سرّ توسل به چهارده‌معصوم(ع) در لیالی قدر/راه ارتباط با امام زمان(عج) در شب‌های احیاء


سرّ توسل به چهارده‌معصوم(ع) در لیالی قدر/راه ارتباط با امام زمان(عج) در شب‌های احیاء

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه برخی عبادات به واسطه ولی خدا انجام می‌شود، گفت: این قسم از عبادات را «ولایی» می‌گویند و در آن از کلمات‌الله استفاده می‌کنیم. چنان که در لیالی قدر با ائمه(ع) به در خانه خدا رفته و آنها را واسطه بین خود و خدا می‌‌کنیم.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: ماه مبارک رمضان به دلیل استعدادها و ظرفیت هایش، ظرف زمانی مطلوبی برای تمرین و نهادینه کردن سبک زندگی منتظرانه در افکار، گفتار و رفتار است، البته این مهم راهکارهایی را می طلبد که بدون آنها نمی توان به آن هدف غایی رسید.

از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با یک کارشناس مهدوی راه های دستیابی به سبک زندگی منتظرانه از شاهراه ماه مبارک رمضان را بررسی کرده ایم که در ادامه بخش چهارم و پایانی آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام والمسلمین «حسن ملایی» با بیان اینکه باید جلوه های خاص سبک زندگی منتظرانه را در ماه رمضان عملیاتی کنیم، اظهار کرد: در جلسات گذشته بیان شد عبادت خدای متعال باید به عبودیت منتهی شود عبادت مناسکی است که به طور رسمی از طریق آن بندگی را اظهار می کنیم و در متون دینی به اعمال و مناسک خاص همچون روزه، نماز و دعا ... از آنها تعبیر می شود.

مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: البته بخش دیگری از عبادات هستند که به صورت غیرمستقیم و با واسطه ولی خدا، عبودیت را محقق می کنند. اگر قسم نخست را ارتباط عبادی با خدا بنامیم می توان بخش دوم را ارتباط ولایی دانست.

وی با بیان اینکه اولیای الهی وسیله تقرب هستند، تصریح کرد: در ارتباط ولایی با خدا برخلاف ارتباط عبادی، جنس خاصی از ارتباط دیده می شود. در ارتباط عبادی با اسماء الله مثل «رحیم»، «رئوف» و اسمای هزارگانه دعای جوشن کبیر به در خانه خدا می رویم اما در ارتباط ولایی از کلمات الله استفاده و عبادت می کنیم؛ و این خواسته خدا است.

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: چنان که در لیالی قدر با چهارده معصوم(ع) به در خانه خدا رفته و آن حضرات(ع) را واسطه بین خود و خدا می کنیم، از این رو، توسلات به اهل بیت(ع) را می توان جزء ارتباطات ولایی قلمداد کرد.

وی اضافه کرد: برخی توسلات ویژه هم هست که اختصاصاً از طریق امام عصر(عج) انجام می شود و در ماه مبارک رمضان می توان از آنها استفاده کرد؛ علاوه بر آنکه در لیالی قدر به دلیل نسبت شان با امام زمان(عج) بیشتر می توان برای تمرین و تحقق سبک زندگی منتظرانه بهره گرفت.

حجت الاسلام ملایی تاکید کرد: علاوه بر توسلات، زیاراتی هم وجود دارد که به دلیل زمینه سازی برای ارتباط ولایی با خدا عبادت محسوب می شوند همچون زیارات جامعه کبیره، امین الله و ... ؛ زیارات اختصاصی امام عصر(عج) نیز که در همه ایام به ویژه ماه مبارک رمضان می توان آنها را وسیله قرب قرار داد مثل زیارت آل یاسین و زیارت حضرت حجت(عج) در روز جمعه هم به تمرین سبک زندگی عبادی منتظرانه کمک می کند.

وی با بیان اینکه این ادعیه، توسلات و زیارات زمینه ساز تحقق سبک زندگی منتظرانه است، خاطرنشان کرد: از بارزترین این دعاها در ماه مبارک رمضان، دعای افتتاح است و نیز دعای سلامتی امام زمان(عج) که در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان وارد شده اما مداومت به آن در همه ایام و اوقات سفارش شده است یا دعایی از جانب یکی از نواب اربعه برای روز عید سعید فطر. منتظران با این سبک می توانند به زندگی خود نظم و سامان دهند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان