تجزیه و تحلیل توصیه های رهبری/چرا نخستین توصیه بیانیه بر محور علم و پژوهش است؟


تجزیه و تحلیل توصیه های رهبری/چرا نخستین توصیه بیانیه بر محور علم و پژوهش است؟

دکتر کامرانی از دانش به عنوان آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور یاد کرد و گفت: شروع یک رستاخیز علمی از دو دهه گذشته و با سرعتی خیره کننده برای جهان در ایران اسلامی آغاز شده که سنگ بنای انقلابی علمی را در کشور گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، بیانیه گام دوم انقلاب، ترسیمی کلی از « گذشته »، « حال » و « آینده » است که در آن چهار نقطه کلیدی « عظمت وقوع و ماندگاری انقلاب اسلامی »، « عظمت کارکرد انقلاب اسلامی تا به امروز »، « عظمت چشم اندازی که انقلاب اسلامی باید به آن برسد » و « عظمت نقش نیروهای جوان متعهد در مسیر پیش رو » وجود دارد.

« علم و پژوهش »، « معنویت و اخلاق »، « اقتصاد »، « عدالت و مبارزه با فساد »، « استقلال و آزادی »، « عزت ملی و روابط خارجی » و « سبک زندگی » از 7 ماموریت مهمی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم برای نسل جوان ترسیم کرده اند.

خبرگزاری شبستان به منظور واکاوی بندهای مختلف این بیانیه، سلسله گفتگوهایی را با « احسان کامرانی »، دکتری اکولوژی دریا و حقوق بین الملل عمومی و استاد تمام دانشگاه هرمزگان انجام داده است که به صورت هفتگی در بخش های مختلف منتشر خواهد کرد.

متن زیر مشروح گفتگوی خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان هرمزگان با دکتر کامرانی در رابطه با نخستین ماموریت است که مقام معظم رهبری در این بیانیه برای جوانان ترسیم کرده است، که در ادامه می خوانید.

شبستان: چرا توصیه اول مقام معظم رهبری بر محور علم و پژوهش است؟

دکتر کامرانی: در آیه ۱۸ سورۀ (آل عمران) آخداوند «اندیشمندان» را تا مقام فرشتگان بالا می برد: « شهد الله أنّه لا إله إلا هو و الملائکه واولوا العلم قائما بالقسط لا إله إلا هو العزیز الحکیم».

خداوند، (با ایجاد نظام واحد جهان هستی)، گواهی می دهد که معبودی جز او نیست و فرستگان و صاحبان دانش، (هر کدام به گونه ای بر این مطلب)، گواهی می دهند درحالی که (خداوند در تمام عالم) قیام به عدالت دارد معبودی جز او نیست، که هم توانا و هم حکیم است.

در سورۀ ۳۹ (زمر) آیه ۹ خداوند می فرماید: دانایان و نادانان یکی نیستند." قل هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون إنّما یتذکر اولوا الالباب"و در جایی دیگر خداوند در رابطه با علم و پژوهش می فرماید: «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» (زمر، ۱۸)

بشارت ده بندگان را، کسانی که به سخن گوش فرا داده و بهترین آن را پیروی می کنند.

شبستان: ضرورت و اهمیت علم و پژوهش و جایگاه آن در دنیای امروز را تبیین بفرمایید؟

کامرانی: « العلم السلطان ... »، هرچه قدر داناتر به همان میزان تواناتر. روی دیگر دانایی، توانایی است و دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک ملت محسوب می شود.

شبستان: تفاوت مبنایی نگرش به علم در جهان اسلام و دنیای غرب در چه چیزی است؟

کامرانی: دانش موجب ثروت، نفوذ و قدرت می شود مانند دنیای غرب که از قبل آن توانسته قدرت۲۰۰ ساله فراهم کند و دنیای غرب با وجود تهیدستی در بنیان های اخلاقی و اعتقادی و تحمیل سبک غربی بر جوامع عقب مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گرفته است

نباید از دانش در استیلا بر کشورها و جوامع عقب مانده سوء استفاده کرد (آنچه غرب انجام داده است)

شبستان: وضعیت علمی کشور که به عنوان نخستین توصیه در بیانیه به آن پرداخته شده را چگونه ارزیابی می کنید؟

کامرانی: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به جوشش و جوشاندن چشمه دانش در کشور خودمان تاکید شده است

استعداد علم و تحقیق در ملت ما از متوسط جهان بالاتر است.

یک رستاخیز علمی در کشور از دو دهه گذشته با سرعتی خیره کننده برای جهان(11 برابر شتاب رشد متوسط علم در جهان .سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده) در ایران اسلامی شروع شده است.

کسب رتبه 16 در میان 205 کشور جهان در علم و فناوری یکی از این شاخصه هاست البته در بعضی رشته های حساس و نوپدید به رتبه های نخست ارتقا یافته ایم.

شبستان: آیا تحریم های ظالمانه استکبارجهانی بر روی وضعیت علمی کشورمان تاثیرگذار بوده است؟

کامرانی: تمام این قدرت و ثروت علمی و فناوری در زمان تحریم مالی و تحریم علمی شکل گرفته است پس تحریم های ناعادلانه بین المللی هم نمی تواند مانع رشد علمی یک کشور شود و شاید عامل انگیزشی و محرکی بر جوشش بیستر ان خواهد شد و حتی مرزهای ان را در می نوردد و شکرگزاری و اعلام رضایت رهبر معظم انقلاب از این رکوردهای بزرگ و جهانی در این شرایط خاص و به تعبیر ایشان نعمت بزرگ که باید شب و روز خداوند را سپاس گفت.

وضعیت کنونی ایجاب می کند که همچنان در مسیر فتح قله های علمی به پیش برویم یا به وضعیت موجود راضی شویم و به همین بسنده کنیم؟

از طرف دیگر تمام این راه های طی شده با همه اهمیتش و نعمت بزرگ بودنش، فقط یک آغاز و شروع است و نه بیشتر. پس نباید در آن بمانیم و در جابزنیم.

شبستان: چطور و چگونه می توانیم در بخش هایی از علم و دانش که از قله های دانش جهان عقب مانده ایم دست یابیم؟

کامرانی: باید راهبرد علمی جامع و یکپارچه در شورای عالی فرهنگی و شورای عالی پژوهشی و فناوری کشور و مراکز علمی پژوهشی کشور برنامه ریزی و عملیاتی شود.

تاکید بر عبور از مرزهای دانش در مهمترین رشته های موجوددر جهان امروز و نگاه به فرداهای دور کشور و تاکید بر عقب ماندگی"بسیار" در این زمینه ها(چرایی و چگونگی ان را بررسی و برای رفع ان چگونه عمل کنیم) باید در دستور کار قرار گیرد.

شروع ما از نقطه صفر بوده است چون در دوران پهلوی و قاجار که دنیا مسابقه علمی خود را شروع کرده بود ما به صورت شرم آوری فرسنگ ها عقب نگه داشته شده بودیم.

شبستان: پیشنهادها و راهکارهایی که در بیانیه گام دوم در رابطه با ارتقا جایگاه علمی کشور شده است را بیان کنید؟

کامرانی: ما باید شدت شتاب رشد علم و فناوری را در کشور بالا نگه نگه داشته و دچار سقوط و رکود در این حوزه نشویم. بیان تذکر، هشدار و فراخوان به دانشگاه ها، دانشگاهیان و مراکز پژوهشی و پژوهندگان در این رابطه که شدت آن را نگه داشته و یا ان را به بالاتر ارتقا دهند.

مطالبه عمومی رهبری از جوانان در این راه با احساس مسئولیت بیشتر در بالا نگه داشتن پیشرفت علم و فناوری در کشور، استفاده از تعبیر "جهاد" در راه علم و پژوهش به مانند جهاد فی سبیل الله از دیگر راهکارهاست.

کشور ما در راه جهاد علم و فناوری شهیدانی همچون شهدای هسته ای را تقدیم کرده است و همه باید در حفظ و ارتقای این جایگاه همت بگارند.

ناکام گذاشتن دشمن بدخواه و کینه توز که از جهاد علمی کشور ما به شدت بیمناک و ترسان است با فراخوان علمی، سیاستگزاری و برنامه ریزی و عملیاتی کردن آن از دیگر پیشنهادهاست.

پایان پیام/88

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403