ماجرای انتشار ویدئویی نامتعارف توسط چهره مطرح اصلاح‌طلب +عکس


ماجرای انتشار ویدئویی نامتعارف توسط چهره مطرح اصلاح‌طلب +عکس

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و عضو حزب منحله اعتمادملی با انتشار مطلب هنجارشکنانه‌ای حاشیه‌ساز شد.

راه دانا: محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران اقدام به انتشار مطلبی هنجارشکنانه در صفحه شخصی اینستاگرام خود کرد که با واکنش‌های تند کاربران مواجه شد.

وی در این اقدام عجیب و خارج از عرف تک خوانی یک زن آوازه خوان که دعای ربنا را به سبک شجریان خوانده منتشر کرد که با واکنش تند کاربران مواجه شد.

نکته عجیب در این ماجرا این است که وی در انتهای مطلبش عبارت "سبحانک یا لااله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب" را آورده به معنای اینکه "ای پروردگار ما را از آتش جهنم خلاصی ببخش" که در تناقض آشکار با فیلم منتشر شده است که مورد اشاره برخی کاربران قرار گرفت.

ماجرای انتشار ویدئویی نامتعارف توسط چهره مطرح اصلاح‌طلب +عکس

وی در پاسخ به نظر یکی از کاربران که این حرکت حق شناس را نوعی ساختارشکنی معرفی کرده بود نوشت:

ماجرای انتشار ویدئویی نامتعارف توسط چهره مطرح اصلاح‌طلب +عکس

البته برخی کاربران هم به تلاش حق شناس برای معرفی اسلام سلیقه‌ای و عامه پسند اشاره کردند:

ماجرای انتشار ویدئویی نامتعارف توسط چهره مطرح اصلاح‌طلب +عکس

ماجرای انتشار ویدئویی نامتعارف توسط چهره مطرح اصلاح‌طلب +عکس

ماجرای انتشار ویدئویی نامتعارف توسط چهره مطرح اصلاح‌طلب +عکس

ماجرای انتشار ویدئویی نامتعارف توسط چهره مطرح اصلاح‌طلب +عکس

حق شناس در پاسخ این کاربران نوشت:

ماجرای انتشار ویدئویی نامتعارف توسط چهره مطرح اصلاح‌طلب +عکس

نظر مراجع تقلید درباره تک خوانی زنان

برای پاسخ به این پرسش جناب حق شناس جستجویی در نظرات فقهی مراجع تقلید کردیم تا بیشتر بدانیم.

اگر بخواهیم نگاه فقهی به آواز زن بیندازیم باید بگوییم تمامی فق‌ها آواز زن را ـ اگر غنائی باشد ـ حرام دانسته اند. البته بعضی از فق‌ها مانند امام خمینی، مقام معظم رهبری، آیت الله گلپایگانی و.. یک مورد را استثناء کرده اند و آن هم آواز زن است در شب عروسی، ـ نه در مراسم عقد یا مولودی‌ها ـ آن هم در صورتی که نامحرم صدایش را نشنود.

در پاسخ به استفتاء مربوط به تک خوانی زنان در بخش استفتاء سایت رهبرمعظم انقلاب آمده است:

س: خواندن به‌صورت غنا توسط هر یک از مرد یا زن چه از طریق نوار کاست باشد و یا از طریق رادیو و چه همراه موسیقی باشد و یا نباشد، چه حکمی دارد؟

ج: غنا حرام است و خواندن به‌صورت غنا و گوش‌دادن به آن جایز نیست اعم از اینکه توسط مرد باشد یا زن و به‌طور مستقیم باشد یا از طریق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد یا نه.

س: آیا جایز است مردى غناى زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آیا غناى زن براى شوهر و بر عکس جایز است؟ و آیا این گفته صحیح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحریم غنا ناشى از تحریم آن مجالس است؟

ج: گوش دادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوى که طرب‏انگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّى غناى زن براى شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمى‏کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب مى‏شود و دائر مدار ملاکات فرضى و آثار روانى و اجتماعى نمى‏باشد، بلکه تا زمانى که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به طور مطلق است؛ و بعضی دیگر از فقهاء مانند آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی و... هم گفته اند که حتی در شب عروسی هم برای زنان، آوازه خوانی جایز نیست. مرحوم آیت الله خویی نیز آوازه خوانی زن را با استفاده اسلام روایت ابی بصیر به سه دسته تقسیم نموده است:

۱. آوازه خوانی در مجالس مختلط.

۲. آوازه خوانی در مجالس عروسی مخصوص زنان.

۳. آوازه خوانی در مجالس زنان در غیر عروسی.

بعد ایشان فتوا دادند که غنا و آوازه خوانی زن فقط در مجالس عروسی زنان مجاز است؛ و قسم اول و سوم حرام می‌باشد.

حق شناس: اگر خواستید خدا را داشته باشید انواع راه‌ها وجود دارد

برای روشن‌تر شدن موضوع به سراغ محمدجواد حق شناس رفتیم تا از چند و، چون ماجرا بیشتر آگاه شویم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ضمن تائید مدیریت صفحه اینستاگرام خود اظهار داشت: اگر این مسئله شبهه ناک باشد جای بحث است، ولی اگر خانمی دعای ربنا و مناجات می‌خواند مشکلی ندارد.

حق شناس در پاسخ به این سوال که "آیا انتشار این مطلب می‌تواند حاشیه‌ای برای وی و شورای شهر به دنبال داشته باشد؟ " گفت: این صفحه، صفحه شخصی من است؛ ضمن اینکه در دوره و زمانی قرار داریم که خیلی از جوان‌ها از دین فاصله گرفته اند و متاسفانه مشکلاتی، چون گرایش جدی بخشی از جوانان به فرقه‌های انحرافی و مسیحیت بوجود آمده است و نماز خوانی و روزه داری هم رو به کاهش است.

عضو شورای شهر تهران افزود: ما باید بتوانیم فرصتی فراهم کنیم که جوانان احساس نکنند که دین در انحصار یک عده خاص است؛ این مطلب این پیام را داشت که من حزب اللهی دین خودم را دارم و آدم‌های دیگر هم می‌توانند دین خودشان را داشته باشند، راز و نیاز کنند.

حق شناس با رد این مسئله که «اجماع علمای شیعه بر حرمت است» بیان داشت: دقت بفرمائید پیام این مطلب این است که در این مملکت و در این کشور ۸۰ میلیون مسلمان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه مطمئناً اجازه نخواهد داد که برای خواندن این خانم در سطح شهر بنر تبلیغاتی زده شود گفت: نظرات کاربران را به هیچ وجه نمی‌توان اعتراض تلقی کرد؛ اگر ما بتوانیم با صدای این خانم چهار تا جوان را جمع کنیم که به مراسم احیای شب قدر بیایند و ارتباط بگیرند این یک پیروزی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر با بیان اینکه باید باعث آشتی جوانان با نظام شد گفت: یکی از دغدغه‌های من این است که از ۱۰۰ دانشجوی من ۸۵ نفر از آن‌ها روزه نمی‌گیرند و ۷۰ نفرشان نماز نمی‌خوانند و یه عده معترض هستند که چرا رفتید انقلاب کردید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر