راه پرورش اندیشه/عواملی که غم و اندوه را زیاد می‌کند


راه پرورش اندیشه/عواملی که غم و اندوه را زیاد می‌کند

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تفکر و اندیشه درباره مسائل مثبت، سبب تقویت ذهن می‌شود، گفت: آنان که به دارایی دیگران زیاد توجه می‌کنند غم و اندوه‌شان زیاد شده و کینه پنهان در دل‌شان شکل می‌گیرد و شکر نعمات الهی را به جای نمی‌آورند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» شامگاه یکشنبه، ۱۲ خرداد در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت الله حق شناس(ره) برگزار شد، اظهار کرد: تفکر در بخشی از روز جزء سیره اهل‌بیت(ع) است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تفکر و اندیشه ذهن انسان را تقویت می‌کند، ابراز کرد: برای تمرین تفکر و اندیشه انسان باید نخست با آنچه علاقه دارد همچون مطالعه تاریخ یا قرائت قرآن شروع کند، قرآن کریم زنده است و اندیشه انسان را خوب پرورش می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای تفکر و اندیشه انتخاب موضوعات آسان سبب دستیابی به موضوعات سخت است، گفت: شکر نعمت و یاد مرگ از جمله عوامل بسیار خوب برای تفکر و اندیشه و دور شدن انسان از غم و اندوه است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه تفکر و اندیشه درباره مسائل مثبت، سبب تقویت ذهن می شود، اظهار کرد: انسان نباید ذهن خود را درگیر برخی مسائل منفی کند زیرا اگر ذهن محدوده محرمات نداشته باشد به طور قطع ضعیف می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیریت ذهن اهمیت بسیار زیادی دارد، تاکید کرد: یکی از راه‌های مدیریت ذهن، چشم پوشی نسبت به نعمات دیگران است زیرا بر اساس آیات قرآن کریم در بسیاری از موارد این نعمات وسیله امتحان و حتی گاهی عامل عذاب دشمنان و منافقان است.

این استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام صادق(ع)، گفت: بپرهیزید از اینکه نگاه خود را به داشته‌های دیگران بدوزید یا به اموال آنان توجه کنید؛ زیرا آنان که به دارایی دیگران زیاد توجه می‌کنند غم و اندوه‌شان بیشتر می شود کینه پنهان در دل آنان ایجاد شده و شکر نعمات الهی را به جای نمی آورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تفکر درباره نعمات الهی که خداوند به ما عطا کرده غم و اندوه را کاسته و انسان را شاکر می‌کند و باعث می شود انسان حسرت داشته‌های دیگران را نخورد همچنین، انسان نباید درباره گذشته منفی خود، وضع بهتر دیگران به ویژه کفار و امور مورد علاقه‌ خود زیاد فکر کند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان