یارکشی آمریکا و عربستان در اجلاس منامه


یارکشی آمریکا و عربستان در اجلاس منامه

آمریکا و متحدانش در اجلاس منامه به دنبال پیشبرد اهداف شوم خود هستند و باید منتظر ماند که ببینیم کدام کشورهای خاورمیانه در این نشست شرکت می‌کنند.

یارکشی آمریکا و عربستان در اجلاس منامهبه گزارش فانوس، آمریکا و متحدانش در منطقه همواره به دنبال فشار بر کشور فلسطین و شکست مقاومت هستند و طی چند سال اخیر از آن به عنوان معامله قرن یاد می‌کنند و معتقد هستند که باید بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که نشست اخیر اجلاس مکه که توسط ملک‌ سلمان و وزیر امور خارجه عربستان طراحی شده بود اهرم فشاری بر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه و همینطور شکست دادن مقاومت در فلسطین بود اگرچه خواسته مقامات سعودی هیچ‌گاه در این نشست برآورده نشد و یکی دیگر از اهداف این نشست متقاعد کردن کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی برای حضور در نشست منامه بود.

مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید سعید فطر با اشاره به میزبانی بحرین برای اجلاس اقتصادی طرح موسوم به معامله‌ی قرن، فرمودند: این اجلاس متعلق به آمریکایی‌ها است اما حکام بحرین با ضعف و ناتوانی و روحیه‌ی ضد مردمی و ضد اسلامی خود میزبان و زمینه‌ساز این اجلاس شده‌اند و حکام بحرین و سعودی باید بدانند در چه باتلاقی گام نهاده‌اند.

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: " در مسائل بین‌المللی، مسئله‌ی فلسطین، این روزها جزو مسائل درجه‌ی یکِ دنیای اسلام است. خیانتِ برخی از جهاتِ کشورهای اسلامی، موجب شده است که صریحاً نسبت به مسئله‌ی فلسطین، اقدامات خائنانه انجام بدهند. این اجلاسی که در بحرین قرار است اتّفاق بیفتد، متعلّق به آمریکایی‌ها است لکن حکّامِ بحرین با ضعف خودشان، با ناتوانی‌های گوناگون خودشان، با روحیه‌ی بسیار بدِ ضدّمردمی و ضدّاسلامی خودشان، زمینه‌ساز این کار شدند و متعهّد شدند که این اجلاس را انجام بدهند. هدف این اجلاس هم این است که نقشه‌ی غلطِ خائنانه‌ی خباثت‌آلود آمریکا در مورد فلسطین که اسمش را گذاشته‌اند «معامله‌ی قرن»، تحقّق ببخشند. البتّه این اتّفاق نخواهد افتاد و معامله‌ی قرن ان‌شاء‌الله به توفیق الهی هرگز پا نخواهد گرفت. و ما تشکّر میکنیم از آن کشورهای مسلمان یا کشورهای عرب‌ که با آن مخالفت کرده‌اند و همچنین گروه‌های فلسطینی‌ای که با این نقشه مخالفت کرده‌اند. این یک خیانت بزرگ به دنیای اسلام است. امیدواریم که حکّام بحرین و حکّام سعودی بفهمند که پا در چه باتلاقی دارند میگذارند و برای آینده‌ی آنها چه ضررهایی دارد."

اصغر زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌‎وگو با فانوس معتقد است: عربستان سعودی با برگزاری عجولانه نشست مکه سعی داشت زمینه را برای حضور اکثر کشورهای اسلامی در نشست منامه فراهم کند ولی هیچ‌گاه موفق به این امر نشد.

وی به ناکامی عربستان از ایجاد همسویی کشورهای اسلامی برای حضور در نشست منامه اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر فقط امارات و عربستان حاضر به حضور در این‌‌ نشست شده‌اند و خیلی از کشورها این اقدام را محکوم کردند و حاضر به شرکت در این نشست نیستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به سخنان مقام معظم رهبری اشاره می‌کند و می‌گوید: رهبر معظم انقلاب معتقد است که این اجلاس یک خیانت است و این حضور برخی کشورها مهر خائنی بر پیشانی آن‌ها زده خواهد شد.

خبرنگار: فرید حائری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد