت تهوع، استفراغ و رفع اضطراب قبل از عمل جراحی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ما در ادامه همراه شوید. بیماری‌های روانی انواع مختلفی دارند و لازم است در صورت بروز علائم آن‌ها، حتما به پزشک مراجعه و...

قرص کلرپرومازین (Chlorpromazine) از داروهایی است که به منظور درمان اسکیزوفرنی یا افسردگی، تجویز می‌شود. از این دارو برای درمان سکسکه، حالت تهوع، استفراغ و رفع اضطراب قبل از عمل جراحی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ما در ادامه همراه شوید.

موارد درمان و عوارض قرص کلرپرومازین


بیماری‌های روانی انواع مختلفی دارند و لازم است در صورت بروز علائم آن‌ها، حتما به پزشک مراجعه و درمان را آغاز کنید. یکی از داروهایی که در زمینه برطرف شدن برخی از مشکلات روانی تجویز می‌شود، قرص کلرپرومازین است. در ادامه با این دارو و عوارض احتمالی آن، آشنا می‌شویم.

قرص کلرپرومازین و اشکال مختلف آن

قرص کلرپرومازین (Chlorpromazine) از داروهایی است که آزادسازی هورمون‌های هیپوتالاموس و هیپوفیز در مغز را کاهش می‌دهد و به منظور درمان اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی، افسردگی و مشکلات رفتاری شدید در کودکان و بزرگسالان، تجویز می‌شود. این دارو برای درمان سکسکه، حالت تهوع، استفراغ و رفع اضطراب قبل از عمل جراحی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که استفاده طولانی مدت از کلرپرومازین یا مصرف بیش از حد آن می‌تواند یک اختلال حرکتی جدی ایجاد کند که ممکن است برگشت‌ناپذیر باشد. نشانه‌های این اختلال شامل حرکات غیرقابل کنترل ماهیچه‌ای لب‌ها، زبان، چشم‌ها، صورت، دست‌ها یا پاها است. بروز این عوارض جانبی در زنان و افراد با سنین بالا، احتمال بیشتری دارد.
داروی کلرپرومازین به صورت قرص و آمپول موجود است.


مقدار و نحوه مصرف

مقدار مناسب این دارو برای هر فرد متفاوت است و حتما باید توسط پزشک، تعیین شود. به طور معمول برای رفع اختلالات پسیکوز برای بزرگسالان، ۱۰ الی ۲۰ میلی‌گرم از دارو در ۲ الی ۴ نوبت در روز، تجویز می‌گردد. برای رفع تهوع و استفراغ، ۱۰ الی ۲۵ میلی‌گرم از دارو هر ۴ الی ۶ ساعت مصرف می‌شود که در صورت نیاز و تحمل بیمار، افزایش می‌‌یابد. برای رفع اضطراب قبل از عمل جراحی، ۲۵ الی ۵۰ میلی‌گرم از دارو ۲ الی ۳ ساعت قبل از جراحی و در درمان سکسکه و پورفیری ۲۵ الی ۵۰ میلی‌گرم از دارو ۳ الی ۴ بار در روز، مصرف می‌شود.
میزان مصرف این دارو در در کودکان ۶ ماه تا ۱۲ سال برای درمان اختلالات پسیکوز، رفع تهوع و استفراغ مقدار ۰/۵۵mg/kg هر ۴ تا ۶ ساعت مصرف می‌شود که در صورت نیاز و تحمل بیمار، می‌تواند افزایش می‌یابد.

موارد درمان و عوارض قرص کلرپرومازین

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام‌های تجاری
Thorazine, Ormazine, Thorazine Spansule
موارد مصرفدرمان اختلالات روانی مثل اسکیزوفرنی، رفع تهوع، استفراغ و اضطراب
عوارضخشکی دهان، گرفتگی بینی، یبوست، ناتوانی جنسی، احساس بی‌خوابی، بی‌قراری یا تحریک، کابوس شبانه، افسردگی، تاری دید، تب، سفتی عضلانی، حرکات عضلانی تکان‌دهنده، تغییرات ضربان قلب یا تشنج
تداخل داروییلوودوپا، وارفارین، کومادین، داروهای خواب‌آور، داروهای کاهنده فشار خون، ضد تیروئید، ضد آریتمی قلبی، آرامبخش، ضد درد، ضد سرفه، ضد افسردگی و تشنج

نکات قابل توجه در ارتباط با مصرف قرص کلرپرومازین

توصیه می‌شود دارو را کاملا مطابق با دستور پزشک، مصرف کنید.مصرف قرص کلرپرومازین در دوران بارداری و شیردهی، تنها باید با نظر پزشک، صورت گیرد. ممکن است مصرف این دارو در سه ماهه اول بارداری برای جنین، خطرآفرین باشد.در صورت هرگونه حساسیت دارویی یا غذایی، پزشک را مطلع نمایید.در صورتی که از الکل و یا فرآورده‌های الکلی استفاده می‌کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.اگر به داروهایی نظیر فلوفنازین، پورفنازین، پروکلوپرازین، پرومتازین، ترییدیزین یا تری فلوپورازین حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.چنانچه به بیماری‌هایی نظیر سرکوب مغز استخوان، تومور مغزی، بیماری قلبی، بیماری کبد یا کلیه، آسم شدید، مشکلات تنفسی، سابقه سرطان پستان، گلوکوم، تشنج یا صرع، تومور غده فوق کلیوی، بزرگی پروستات یا مشکلات ادراری مبتلا هستید، قبل از مصرف داروی کلرپرومازین، حتما با پزشک مشورت کنید.قبل از دادن کلرپامازین به کودکی که به تب یا علائم آنفلوآنزا مبتلا شده است، حتما با پزشک خود صحبت کنید.اگر به ناچار مجبور هستید در معرض گرمای شدید یا هوای بسیار سرد قرار بگیرید، قبل از مصرف دارو با پزشک در این رابطه، صحبت کنید.در صورتیکه طی درمان با داروی کلرپرومازین باردار شدید، مصرف آن را بدون مشورت پزشک، متوقف نکنید. قطع ناگهانی دارو، عوارض دارد.
قبل از انجام هر نوع عکسبرداری یا ام آر آی از نخاع، باید با پزشک مربوطه درباره مصرف این دارو صحبت کنید. ممکن است لازم باشد مصرف دارو برای مدت کوتاهی متوقف شوید.فهرست تمامی داروهای خود را (چه گیاهی و چه شیمیایی) در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی داروها، با قرص کلرپرومازین، تداخل داشته باشند.
قبل از مصرف دارو، هر نوع سابقه بیماری که داشته‌اید را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.در صورت فراموش کردن یک دوز به محض به یاد آوردن آن را مصرف کنید. اما در صورتی که زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را استفاده نکنید و دوز بعدی را نیز دو برابر ننمایید.با مصرف این دارو احتمال بروز اختلال حواس وجود دارد. بنابراین هنگام رانندگی یا انجام کارهایی که به هوشیاری و آگاهی نیاز دارد، احتیاط کنید. همچنین هنگام برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده یا نشسته، باید احتیاط کرد.
طی مصرف این دارو، به منظور پیشگیری از آفتاب سوختگی، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا تخت‌های برنزه، اجتناب کنید. همچنین وقتی در خارج از منزل هستید لباس محافظ پوشیده و از کرم ضد آفتاب (SPF 30 یا بالاتر)، استفاده کنید.اگر با مصرف قرص به واکنش‌های آلرژیک نظیر تنفس سخت، تورم در چهره، لب‌ها، زبان یا گلو دچار شدید، مصرف دارو را قطع و سریعا به اورژانس مراجعه کنید.این دارو نباید همزمان با سایر داروهای خواب‌آور، استفاده شود. کلرپامازین در افراد با بیماری‌های قلبی و همچنین افراد مبتلا به فشار خون بالا، نباید مصرف شود.داروی کلرپرومازین نباید از راه زیر جلدی تزریق شود، زیرا سبب نکروز (مرگ) شدید بافت می‌شود.برای حصول اثرات درمانی مطلوب، ممکن است چند هفته زمان نیاز باشد.بیماران سالخورده و ناتوان ممکن است به مقادیر کمتری از دارو نیاز داشته باشند.
موارد درمان و عوارض قرص کلرپرومازین

سخن پایانی

چنانچه به منظور درمان اضطراب قصد دارید از این دارو استفاده کنید، بد نیست در لینک زیر با روش‌های خانگی رفع دلشوره و اضطراب نیز آشنا شوید. البته در نظر داشته باشید که بیماری‌های روحی نظیر استرس و اضطراب ممکن است گاهی مزمن شوند و نیاز به درمان جدی پزشکی داشته باشد. از اینرو اگر درمان‌های خانگی برای شما موثر نبود، بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص، مراجعه کنید.

منبع

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی