احیای یاقوت‌های سرخ شمال سیستان و بلوچستان


احیای یاقوت‌های سرخ شمال سیستان و بلوچستان

تاکستان‌های شمال سیستان و بلوچستان پس از یک دوره خشکسالی امسال ثمر دادند.

به گزارش ایسنا، مدیر جهاد کشاورزی زابل گفت: انگور یاقوتیِ تاکستان‌های شمال سیستان وبلوچستان یکی از رقم‌های بومی و مهمترین محصول باغی این منطقه است .

موسوی با اشاره به اینکه انگور یاقوتی زابل زودرس ترین انگور کشور است، افزود: تاکستان های انگور یاقوتی پس از 3 سال ثمر می‌دهد و ارزش افزوده‌ی خوبی هم دارد به طوری که اگر هزار و 600 بوته از این محصول در هر هکتار کاشته شود 12 تن انگور برداشت می‌شود .

وی انگورهای شمال سیستان و بلوچستان را بیش از 10 رقم عنوان کرد و گفت: 85 درصد از 2 هزار هکتار باغ انگور در این منطقه انگور یاقوتی است .

موسوی گفت: برداشت انگور یاقوتی از اوایل خرداد آغاز شده است و پیش ‎ بینی می‌شود امسال 17 هزار تن انگور از این منطقه برداشت و روانه بازار مصرف شود.

مدیر جهاد کشاورزی زابل افزود: انگور مهمترین محصول باغی در منطقه سیستان است که ارقام متنوعی از آن شامل انگور یاقوتی قرمز، یاقوتی سفید، فخری، سنگک، امیری، لعل، حاجی عباسی، چشم گاوی، قندهاری، مایه میش، غلامی، شست عروس و... در این سرزمین یافت می شود. انگور یاقوتی قرمز که رقم غالب تاکستانهای سیستان است و از انواع انگورهای بی دانه است که به مصرف تازه خوری می رسد. این صفت بی دانگی در انگورهای رومیزی بسیار اهمیت داشته و نقش زیادی در بازارپسندی آنها دارد.

وی تصریح کرد: مهمترین ویژگی انگور یاقوتی قرمز سیستان که به آن نقشی ممتاز و بی بدیل می دهد، زودرسی و نوبرانه بودن آن است. رقم یاقوتی قرمز در شرایط اقلیمی این دشت، هفته اول خرداد ماه قابل عرضه به بازارمصرف است. این زمان از سال مصادف با بروز خلأ شدید در بازار میوه کشور و اوج تقاضای بازار است .

موسوی بیان کرد: انگور سیستان دارای ویِژگیهای خاصی نظیر عطر، طعم و جلوه و جلای ظاهری و منحصر به فرد است که در نوع خود یک مزیت نسبی به شمار می رود که باید به آن توجه کرد. در صورت فراهم شدن زیر ساختهای لازم در چرخه تولید، توزیع و بازاررسانی، این محصول می تواند نقش موثری در بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان، اوضاع اقتصادی و اجتماعی منطقه و حتی تأمین بخشی از نیاز کشور ایفا کند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!