بنتلی ادعا میکند سومین نسل کانتیننتال GT کانورتیبل در اوج گرندتوررهای روباز قرار دارد. در حقیقت بنتلی ادعای بزرگی کرده اما نگاهی به کاتالوگ سازنده و در نظر گرفتن اینکه پلتفرم کاملاً جدید MSB در این خودروی 175100 پوندی بکار رفته نشان میدهد بریتانیاییها با در نظر گرفتن تمامی جوانب چنین ادعایی را مطرح کردهاند.
برای فهمیدن اینکه با یک کابریولت فوقالعاده طرف هستیم زمان زیادی نیاز نیست و تنها اندکی نشستن پشت فرمان کانتیننتال GT کانورتیبل این موضوع را نشان میدهد. بنتلی همیشه ترکیبی از سواری دینامیک و راحتی و اشرافیت را در محصولات خود بکار گرفته و این خودرو هم مستثنا نیست. با وجود پیشرانهی 12 سیلندر 6 لیتری توئین توربویی که قدرت 626 اسب بخاری و گشتاور 900 نیوتون متری دارد، این کشتی 2414 کیلوگرمی در عرض 3.7 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت 333 کیلومتر در ساعت را ثبت میکند.
اما این قدرت و گشتاور عظیم به روشی مناسب روانهی زمین میشود. کمی تأخیر در عکسالعمل پیشرانه وجود دارد ولی زمانی که توربوها از خواب بیدار شوند کوهی از گشتاور در اختیار راننده قرار خواهد گرفت و همین موضوع باعث خواهد شد وزن حدود 2.5 تنی بنتلی را کلاً فراموش کنید. در حالتهای رانندگی کامفورت یا بنتلی (این حالت باعث اعمال تنظیمات خاص مهندسان بنتلی روی پیشرانه، گیربکس، فرمان و سیستم تعلیق میشود) شاهد صدای کم پیشرانه و سیستم اگزوز خواهید بود.
اما در حالت اسپورت است که روی دیگر سکه نمایان میشود و پدال گاز و گیربکس گوش به فرمان دستورات راننده میشوند. صدای پیشرانهی 12 سیلندر این خودرو ترکیبی از اصوات گوناگون بوده اما همیشه صدای نرمی دارد که در پسزمینه به گوش میرسد.
گیربکس 8 سرعته دوکلاچه نیز تعویضهای تیزی داشته و بدون اینکه تعللی به خرج بدهد معکوس میکند. سیستم تعلق بادی نیز تا زمانی که حالت اسپورت را انتخاب نکرده باشید به دنبال ایجاد حداکثر رفاه و آرامش در کابین خواهد بود. دامپرها در حالت کامفورت ناهمواریهای جاده را به خوبی کنترل میکنند و باعث حرکت پایدار خودرو حتی با وجود رینگهای 22 اینچی خواهند شد.
اما حالت اسپورت باعث تیز شدن کنترل شاسی شده و شما کار سخت تکنولوژی ضد لغزش فعال برای تخت نگهداشتن این بنتلی بزرگ را حس خواهید کرد؛ اما سفتی بیشتر دامپرها باعث انتقال انرژی بیشتر به ساختار خودرو شده بنابراین GT کانورتیبل کمی تکانهای بیشتری خواهد داشت.
اما این موضوع اصلاً حس شدنی نیست ولی با وجود سقف بزرگ Z فولد که بهصورت برقی در 19 ثانیه باز و بسته میشود پیچیدگی بیشتری را شاهد خواهید بود. ولی به لطف بهبود 5 درصدی استحکام بدنه نسبت به نسل قبل شاهد پکیج بسیار خوبی هستیم. با توجه به اینکه مالکان محصولات بنتلی خیلی محصولات خود را نمیرانند بنابراین این موضوع اصلاً مشکل خاصی نخواهد بود و مزیت باز بودن سقف این است که کانتیننتال GT کانورتیبل ظریفتر هم به نظر خواهد رسید.
به لطف سقفی جدید و آکوستیک که اساساً آرامشی در حد و اندازههای مدل هاردتاپ ایجاد میکند کمترین میزان پیچیدن باد در کابین وجود خواهد داشت. یک بادگیر نیز بین صندلیهای جلو وجود دارد که اوضاع را بهتر میکند.
در عقب دو فرد بزرگسال میتوانند بنشینند اما فضای پای زیادی وجود ندارد. حداقل چهار نفر میتوانند در کابین این خودرو اوقات خوشی را سپری کنند. خودروی حاضر در تست از آپشن هایی گوناگون به ارزش 54530 پوند سود میبرد و اضافه کردن ویژگیهایی همچون کیت تجهیزات ایمنی بیشتر، سیستم صوتی 6500 پوندی Naim، پکیج ویژهی گرامی داشت یکصد سالگی بنتلی و… باعث جذابتر شدن این خودرو شدهاند. کیفیت چرم، چوب و تکنولوژی بکار رفته در کابین این خودرو عالی و مثالزدنی است.
همانند مدل کوپه در کانتیننتال GT کانورتیبل شاهد بزرگترین صفحه لمسی نصب شده در محصولات بنتلی یعنی صفحهای با ابعاد 12.3 اینچی و یک داشبورد دیجیتال خواهید بود. علیرغم استفاده از سیستم اطلاعات سرگرمی پیشرفته، دستان هنرمند کارکنان بنتلی باعث بالا رفتن استانداردهای ساخت شده و اگرچه برخی ویژگیهای سنتی بنتلی همچون پشت آمپرهای آنالوگ حذف شدهاند اما برخی سنتهای این شرکت همچون کنترلهای ورودی هوای خاص هنوز هم وجود دارند. همین ریزهکاریهاست که باعث تمایز این خودرو از محصولی همچون مرسدس S کلاس کابریولت میشود.
شاید خریداران این خودرو اهمیت زیادی به محفظه بار ندهند اما فضای 235 لیتری میتواند برای حمل یک کیف یا چمدان کافی باشد. اگرچه مصرف سوخت کانتیننتال GT کانورتیبل پایین نیست اما خب باک سوخت 90 لیتری برد زیادی ایجاد میکند. همچنین مالکان چنین خودروی گرانقیمتی اهمیتی به میزان مصرف سوخت نخواهند داد.
سومین نسل بنتلی کانتیننتال GT کانورتیبل خودرویی بسیار گرانقیمت بوده اما با توجه به بهبودهای صورت گرفته مالک خودرویی درجهیک خواهید شد. رفاه و آرامش این خودرو عالی بوده و حتی هندلینگ آن نیز مناسب ارزیابی میشود و از نظر پرفورمنس هم کمبودی وجود ندارد. کیفیت و تصویری که از این بنتلی در ذهنها وجود دارد همیشه خوب بوده و همین فاکتورهاست که باعث میشود این روباز بسیار گرانقیمت از نظر طراحی و مهندسی سرآمد دیگران باشد. احسنت بنتلی…
مشخصات بنتلی کانتیننتال GT کانورتیبل
قیمت: 175100 پوند پیشرانه: 12 سیلندر 6 لیتری توئین توربو قدرت/گشتاور: 626 اسب بخار/900 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 3.7 ثانیه حداکثر سرعت: 333 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 14 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress