آب دریای عمان، عسلویه دوم را سیراب می‌کند


آب دریای عمان، عسلویه دوم را سیراب می‌کند

منطقه سنگ آهن سنگان در فاصله حدود ٣٠٠ کیلومتری جنوب شرقی مشهد با برخورداری از منابع غنی معدنی به عسلویه دوم معروف است.


شهرآرا آنلاین - کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اگر منطقه سنگان به بهره‌برداری برسد، سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار ارز برای کشور به ارمغان خواهد آورد. احداث کارخانه‌های صنعتی همچون گنداله و برداشت سنگ آهن نیازمند آب بسیار است و این در شرایطی است که منطقه قرار گرفتن معدن از نظر آب با بحران شدید رو‌به‌روست و همین موضوع باعث شده است آب به بزرگ‌ترین چالش بهره‌برداری از معادن سنگ آهن سنگان بدل شود. مسئولان استانی درصدد هستند تا با تسهیل انتقال آب از عمان به این منطقه مشکلات توسعه عسلویه دوم را برطرف کنند. در این راستا روز گذشته در جلسه‌ای که درباره بررسی نحوه مشارکت شرکت‌های صنایع معدنی در طرح انتقال آب از چابهار به شرق کشور با حضور استاندارخراسان رضوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مدیران عامل شرکت‌های صنایع فولادی برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای به منظور تعیین نحوه سرمایه‌گذاری شرکت صنایع معدنی در طرح انتقال آب تا یک ماه آینده به امضا رسید. به گزارش روابط عمومی استانداری، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با بیان اینکه ایمیدرو برای سرمایه‌گذاری در زمینه انتقال آب آمادگی دارد، گفت: شیوه سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی در پروژه انتقال آب دریای عمان باید در قالب تفاهم‌نامه همکاری مشخص شود. خداداد غریب‌پور با بیان اینکه انتقال کنسانتره و گندله تولیدی در منطقه سنگان خواف نیازمند ایجاد شبکه ریلی است، گفت: تفاهم‌نامه ساخت راه‌آهن سنگان به بافق به طول ٨٠٠ کیلومتر به امضا رسیده است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، شهریورماه امسال قرارداد آن منعقد خواهد شد. وی تصریح کرد: شرکت‌های صنعتی و معدنی برای ساخت فرودگاه در منطقه سنگان خواف آمادگی دارند و در صورت موافقت مدیران استانی می‌توان شیوه مشارکت اجرای این پروژه را در قالب یک تفاهم‌نامه تعیین کرد.

استاندار خراسان رضوی در این جلسه گفت: اولین نیاز آبی استان بخش فولاد و صنعت است و هدف ما از برگزاری این جلسه، جلب مشارکت مجموعه‌های فعال در حوزه صنایع معدنی در طرح انتقال آب و رفع نیاز آبی است .

علیرضا رزم‌حسینی افزود: در صورت انتقال آب از چابهار به سنگان خواف، زمینه توسعه فعالیت شرکت‌های صنایع معدنی در این منطقه فراهم خواهد شد.

در این جلسه مقرر شد مجموعه شرکت‌های صنایع معدنی منطقه سنگان با محوریت ایمیدرو در شرکت سرمایه‌گذاری انتقال آب چابهار به مشهد (شرکت تابش) مشارکت کنند. البته میزان و نحوه مشارکت هر مجموعه با محوریت ایمیدرو تعیین خواهد شد؛ همچنین طی یک ماه آینده تفاهم‌نامه نحوه مشارکت شرکت‌های فولادی با هماهنگی ایمیدرو و با حضور مسئولان ملی و محلی در استانداری خراسان رضوی منعقد خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در