بازگشت‌هری‌پاتر پس‌از‌12‌سال!


 بازگشت‌هری‌پاتر پس‌از‌12‌سال!
همه چیز از ۳۰ ژوئن ۱۹۹۷ میلادی شروع شد. آن موقع کسی نمی‌دانست با انتشار «هری پاتر و سنگ جادو» یکی از مهم‌ترین آثار ژانر تخیلی و فانتزی در جهان متولد شده است.

جی. کی. رولینگ، خالق هری‌پاتر، داستان‌های او را تا سال ۲۰۰۷ در هفت جلد نوشت و به یکی از مهم‌ترین و پردرآمدترین نویسندگان جهان تبدیل شد. حالا با گذشت ۱۲ سال از انتشار آخرین کتاب سری داستان های هری پاتر و ۲۲ سال از انتشار اولین جلد این مجموعه پرطرفدار، خبر انتشار چهار کتاب جدید از این مجموعه، دوباره توجه علاقه‌مندان ژانر فانتزی و تخیلی را به خود جلب کرده است. هر کدام از این چهار کتاب کوتاه، در قالب کتاب‌های الکترونیک، به یکی از درس‌های آموزشی مدرسه «هاگوارتز» اختصاص دارد و قرار است ۲۷ژوئن (۶ تیر) توسط انتشارات پاترمور به چاپ برسد اما به احتمال زیاد در ایران به شکل چاپی منتشر می‌شود.

ترجمه‌های متعدد

مجموعه رمان‌های هری‌پاتر به ۶۷ زبان مختلف دنیا از جمله فارسی ترجمه شده‌است. ویدا اسلامیه، مترجم ایرانی، بعد از مکاتباتی که با رولینگ انجام داد، مترجم رسمی آثار او در ایران شد. با این حال باز هم چند ناشر، آثار این نویسنده را به دیگر مترجم‌ها سپردند که البته موفق هم نبودند.

رکورد در فروش

طبق اعلام سایت Bookseller، در سال ۲۰۱۸، فروش مجموعه کتاب‌های هری‌پاتر به زبان‌های مختلف و در تمام قالب‌های چاپی، الکترونیک و صوتی، از مرز ۵۰۰ میلیون نسخه گذشت. به عبارتی از هر ۱۵ نفر در دنیا، یک نفر حداقل یک جلد هری‌پاتر را خوانده است. جالب این‌که یک نسخه امضا شده چاپ اول این کتاب در لندن، با قیمت ۱۰۶ هزار و ۲۵۰ پوند حراج شد.

هری‌پاتر و آشپزی

نویسنده‌ای به نام دینا بوخولتس کتابی به نام «پخت و پز جادویی با هری‌پاتر» نوشته و ۲۰۰ دستور پخت از غذاهای موجود در سری هری‌پاتر را گردآوری کرده است. فدرا اسدخانی این کتاب را به فارسی ترجمه کرده است. او پیش از این کتاب‌های آشپزی «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» را هم ترجمه کرده بود.

روباتِ نویسنده

حدود یکی، دو سال پیش، شرکت بوتنیک، یک کار هیجان‌انگیز انجام داد. کارشناسان این شرکت، هفت جلد از داستان‌های هری‌پاتر را به یک روبات دادند و برای آن یک الگوریتم نوشتند. این روبات هم طبق داده‌های قبلی، یک داستان جدید چهار صفحه‌ای به نام «هری‌پاتر و چیزی که شبیه یک توده بزرگ خاکستر بود» نوشت!

الهه آرانیان

khorasan​news.‎​com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نخستین عکس از عامل تهدید کنسولگری ایران در پاریس