غار قاران قلق


غار قاران قلق جایی عجیب و ترسناک که از ترکیب دره و غار درست شده است. نمی دانم اسم اینجا را چه می توان گذاشت، ولی محلی ها به آن قاران قلق می گویند. غار قاران قلق ، غاری است به طول تقریبی صد متر که در وسط آن ، دره ای عمیق جای گرفته […] نوشته غار قاران قلق اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در ایران. پدیدار شد.

غار قاران قلق جایی عجیب و ترسناک که از ترکیب دره و غار درست شده است. نمی دانم اسم اینجا را چه می توان گذاشت، ولی محلی ها به آن قاران قلق می گویند. غار قاران قلق ، غاری است به طول تقریبی صد متر که در وسط آن ، دره ای عمیق جای گرفته است. در دو طرف دره، مسیر گذر وجود دارد و در انتهای غار، حوضچه ای سیمانی ساخته شده است که قطرات آبی که از سقف غار چکه می کند، در حوضچه جمع شود و به مصرف شرب اهالی روستای قله زو می رسد. معنی فارسی کلمه “قاران قلق” که ترکی می باشد، یعنی “غار تاریک”. بنده به شخصه نمونه اش را در هیچ جایی ندیده ام و واقعا بی نظیر است و یکی از نقاط خاص ایران می باشد.

روستای قله زو، از سمت شمال به کشور ترکمنستان و رودخانه یکه توت و روستاهای نفطه و خلج ، از جنوب و جنوب غرب منطقه ته شوری و جاده مشهد -کلات، از مغرب به روستای سیرزار، از مشرق به روستای آقداش محدود می‏ شود. یشترین ارتفاع مربوط به قله بابا کمال با رارتفاع بالغ بر ۱۷۵۰ متر از سطح دریا، کمترین ارتفاع از سطح دریا ۴۴۵ متر در نزدیکی مرز ترکمنستان و را داراست.قدمت روستای قله زو با سالیان بسیار دراز بر می گردد. ولی سکنه فعلی آن بازماندگان و سرداران دوران نادر شاه می باشد که وظیفه حفاظت از دژ کلات در مقابل یاقیان ترکمن را برعهده داشتند که از مناطقی کرمانشاه و سرولایت نیشابور کوچانده شده است. در دوران پس از نادر بیشتر زندگی خان نشینی و ارباب رعیتی بوده است. از نظر ترکیب جمعیتی و زبانی بسیار جالب و تعجب آور است. طایفه بیات اصفهان، ینگجه رومیان و اردلان کرمانشاه.انگار نادر هریک از این طوایف را از گوشه ای فرا خوانده است.از دیگر جاهای دیدنی روستای قله زو دره قله زو می باشد .

آدرس : خراسان رضوی – کلات نادری – ۱۰۰۰ متری روستای قله زو

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:

غار قاران قلق

غار قاران قلق

غار قاران قلق

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر