رشد مغز نوزاد، دختر و پسر تفاوت دارد؟


رشد مغز نوزاد، دختر و پسر تفاوت دارد؟

روش کارکرد مغز ما با هم متفاوت است و هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که در مورد آن ها اطلاعی نداریم. با این حال این را می دانیم که تفاوت های اندکی بین مغز دختران و پسران وجود دارد.

روش کارکرد مغز ما با هم متفاوت است و هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که در مورد آن ها اطلاعی نداریم. با این حال این را می دانیم که تفاوت های اندکی بین مغز دختران و پسران وجود دارد.
در رحم مادر، جنین پسر در فاصله هفته های ۶ – ۲۴، افزایش میزان تستسترون را تجربه می کند که همین موضوع باعث می شود رشد مغز او با رشد مغز جنین دختر متفاوت باشد. نتیجه تحقیقات نشان داده هرچه میزان تستسترون جنین پسر بیشتر شود، این موضوع بر کودکی او تأثیر خواهد داشت. رشد مغز نوزادان پسر در سه ماهه اول تولد، کمی بیشتر از نوزادان دختر است. در واقع بخشی ازمغز که حرکات و هماهنگی رشد را کنترل می کند، تا ۸% سریع تر عمل می کند. البته حواس نوزادان دختر مثل بینایی و شنوایی، نسبت به نوزادان پسر حساس تر است.
سخت است که بگوییم این تفاوت های جزئی و اندک، چه میزان تأثیری بر رفتار آینده نوزادان دارد، چون عملکرد مغز بسیار پیچیده است. عوامل دیگری چون شخصیت و رشد محیطی که نوزاد از والدین و اجتماع کسب می کند هم می تواند تأثیر فوق العاده ای بر کارکرد مغز داشته باشد و در واقع این بزرگ ترین عامل تأثیر گذار است.
با برقراری ارتباط بین آنچه که نوزادان می آموزند و تجربه می کنند، سلول های مغز آن ها رشد و تکامل پیدا می کند. همانطور که به مرور زمان پاها و اندام حرکتی نوزاد تقویت می شود، هرچه او از مغزش بیشتر استفاده کند، ارتباط و هماهنگی بیشتری بین بخش های مختلف مغز او به وجود می آید. بنابراین برخی تفاوت های جزئی که بین مغز دختران و پسران وجود دارد ممکن است نتیجه انتطاراتی باشد در مورد جنسیت آن ها وجود داد. به عنوان مثال اگر تو از دخترت توقع داشته باشی که چون دختر است، عروسک بخرد و لباس صورتی به تن کند، به او این سبک زندگی و تفکر را یاد می دهی و بخشی از مغز او که مسؤل شناخت این تفاوت ها و اعمال است، این طرز فکر را بیشتر بسط می دهد.

حقیقت دارد که پسران بیشتر دوست دارند با ماشین و وسایل نقلیه بازی کنند؟
ممکن است. نتیجه تحقیقات نشان داده پسران ۱۲ ماهه بیشتر به دنبال وسایل نقلیه اند تا عروسک؛ گرچه دختران به هر دو وسلیه گرایش دارند. ما دقیقاً نمی دانیم علت این موضوع چیست. قطارها، هواپیماها و ماشین ها تنها چند صد سال است که ابداع شده اند و همین موضوع درک اینکه چرا پسران به وسایل نقلیه علاقه دارند را دشوارتر کرده است. همچنین دخترانی که در رحم مادر در معرض هورمون های خاصی قرار داشته اند هم به اسباب بازی های نقلیه گرایش بیشتری دارند. بنابراین تفاوت در انتخاب اسباب بازی ها میان دختران و پسران هم دلیل بیولوژیکی دارد. بهتر است برای هر دو جنس اسباب بازی هایی با رنگ ها، طرح ها و متریال های مختلف تهیه شود تا به رشد مغز و تقویت بینایی و حس لامسه آن ها کمک کند و خود نوزاد بتواند از بین آن ها اسباب بازی مورد علاقه اش را انتخاب کند.

حقیقت دارد که نوزاد دختر در برقراری ارتباط بهتر است؟
به طور میانگین می توان گفت نوزادان دختر در تعداد کلماتی که متوجه می شوند، یک ماه از نوزادان پسر جلوتر هستند. شاید این موضوع به این دلیل است که رشد مغز نوزادان دختر در بخشی که مسؤل یادگیری زبان و صحبت کردن است بیشتر است. با این حال روش یادگیری صحبت کردن پیچیده است و همه نوزادان با سرعت متفاوتی آن را فرا می گیرند. تفاوت جنسیت تنها ۲% از این تفاوت ها را به عهده دارد. به عنوان مثال نحوه ارتباط والدین با نوزاد تأثیر فوق العاده ای در صحبت کردن نوزاد دارد. نوزادانی که والدین آن ها برایشان کتاب می خوانند گاهی ارتباط بهتری برقرار می کنند.

حقیقت دارد که نوزاد دختر نسبت به احساسات دیگران بهتر واکنش نشان می دهد؟
ما در این باره مطمئن نیستیم. نتیجه برخی تحقیقات نشان داده که نزدیک به ۴۰% از نوزادانت پسر حس همدلی بیشتری نسبت به نوزادان دختر دارند. نوزادان دختر نسبت به نوزادان پسر، حالت های بیانی چهره را بهتر تشخیص می دهند؛ شاید چون احساسات دختران کامل تر است. با این حال این به معنای آن نیست که دختران نسبت به احساسات دیگران بیشتر واکنش نشان می دهند. ممکن است بخش زیادی از این تفاوت های احساسی هم پشتوانه فرهنگی داشته باشد. به عنوان مثال نتیه تحقیقات نشان داده گرچه مغز دختران و پسران نسبت به تصاویر واکنش یکسانی دارد، دختران بین ۴ – ۱۷ سال نسبت به تصاویر و انیمیشن ها ناخوشایند بیشتر استرس می گیرند. شاید چون دختران احساسات خود را راحت تر به زبان می آورند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...