عوارض دوفاستون، جایگزین مناسب


عوارض دوفاستون، جایگزین مناسب

چکار کنم سیکلم دوباره با دوفاستون منظم شود؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: من ٢٤سال دارم و سه ساله ازدواج کردم و یک ساله اقدام به بارداری کردم، تنبلی تخمدان دارم،١٢ماه است گلوکوفاژ و دوفاستون می خورم و شوهرم مشکلی ندارد، دو ماهه لتروزول می خورم. ماه اول چون خونریزیم بیش از دوهفته طول کشید از روز ١٥دوباره دوفاستون خوردم، الان ماه دوم هم همینطور شدم و با وجود خوردن دوفاستون خونریزی دارم. چکار کنم سیکلم دوباره با دوفاستون منظم شود؟

پاسخ دکتر کتایون برجیس، جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی:
قاعدتا اگر شما ترکیبات پروژسترونی را که شامل قرص دوفاستون هم هست را به درست و به موقع مصرف کرده باشید باید با خوردن این قرص قاعدگی (خونریزی زمان قاعدگی و زمان قاعدگی) شما مرتب شود، اما اگر همچنان قاعدگی شما منظم نیست باید به همان پزشکی که این دارو را برای شما تجویز کرده است مراجعه کنید. شاید لازم باشد که داروی دیگری مصرف کنید.

عوارض دوفاستون، جایگزین مناسب
مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
قرص دوفاستون یک نوع قرص برای جلوگیری از سقط جنین است که مصرف آن باعث بارداری می شود. همچنین مصرف این قرص باعث اضافه وزن بانوان می شود. زمانی که بانوان باردار لکه بینی مشاهده می کنند می توانند از این قرص با اجازه پزشک بانوان استفاده کنند. و یا مادران شیرده که در زمان شیردهی میخواهند از این قرص استفاده کنند به نکات مهم این محتوا دقت نمایند.
به طور کلی این دارو برای درمان بیماری هایی که ناشی از فقدان پروژسترون می باشد استفاده می شود. هورمون استروژن بر اندومتر اثر می گذارد و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و با مصرف دوفاستون میزان ترشح این هورمون کنترل می شود.
مصرف دوفاستون بر علایم بروز یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریف شبانه، بی خوابی، خشکی واژن، سردرد، نوسانات خلقی ... اثر می گذارد و علایم آن را کاهش و کنترل می کند.

قرص دوفاستون حاوی چیست؟
قرص دوفاستون ده میلیگرمی حاوی دیدروژسترون، یک ترکیب مشتق شده از پروژسترون است که برای درمان بسیاری از بیماری های ناشی از فقدان درونی پروژسترون استفاده می شود.

قرص دوفاستون چگونه کار می کند؟
قرص دوفاستون یک نوعی از پروژسترون های مصنوعی می باشد که در مواردی که بدن نمی تواند پروژسترون تولید کند با مصرف این قرص بدن قادر به تولید پروژسترون می شود.
یکی از مزیت های قرص دوفاستون شباهت زیاد ساختار شیمیایی آن به ساختار طبیعی می باشد و به لحاظ شیمیایی با تستوسترون ارتباطی ندارد و تاثیرات منفی مردانه را در بدن ایجاد نمی کند.
در حین استفاده از دوفاستون ممکن است خونریزی های دوران قاعدگی نامنظم شوند.
سوال رایج: در صورت داشتن کیست آندومتریوز 5 سانتی و مصرف قرص دوفاستون و اقدام به بارداری چقدر احتمال بارداری وجود دارد؟
جواب: مصرف قرص دوفاستون برای از بین بردن کیست آندومتریوز تجویز شده است اما معمولا برای ازبین بردن کیست های 5 سانتی عمل جراحی پیشنهاد می شود اما بسیاری از پزشکان مصرف این قرص را به مدت یک سال تجویز می کنند و در صورتی که جواب مثبتی ندهد جراحی را پیشنهاد می دهند. در مواقعی لاپاراسکوپی را تجویز می کنند تا هم کیست برداشته شود و از باز بودن لوله های رحمی اطمینان یابند.

قرص دوفاستون چگونه عمل می کند؟
در طول دوره دوم قاعدگی تخمدان ها پروژسترون تولید می کنند و این ماده در آندومتر فاز تکثیر را به تشریح تبدیل می کند .در نیمه اول پریودی آندومتر ضخیم می شود و رشدش متوقف می شود و پروتیین ها و هورمون های دیگر مورد نیاز برای بارداری ترشح میشود.
در صورتی که بارداری اتفاق نیافتد سطح استروژن و پروژسترون کاهش می یابد و اندومتر ازبین می رود و قاعدگی رخ می دهد در واقع دیدروژسترون موجود در قرص دوفاستون موجب نظم در قاعدگی می شود. دیدروژسترون ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون است.

عوارض دوفاستون، جایگزین مناسب
تفاوت بین پروژسترون مصنوعی (مانند دیدروژسترون) و پروژسترون طبیعی چیست؟
بر خلاف پروژسترون طبیعی، قرص دوفاستون به راحتی جذب می شود. قرص دوفاستون حاوی یک نوع پروژسترون مصنوعی که ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون می باشد و برای درمان بیماری های ناشی از فقدان پروژسترون مصرف می شود.
قرص دوفاستون به راحتی جذب می شود اما پروژسترون طبیعی به راحتی جذب نمی شود.
با این حال بر خلاف پروژسترون مصنوعی، دیدروژسترون با اثرات مفید استروژن تداخلی ندارد. همچنین از نظر شیمیایی به تستوسترون مرتبط نیست، و بنابراین هیچ عوارضی مانند، هیرسوتیسم یا آکنه ندارد.

درمان با دوفاستون
1- همانطور که گفتیم قرص دوفاستون برای درمان اندومتریوز تجویز می شود و این قرص ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون می باشد.اضافه کردن پروژسترون با استروژن روند زنانگی را بهبود می دهد. در طول دوره قاعدگ در صورتی که بارداری رخ ندهد سطح استروژن و پروژسترون کاهش می یابد و اندومتری که برای آمادگی بارداری ایجاد شده بود از بین می رود.
در واقع اندومتریوز رشد بافت آندومتر در خارج از رحم است و با مصرف قرص دوفاستون و کنترل میزان پروژسترون به از ین رفتن آندومتریوز کمک می کند.

2- درمان مشکلات قاعدگی با قرص دوفاستون
اگر به هر دلیلی هورمون های بدن به صورت کنترل شده و به میزان مناسب تولید نشوند چرخه قاعدگی مختل می شود و باعث ایجاد مشکلاتی مانند خونریزی غیرطبیعی رحم می شود. قرص دوفاستون با تنظیم کردن میزان هورمون ها به منظم شدن چرخه قاعدگی کمک می کند.

3- قرص دوفاستون برای درمان جایگزینی هورمون
زنان در دوران یائسگی دچار کمبود استروژن می شوند و با مصرف قرص دوفاستون هورمون های مورد نیاز جایگزین می شود.
کمبود هورمون ها در دوران یائسگی باعث گرگرفتگی، تعریق شبانه، بی خوابی، خشکی واژن، سردرد و نوسانات خلقی و عدم تمرکز می شود و با مصرف دوفاستون و نتظیم میزان هورمون بدن این مشلات رفع می شوند.
استروژن زیاد در بدن می تواند باعث ضخیم شدن میزان آندومتر در دوران یایسگی و منجر به سرطان رحم در این دوران شود.

4- قرص دوفاستون برای درمان تغییر جنسیت
قرص دوفاستون به روند زنانگی کمک می کند و برای رشد صفات جنسی زنانه مانند پستان ها و کاهش تولید تستوسترون استفاده می شود.

عوارض قرص دوفاستون
قرص دوفاستون مانند بسیاری دیگر از داروها عوارضی دارد از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- حالت تهوع
- درد سینه ها
- سرگیجه
- وزن کم
- خارش
- خونریزی نامنظم
- استفراغ
- جوش
- آمبولی ریوی
- لکه بینی
- تغییر در اشتها
- ورم نمودن قوزک پا
- ترومبوز شبکیه
- ترومبوفلبیت
این عوارض عوارض رایجی است که اغلب در مصرف دوفاستون گزارش می شود.

در چه صورت مصرف قرص دوفاستون منع می شود
- در صورتی که قصد بارداری داشته باشید.
- در صورتی که سابقه بیماری هایی مانند سرطان پستان، سرطان آندومتر و یا بیماری های کبدی داشته باشید.
- در صورتی که به قرص دوفاستون حساسیت داشته باشید.
- در صورت داشتن سابقه سکته مغزی و سابقه لختگی خون.
- در صورتی که خونریزی غیرطبیعی از واژن داشته باشید و دلیل این خونریزی نامعلوم باشد.

روش مصرف قرص دوفاستون
میزان دوز مصرفی قرص و فاصله زمانی مصرف قرص به تجویز پزشک و درمان شما و بیماریتان بستگی دارد و ممکن است پزشک معالجتان برای 5 روز یا 1 ماه مصرف قرص را برای تثبیت اثرگذاریش تجویز کند. اما به طور کلی مصرف قرص دوفاستون دو بار در روز تجویز می شود.

قرص دوفاستون را چند وقت باید مصرف کنم؟
باز هم روزهای مصرفی قرص دوفاستون به تجویز پزشک معالج بستگی دارد اما معمولا از شب 14 یا 16 پریودی باید مصرف را شروع کنید و دربرخی موارد مجبور به مصرف این قرص در هر ماه از سیکل قاعدگی می باشید.
معمولا مصرف قرص دوفاستون از 5 روز تا 1 ماه ممکن است مصرف شود.

فراموش کردن قرص دوفاستون
اگر قرص دوفاستون را فراموش کردید بلافاصله پس از به یاد آوردن مصرف کنید مگر این که زمان قرص بعدی رسیده باشد. در این حالت مصرف قرص قبلی لازم نیست. هیچ گاه دو قرص را باهم مصرف نکنید.

روش نگهداری قرص دوفاستون
قرص را باید در محیطی خشک و سرد با دمای زیر 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

نقش قرص دوفاستون در حاملگی چیست؟
در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا مصرف پروژسترون در دوران بارداری ممنوع می باشد زیرا سو مصرف پروژسترون می تواند عوارض بسیار خطرناکی از جمله مرگ جنین و سقط جنین را در پی داشته باشد.
همچنین موجب نقص های زایمان در نوزادان مانند شکاف شکم و نقص قلب، عضله سازی جنین دختر مانند موهای ناخواسته می شود. در دوران بارداری باید حداقل داروهای ضروری مانند 5 میلی گرم اسید فولیک به صورت روزانه (مانند فولات) مصرف شود. اگر کم خونی دارید، باید آهن همراه با اسید فولیک مصرف کنید.
میزان هورومون پروژسترون فقط در در مواردی خاص مانند بارداری با استفاده از تکنیک آی وی اف و در موارد سقط مشخص می شود.

سوال رایج: در صورتی که قرص دوفاستون مصرف می کنید و قصد بارداری دارید آیا مجاز به ادامه مصرف قرص هستید؟
به طور کلی این قرص مانع بارداری نمی شود. اما حتما باید برای مصرف همزمان این قرص و اقدام بارداری با پزشک خود مشورت کنید. مصرف دوفاستون علت های مختلفی دارد و حتما باید از علت تجویز قرص اطلاع کافی داشت.

آیا قرص دوفاستون چاق می کند؟
خیر.قرص دوفاستون به هیچ عنوان چاق نمی کند فقط احساس چاقی کاذب ایجاد می کند و موجب تورم بدن می شود و در بافت های چربی بدن و میزان اشتها هیچ تاثیری ندارد.

عوارض دوفاستون، جایگزین مناسب
آیا قرص دوفاستون باعث بارداری می شود؟
همانطور که گفتیم قرص دوفاستون برای بیماری های ناشی از فقدان پروژسترون تجویز می شود و در صورتی که پروژسترون در بدن به اندازه لزوم ایجاد نشود چرخه قاعدگی دچار اختلالاتی می شود، در نتیجه می تواند بر تخمک گذاری و سلامت روند زنانگی تاثیر منفی بگذارد و در نتیجه اختلالاتی بر سیستم باروری ایجاد کند.
در بسیاری از واقع موجب بیماری اندومتریوز می شود که خود مانع از بارداری می شود. پروژسترون به صورت مصنوعی در این قرص وجود دارد و با مصرف آن می توان به افزایش قدرت باروری کمک شایانی کرد.
در واقع در بسیاری از موقع با رفع کمبود میزان پروژسترون مشکلات باروری هم حل می شود.

قرص دوفاستون با چه داروهایی تداخل دارد؟
بروموکریپتین، ریفامپین، فنی تویین و کارمابازپین داروهایی هستند که در صورت صرف حتما باید به پزشک معالج گزارش شود.
نکاتی که باید در ارتباط با مصرف دوفاستون بدانید
- دو فاستون می تواند همراه با غذا یا بدون غذا مصرف شود.
- در صورت داشتن سابقه سرطان سینه یا سابقه سقط و بیماری های کبدی یا اندومتریوز باید با پزشک خود مشورت کنید.
- دارو را حتما زیر نظر پزشک و با تجویز پزشک معالج مصرف کنید.
- در صورتی که قرص دوفاستون را برای درمان ناباروری مصرف می کنید بهترین زمان برای نزدیکی جهت باردار شدن فاصله بین دو قاعدگی است.
- در صورتی که باردار هستید این دارو را مصرف نکنید.
- در صورت فراموش کردن مصرف دارو دوز دارو و میزان مصرف دارو را به هیچ عنوان افزایش ندهید.
- در صورت داشتن خونریزی رحمی به دلایل نامعلوم از این دارو مصرف نکنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس