چندی پیش فروشگاه شهروند اقدام به عرضه برنج تقلبی به اسم برنج ایرانی کرد، که بلافاصله این تخلف از سوی نهاد های دولتی کشف و محرز شد، این تراژدی زمانی جالب می‌شود که عضو هیات‌ رئیسه شورای شهر تهران به طور مشکوکی از این اقدام حمایت کرد، در حالی که تامین کننده برنج‌های فروشگاه شهروند به تقلبی بودن این برنج‌ها اقرار کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، بیش از دو هفته از خبر کشف برنج های تقلبی از فروشگاه زنجیره‌ای شهروند می‌گذرد که برای مدتی تبدیل به سوژه داغ رسانه‌ها شد و ماجرا از این قرار بود که گشت مشترک تعزیرات حکومتی به‌دنبال گزارش‌های واصله، با حضور نمایندگان اتاق اصناف و اتحادیه برنج‌فروشان به یکی از فروشگاه‌های شهروند می‌رود و برنج‌های عرضه‌شده در آن شعبه را مورد بررسی قرار می‌دهند. در بررسی‌ها مشخص می‌شود؛ کیسه‌های برنجی که تحت عنوان برنج هاشمی درجه یک به‌ قیمت هر کیلو 26 هزار و 500 تومان به‌فروش می‌رسید، مخلوطی از برنج پاکستانی و ایرانی بود؛ آن هم 70 درصد برنج پاکستانی و 30 درصد برنج ایرانی!

تراژدی زمانی جالب می شود که بعد رسانه‌ای شدن کشف برنج‌های تقلبی از سوی تعزیرات، شاهد آن بودیم که سردار علی ذوالقدری رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت در خبری مجزا اعلام کرد در تحقیقات انجام شده از سوی مأموران معاونت نظارت بر اماکن عمومی پلیس پایتخت، مشخص شد که یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در محدوده غرب تهران، اقدام به فروش برنج نامرغوب و تقلبی به شهروندان کرده که اجناس مذکور کشف و تقلبی بودن آن توسط کارشناسان سازمان تعزیرات حکومتی، محرز شد.

حمایت مشکوک عضو شورای شهر از شهروند/ زیر سوال بردن اقدام تعزیرات توسط عضو شورای شهر تهران

وی با بیان اینکه مالکان برنج‌های نامرغوب شناسایی و بازداشت شدند، گفت: در تحقیقات انجام شده مشخص شد که در انبار مرکزی در محدوده شهر آفتاب تهران که مربوط به همین فروشگاه زنجیره‌ای است مقادیر بیشتری برنج‌های تقلبی وجود دارد که بلافاصله مأموران با هماهنگی‌های انجام شده به محل اعزام و مشخص شد دست اندرکاران این فروشگاه حدود ۱۳۰ تن برنج که روی کیسه آن عنوان برنج ایرانی درج شده بود را انبار کرده‌اند و این در حالی است که محتویات برنج‌های مذکور ۲۰ درصد ایرانی و ۸۰ درصد پاکستانی است.

اعتراف تامین کننده برنج های فروشگاه شهروند به تقلبی بودن

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از اعتراف تأمین کننده برنج‌های فروشگاه شهروند به تقلبی بودن این برنج‌ها در شعبه تعزیرات خبر داد و گفت: پرونده در دست رسیدگی است و تأمین کننده برنج‌های فروشگاه شهروند نیز در شعبه تعزیرات حضور یافته و به تقلبی بودن برنج‌ها اعتراف کرده و اعتراف وی نیز مکتوب شده است.

حمایت مشکوک عضو شورای شهر از شهروند/ زیر سوال بردن اقدام تعزیرات توسط عضو شورای شهر تهران

این مقام مسئول در سازمان تعزیرات حکومتی اضافه کرد: با توجه به اقرار تأمین کننده به تقلبی بودن برنج‌ها، در حال حاضر مشغول بررسی این موضوع هستیم که فروشگاه شهروند در تقلبی بودن برنج‌ها نقش داشته است یا خیر؟

عذر بدتر از گناه مدیرعامل شهروند درباره فروش برنج تقلبی

بلافاصله پس از رسانه ای شدن این خبر، مسعود سریع‌القلم مدیر فروشگاه شهروند نیز دست به کار شد و برای بازگرداندن آبروی رفته با برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه توضیحاتی در خصوص این موضوع ارائه کرد و گفت: فروشگاه شهروند از تأمین‌کننده خود که 11 سال است با آن همکاری دارد، دو پارت برنج خریداری کرده که پارت اول برنج‌ها بر اساس نمونه‌گیری‌های انجام‌شده، مشکلی نداشت اما پارت دوم برنج‌ها بر اساس آزمایشات بخش کنترل کیفیت، کیفیت لازم را نداشت؛ بنابراین پس از اعلام بخش کیفیت و کنترل شهروند و پیش از حضور تعزیرات (31 اردیبهشت ماه)، مدیر کنترل کیفیت شهروند مکاتبه‌ای را در تاریخ 29 اردیبهشت ماه انجام داده و طی این نامه اعلام کرده که برنج‌های واردشده به شهروند و تحویلی به این مجموعه در تاریخ‌های 19، 21 و 22 کیفیت لازم را نداشته و باید از سطح فروشگاه‌های شهروند جمع‌آوری شوند.

حمایت مشکوک عضو شورای شهر از شهروند/ زیر سوال بردن اقدام تعزیرات توسط عضو شورای شهر تهران

وی در ادامه با بیان اینکه بلافاصله دستور جمع‌آوری برنج‌ها را از تمام فروشگاه‌های شهروند صادر کردم و حجم زیادی از این برنج‌ها جمع‌آوری شد، گفت: قرار بر این شد که این برنج ها در انبارهای فروشگاه نگهداری شوند تا به تأمین‌کننده مرجوع شود. همزمان با حضور گشت تعزیرات تهران در صبح 31 اردیبهشت ماه به یکی از شعب فروشگاه شهروند آنها با بخشی از برنج‌ها در سطح فروشگاه مواجه می‌شوند که قرار بوده که این برنج‌ها نیز جمع‌آوری و به انبار منتقل شوند اما با توجه به حجم قابل توجه برنج‌ها در سطح فروشگاه‌ها این اتفاق با کمی تأخیر صورت گرفته بود.

مدیر فروشگاه شهروند در خصوص قیمت این برنج ها تصریح کرد: قیمتی که برای خرید این برنج‌ها داده شده بود 21 هزار و 700 تومان بوده و قیمت فروش آن نیز در فروشگاه‌های شهروند 23 هزار و 500 تومان بوده و البته موضوعی که در رسانه‌ها در ارتباط با فروش برنج 10کیلویی به‌قیمت 28 هزار و 500 تومان بوده مربوط می‌شود به بارکد دیگری از اقلام شهروند است!

بیش از 50 درصد برنج های تقلبی در فروشگاه های شهروند به فروش رسیده است

وی با اشاره به اینکه حدود 200 تن از برنج‌های اشاره‌شده توسط شهروند از تأمین‌کننده مورد نظر خریداری شده است که بالغ بر 114 الی 115 تن از این برنج در سطح فروشگاه‌های شهروند به‌فروش رسیده است، گفت: در حال حاضر مابقی برنج‌های مورد نظر از سطح فروشگاه‌ها و حتی انبارهای شهروند جمع‌آوری و به محل دیگری منتقل شده است تا تصمیم مراجع قضایی و تعزیرات در این زمینه اعلام شود.

پس از تشکیل پرونده در تعزیرات تحت عنوان گران فروشی و تقلب، بلافاصله مدیرعامل فروشگاه شهروند به شعبه تعزیرات احضار شد و توضیحات خود را درباره این اتفاق ارائه کرد.

حال این سوال مطرح است چرا مسئولان فروشگاه شهروند قبل از مشخص شدن نتیجه نمونه‌گیری، برنج‌ها را در شعب خود عرضه کردند؟! همچنین مدیر فروشگاه شهروند گفته در تاریخ 19، 21 و 22 به وی اعلام شده برنج‌های تحویلی کیفیت ندارد و او هم بلافاصله دستور جمع‌آوری را داده است؛ آیا واقعاً جمع‌کردن این برنج‌ها آن‌قدر مشکل بوده که پس از گذشت بیش از یک هفته، وقتی گشت تعزیرات مراجعه کرده، همچنان در سطح عرضه فروشگاه وجود داشته است؟!

اظهارات مدیرعامل شهروند پذیرفتنی نیست/قبل از ورود تعزیرات ۲۰ تن برنج تقلبی را با قیمت بالا به فروش رسانده اند

سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگویی اظهار داشت: مجموعه شهروند ۲۳۰ تن برنج تقلبی موجود داشت که پیش از ورود تعزیرات ۲۰ تن از آن را با همان قیمت بالا عرضه کرده بود و وقتی تعزیرات ورود کرد با همراهی اتحادیه و بازرسان صنعت، معدن و تجارت ۸۰ تن از این برنج با قیمت مصوب (هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان) به فروش رسید.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان این مطلب که اظهارات مدیرعامل شهروند پذیرفتنی نیست، گفت: قبل از ورود تعزیرات ۲۰ تن از این برنج را با آن قیمت بالا به فروش رسانده اند و البته در حال حاضر ۱۳۰ تن از این برنج توقیف شده است و قطعاً پرونده مجموعه شهروند در تعزیرات در حال رسیدگی است و حکم آن صادر خواهد شد.

رایگانی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر اخیر مدیر عامل فروشگاه های شهروند که گفته بود ما خودمان پیش از تعزیرات به این تخلف رسیده بودیم، افزود: این اظهار نظر کارشناسی و پذیرفته شدنی نیست و طبق قانون صنفی هر شرکتی که کالایی ارائه می‌کند مسئول تضمین کیفیتی است که ادعا کرده است و فروشگاه شهروند مسئول عرضه کالا است و اینکه قبل از ورود تعزیرات ۲۰ تن از این برنج را با آن قیمت بالا به فروش رسانده است نشان می‌دهد که به صحت برنج اعتقاد داشته است.

ادعای عجیب در شورای شهر تهران؛ برنج‌های کشف‌شده در فروشگاه شهروند، ایرانی است

بیش از دوهفته از رسانه‌ای شدن فروش برنج های تقلبی در فروشگاه شهروند می‌گذرد و زمانی که تامین کننده برنج ها اعتراف به تقلبی بودن برنج ها کرده و همچنین مدیر عامل شهروند نیز این موضوع را تایید و حتی در نشست خبری آن را اعلام کرد شاهد ادعای عجیب از سوی عضو هیات‌ رئیسه شورای شهر تهران مبنی بر اینکه برنج‌های کشف‌شده در فروشگاه شهروند، ایرانی است بودیم.

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران امروز پیش از آغاز صد و چهل ششمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد براساس اعلام آزمایشگاه 70 درصد از برنج‌های شهروند برنج هاشمی و در واقع 30 درصد از آنها برنج درجه دو و سه ایرانی بوده است.

وی گفت: این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود که 70 درصد برنج‌های عرضه شده در فروشگاه شهروند پاکستانی و 30 درصد ایرانی هستند که این موضوع با نتیجه آزمایشگاه همخوانی نداشته و در واقع نتیجه آزمایش نشان می‌دهد که 70 درصد برنج‌ها برنج هاشمی بوده است که ما نیز قبل از این اعلام کرده بودیم که بهتر بود که پیش از اعلام نتیجه آزمایشگاه این موارد اطلاع‌رسانی نشود.

حال این سوال مطرح است زمانی که تخلف از سوی سازمان تعزیرات حکومتی، پلیس امنیت عمومی پایتخت، مدیرعامل شهروند و حتی تامین کننده این کالا محرز شده، چرا عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران چنین ادعایی را بیان کرد؟!