«موسیقی» مغز نوزادان نارس را کامل می‌کند


«موسیقی» مغز نوزادان نارس را کامل می‌کند
محققان به تازگی دریافتند که موسیقی می‌تواند منجر به رشد مغز نوزادان نارس شود.

به گزارش فارس، فرایند رشد عصبی جنین در دوره سه ماهه پایانی بارداری اتفاق می‌افتد؛ زمانی که این فرایند به دلیل زایمان زودرس دچار اختلال شود، شبکه عصبی نوزاد آسیب‌ می‌بیند و در نهایت منجر به «اختلال عصبی تکاملی» در نوزاد می‌شود.

براساس گزارش «نیواطلس»، یک مطالعه جدید نشان داده که موسیقی‌های خاص می‌توانند منجر به رشد مغز نوزادان نارس شوند.

محققان در ابتدا صداها و ابزارهای موسیقی را مورد بررسی قرار دادند تا بهترین آنها را برای نوزادان انتخاب کنند. فرض بر این بود که صداهای آرام و دلپذیر برای خنثی کردن اضطراب نوزادان نارس مناسب باشد. گفته شده؛ استرس و اضطراب با کمبودهای عصبی که در نوزادان نارس دیده می‌شود، مرتبط است.

«لارا لوردیر» یکی از محققان این مطالعه گفت: نوع موسیقی باید با وضعیت کودک تطابق داشته باشد؛ از همین رو ما موسیقی‌های متفاوتی را برای زمان بیدار شدن و خوابیدن نوزادان نارس در نظر گرفتیم؛ سپس مشاهده کردیم که نوزادانی با علائم اضطراب، بلافاصله پس از گوش کردن به موسیقی آرام شدند.

طبق این گزارش، دانشمندان در طی این آزمایش، پنج جلسه موسیقی‌درمانی را برای گروهی از نوزادان نارس اختصاص دادند و در هر دوره ۸ دقیقه موسیقی برای نوزادان اجرا کردند؛ پس از مدت ۴۰ هفته، دانشمندان اسکن‌های مغز این نوزادان را با نوزادان کامل مقایسه کردند و دریافتند که تعدادی از شبکه‌های عصبی نوزادان به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر جذاب خانم بازیگر فیلم آواز تهران بعد 33 سال / هنوز مجرد !! + بیوگرافی و عکس ها