آموزش ساخت عطر در خانه و فوت و فن هایی که باید بدانید


آموزش ساخت عطر در خانه و فوت و فن هایی که باید بدانید

شاید این موضوع به ذهن شما آماده است که عطر مخصوص خودتان را با مهر و هنر سلیقه خودتان در منزل تهیه کنید به خصوص که ما ایرانی ها در سرزمین چهار فصل زندگی می کنیم و گوشه گوشه خاک مان پر است از عطر گل و گیاهان معطر و البته انواع میوه های خوشبو که در نهایت می توانند برایمان به بهترین عطرها تبدیل شوند در ادامه مطلب ساخت عطر در منزل را به شما آموزش می...

شاید این موضوع به ذهن شما آماده است که عطر مخصوص خودتان را با مهر و هنر سلیقه خودتان در منزل تهیه کنید به خصوص که ما ایرانی ها در سرزمین چهار فصل زندگی می کنیم و گوشه گوشه خاک مان پر است از عطر گل و گیاهان معطر و البته انواع میوه های خوشبو که در نهایت می توانند برایمان به بهترین عطرها تبدیل شوند در ادامه مطلب ساخت عطر در منزل را به شما آموزش می دهیم.

آموزش ساخت عطر در خانه و فوت و فن هایی که باید بدانید

ساخت عطر در منزل

هنگام خرید اینترنتی عطر ها حتما با واژه مثل «نت بالایی»، «نت میانی» و «نت پایه» مواجه شده‌اید:

نت بالایی : همان بویی می باشد که در لحظه اول استفاده از عطر به مشام می رسد و در واقع همان بویی است که باعث می شود شما از یک عطر خوش‌تان بیاید و تصمیم به خرید آن بگیرید. محبوب‌ترین نت‌های بالایی شامل؛ لیمو، ترنج، پرتقال، بهار نهار و گریپ فروت است. این نت از مولکول های کوچکی ساخته می شوند که به سرعت تبخیر می شوند.

نت میانی: این نت زمانی که نت بالایی محو می شود خودش را نشان می دهد این نت در واقع بخش اصلی یک عطر را نشان می دهد و به عنوان پوشش برای بوی ناخوشایند نت اولیه به کار می رود نت میانی شامل؛ میخک، صنوبر، یاسمن، گل رز و هل می‌شود.

نت پایه : این نت پس از محو شدن نت میانی خود را نشان می دهد در واقع این نت ها باعث ماندگاری عطر می شوند معمولا بسیار عمیق هستند و بعد از زمان سی دقیقه نمی توان آن ها حس کرد ولی پس از گذشت چند ساعت دوام دارند. معمولا این نت شامل؛ نعناع هندی، چوب کاج یا صندل، وانیل و چوب سدر می‌شود.

ترکیب نت ها با یک دیگر:

در ساخت عطر ابتدا باید نت پایه را به میزان ۲۰ درصد، و نت میانی را به میزان ۵۰ درصد و در آخر نت بالایی را به میزان ۳۰ درصد با یکدیگر مخلوط کنید اگر دوست دارید عطر شما نتی بیشتر از این سه داشته باشد باید رایحه دیگری نیز به آن اضافه کنید ساختن عطر معمولا با یک نوع روغن حامل آغاز می شود برای این کار می‌توانید از روغن هسته انگور، بادام شیرین، جوجوبا یا روغن کنجد استفاده کنید. در مرحله بعد نوبت به اضافه کردن بوهای نت‌ها به همان ترتیبی است که گفته شد می رسد، در نهایت باید ماده ای به نت هایتان اضافه کنید که خوب با هم مخلوط شوند که می توانید از الکل یا آب استفاده کنید که توصیه ما الکل با خلوص ۱۰۰ درصد است اما برای ساخت عطر جامد باید از موم استفاده کنید.

آموزش ساخت عطر در خانه و فوت و فن هایی که باید بدانید

نکات اساسی که قبل از ساختن عطر باید بدانید

در مرحله ساخت عطر ابتدا برای عطرتان یک شیشه تیره انتخاب کنید زیرا نگهداری در شیشه های تیره به دور از نور باعث ماندگاری بیشتر آن می شود و اینکه حتما شیشه ای را انتخاب کنید که قبلا در آن خوراکی نریخته باشید زیرا عطر آن خوراکی با بوی عطر شما ترکیب می شود و باعث به هم خوردن آن می شود نکته دیگر این است که برای روغن های حامل حتما از روغنی استفاده کنید که بویی نداشته باشد و اگر می‌خواهید از گل‌های طبیعی برای رایحه عطرتان استفاده کنید، حتما باید شاخ و برگ‌های اضافی آن را بگیرید و اینکه گل‌هایتان باید تازه باشد، با توجه به سلیقه تان می توانید عطر های مختلفی تهیه کنید ولی اگر هنوز مردد هستید به سراغ علاقه همیشگی‌تان بروید. شما می‌توانید عطرهایی با رایحه گیاهی، عطر گل رز و عطر وانیل و نعنا بسازید نکته جالب این است که می توانید با صابون عطر بسازید، عطر ها به چهار خانواده تقسیم می شوند که عبارتند از : گلی، شرقی، تازه و چوبی که شناخت شما از این رایحه‌ها باعث می‌شود که بتوانید عطری با هارمونی بهتر تهیه کنید.

آموزش ساخت عطر در خانه و فوت و فن هایی که باید بدانید

تهیه عطر

قبل از ساخت عطر می توانید اسم رایحه ها و ترتیب ترکیب هر کدام را با هم روی کاغذ بنویسید، حالا ۲۵ قطره از روغن عطر را داخل شیشه بریزید بعد یکی از رایحه ها را به آن اضافه کنید و شروع به تکان دادن شیشه کنید اما اگر در انتخاب رایحه مردد هستید می توانید مقداری الکل در شیشه های کوچکی بریزید و با رایحه های مختلف مخلوط کنید هرکدام که بیشتر مورد پسند شما بود طبق دستوری که در بالا گفتیم از نت پایه به بالا ترکیب کنید سپس عطر را به مدت ۴۸ ساعت در یک مکان تاریک و خنک نگه دارید تا جا بیفتد، بعضی از رایحه‌ها به یک ماه زمان نیاز دارند. این کار باعث می‌شود که رایحه‌های مختلف بهتر با هم ترکیب شده و ماندگاری عطرتان بالا برود و بعد از زمان مورد نظر اگر از عطرتان راضی نبودید کاستی های آن را برطرف کنید و رایحه هایی به آن اضافه کنید. و در مرحله آخر از ساخت عطر دو قاشق آب مقطر یا آب معدنی به عطرتان اضافه کنید و اگر می خواهید میزان ماندگاری عطرتان بیشتر شود پنج قطره گلیسیرین به عطرتان اضافه کنید حالا عطرتان را در شیشه دلخواه خود بریزید و استفاده کنید.

آموزش ساخت عطر در خانه و فوت و فن هایی که باید بدانید

با استفاده از روش های خانگی می توانید عطر مورد علاقه خودتان را در منزل تهیه کنید و مثل سوپراستارها عطر مخصوص داشته باشید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403