جنگ با ایران ممکن است چه شکلی باشد؟ دشوارتر از آنچه فکر می‌کنید!


جنگ با ایران ممکن است چه شکلی باشد؟ دشوارتر از آنچه فکر می‌کنید!

جنگ با ایران چه شکلی است؟ نشریه Navy Times پس از پرداختن به قدرت نیروی زمینی، دریایی و هوایی ایران، توضیح می‌دهد در روزها و هفته‌های پس از آغاز جنگ دقیقاً چه مشکلاتی برای آمریکا پیش می‌آید.

سرویس جهان مشرق- از زمانی که با دستور جان بولتون ناو آبراهام لینکلن به خلیج فارس اعزام شد تا کنون هنوز جنگ تمام‌عیار میان ایران و آمریکا آغاز نشده اما نه تنها همه جا صحبت از آن است بلکه سران سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا همزمان با ارسال نیروهای بیشتر به مرزهای ایران دائماً در حال برآوردِ پیامدهای چنین جنگی هستند. این را تود ساوث، دیوید لارتر، کایل رِمفِر، شان اسنو و هوارد آلتمن در نشریه Navy Times نوشته است.

این نشریه که تقریباً دو هفته یکبار منتشر می‌شود، در شماره اخیر خود با انتخاب این تیتر در صفحه یک که «جنگ با ایران ممکن است چه شکلی باشد: دشوارتر از آنچه فکر می‌کنید» پرونده ویژه‌ای را به این موضوع اختصاص داده است.

نشریه نیروی دریایی آمریکا در سه بخش به پیش‌بینی پیامدهای جنگ آمریکا و ایران می‌پردازد: در جنگ با ایران دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد؛ توانمندی نیروهای ایرانی و نظرات کهنه‌سربازان آمریکایی و تحلیلگران در مورد این جنگ.

در جنگ با ایران دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد

ممکن است ناگهان در نیمه شب، صدای برخورد اژدری که زیردریایی ایرانی شلیک کرده است، کارکنان ناو آمریکایی را بیدار کند. دفاع ساحلی ایران، کشتی‌های جنگی آمریکا را با بالابردن تلفات از خلیج فارس خارج می‌کند. همزمان موشک‌های زمین به هوا کار را برای خلبان‌های آمریکایی سخت می‌کند و تمام پایگاه‌های آمریکا در منطقه در معرض هدفگیری موشک‌های بالستیک و کروز ایران قرار می‌گیرند.

«حملات جهادی» در گذرگاه‌های کلیدی مانند تنگه هرمز و کانال سوئز رخ می‌دهد. مین‌های دریایی سواحل ایران و یمن را می‌پوشانند. از آن سو پایگاه‌های نظامی متعلق به ائتلاف غرب در کشورهایی مانند عراق هدف اعتراضات مردمی و سپس خودروهای بمب‌گذاری شده قرار می‌گیرند و در نتیجه، نیروهای آمریکایی از برخی کشورها خارج و حضورشان در برخی کشورهای دیگر در منطقه افزایش می‌یابد.

جنگ با ایران ممکن است چه شکلی باشد؟ دشوارتر از آنچه فکر می‌کنید!بُرد موشک‌های ایران در نمودار Navy Times

قطع کلی برق بواسطه حملات الکترونیک و سایبری در بسیاری از نقاط موجب دردسر می‌شود و تشدید جنگ الکترونیک و نظامی و قطع گاه و بیگاه ارتباط میان پایگاه‌های نظامی شرایط سختی را ایجاد می‌کند که دست‌کم نسل کنونی فرماندهان نظامی غرب تجربه نکرده‌اند.

«هسته‌های جهادی در گروه‌های نیابتی ایران» با هر چیزی که دست‌شان برسد به هر کدام از منافع آمریکا که دسترسی داشته باشند، حمله می‌کنند. این کار تا زمانی که انبار مهمات ایران تمام شود، ادامه خواهد یافت.

آیا بعد از همه این اتفاقات و «مرگ هزاران انسان»، آمریکا تن به اشغال کامل ایران مانند آنچه در عراق اتفاق افتاد می‌دهد؟ بعید است. آیا مردم ایران با بهره‌گیری از فرصت حمله آمریکا نظام حاکم بر کشورشان را تغییر می‌دهند؟ این هم بعید است. حتی به نظر نویسندگان، احتمالاً برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.

توانمندی نیروهای نظامی ایران در جنگ

جنگ دریایی

در جنگ دریایی، راهبرد اصلی ایران بازدارندگی و علمیات ایذائی است. شناور زیرسطحی در کلاس قادر که می‌تواند دو اژدر شلیک کند، احتمالاً یکی از مهترین دردسرسازان برای نیروهای آمریکایی است. برایان کلارک دستیار ارشد مدیر پیشین عملیات دریایی به تایمز نظامی گفته است به دلیل حرکت بیصدا و بی‌اثر این شناور کوچک با باتری، امکان رهگیری آن بعید است. محیط محدود خلیج فارس نه تنها امکان واکنش سریع آمریکایی‌ها را کاهش می‌دهد بلکه محدودیت اصلی قادر یعنی اینکه بیش از دو روز بیشتر نمی‌تواند زیر آب بماند را کمرنگ می سازد.

اطلاعات هوایی در کنار شناورهای سطحی می‌تواند در این زمینه به داد نیروی دریایی آمریکا برسد اما به هر حال یک صدمه کوچک به ناوهای آمریکا می‌تواند بُردی بزرگ در روابط دو کشور در اختیار ایران قرار دهد.

جنگ با ایران ممکن است چه شکلی باشد؟ دشوارتر از آنچه فکر می‌کنید!

نیروی زمینی

۵۴۵ هزار نیروی فعال و ۳۵۰ هزار نیروی ذخیره که ۱۲۵ هزار از آنها در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت می‌کنند، برآورد مرکز Strauss در دانشگاه تگزاس از نیروهای ایران است.

برخلاف جنگ عراق، تانک‌های آبرامز و «هاموی» های آمریکایی بعید است در ایران رژه بروند. تازه باید از پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه نیز مراقبت شود تا هدف نیروهای نیابتی ایران قرار نگیرند. فیلیپ اسمیت به تایمز نظامی گفته است تنها ۱۰ گروه نیابتی در مرز عراق و سوریه وابسته به ایران هستند؛ خرابکاری، انفجار و پرتاب راکت کمترین کاری است که از این گروه‌ها برمی‌آید و فناوری آنها را نمی‌توان دست‌کم گرفت.

یک افسر پیشین سنتکام از «تأسیساتی که زیر خاک پنهان شده و تونل‌هایی که چیز زیادی از آنها نمی‌دانیم» بیم دارد اما می‌گوید نهادهای اطلاعاتی آمریکا لابد اطلاعات خوبی در زمینه تأسیسات کلیدی دارند و می‌توانند نیروهای عملیات ویژه را در پشت خطوط دشمن (ایران) برای از کار انداختن آن فعال می‌کنند.

دفاع هوایی

دفاع هوایی ایران بسیار از دشمنانی که پیش از این آمریکا به آنها حمله کرده است، پیشرفته‌تر است بنابر این ناشناس‌ماندن در عملیات هوایی اولین شرط است. سامانه اس -۳۰۰ در کنار موشک‌های باور ۳۷۳ یک تهدید جدی برای هر گونه حمله هوایی به ایران است.

موشک‌ها

Navy Times به نقل از پروژه دفاع موشکی اندیشکده CSIS نوشته است ایران متنوع‌ترین سامانه موشک بالستیک، کروز و موشک‌های کوتاه‌برد ضدکشتی را در منطقه در اختیار دارد. برد این موشک‌ها از ۳۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر را شامل می‌شود، یعنی تا ایتالیا! موشک‌های دفاع ساحلی هر عاقلی را برای حمله به ایران به تردید وا می‌دارد زیرا نه تنها می‌تواند با حملات گسترده خود یک محدوده غیرقابل عبور را تدارک ببیند، بلکه «تهدید مهمی» علیه کشتی‌های جنگی و تجاری آمریکا به ویژه در خلیج فارس خواهد بود. از همه اینها مهمتر، «خلاقیت ایران در مفاهیم عملیاتی» است.

نظرات افسران کهنه‌کار آمریکایی و تحلیلگران در مورد جنگ با ایران

* برایان کلارک دستیار ارشد مدیر پیشین عمیات دریایی می‌گوید بعید است آمریکا مانند جنگ با عراق، چند ناوگروه و گروه آبی-خاکی را وارد معرکه کند، زیرا اول باید برای نابودی زیرساخت‌های ضدهوایی ایران فکری کرد و مثلاً آن را از دریای عربی هدف قرار داد. بنابر این برای تأمین امنیت تنگه هرمز نیز احتمالاً آمریکا از کشتی‌های جنگی کوچک ساحلی بهره گیرد.

* «حجم بالایی از حمله هوایی با مشارکت برخی گروه‌های عملیات ویژه و میزان گسترده‌ای از عملیات سایبری» توصیفی است که ژنرال بازنشسته نیروی هوایی، دِیو دپولا از جنگ با ایران دارد.

* افسر پیشین سنتکام می‌گوید ایالات متحده در صورت حمله به ایران برنامه‌هایی برای هدف‌قراردادن و همزمان تأمین امنیت پایگاه‌های هسته‌ای خواهد داشت، چیزی شبیه از کار انداختن پرتابگرهای SCUD در جنگ خلیج فارس که اگر از کار نمی‌افتاد، قرار بود برای شلیک به اسرائیل از آن استفاده شود و دامنه جنگ را گسترش دهد.

جنگ با ایران ممکن است چه شکلی باشد؟ دشوارتر از آنچه فکر می‌کنید!برایان کلارک دستیار ارشد مدیر پیشین عمیات دریایی می‌گوید بعید است آمریکا مانند جنگ با عراق، چند ناوگروه و گروه آبی-خاکی را وارد معرکه کند، زیرا اول باید برای نابودی زیرساخت‌های ضدهوایی ایران فکری کرد.

* یک افسر آمریکایی می‌گوید ایالات متحده در حمله هوایی علیه ایران احتمالاً از جنگنده‌های اف -۲۲ و اف -۳۵ استفاده می‌کند، آن هم در حملات که حداکثر چند هفته به طول می‌انجامد و «سریع و قاطع» است؛ شبیه عملیات «طوفان صحرا» در حمله به عراق در سال ۱۹۹۱ میلادی. با این حال به نظر او به دلیل ضدهوایی قدرتمند ایران، آمریکا نمی‌تواند در هر صورت از این طریق به «دستاوردی راهبردی» دست یابد.

* تام کاراکو مدیر پروژه دفاع موشکی اندیشکده CSIS می‌گوید قدرت ابداع ایرانیان را دست کم نگیرید. ممکن است با پهباد برای هدفگیری رادارهای سامانه پاتریوت استفاده کنند. وی همچنین هشدار می‌دهد ایران با موشک‌های کروزش می‌تواند سامانه‌های ضدموشکی را از پشت هدف قرار دهد.

* آفتاندیلیان نوشته است اگر دولت کنونی آمریکا به دنبال «تغییر رژیم» در ایران از طریق حمله به آن کشور است، باید بداند «ایرانیان از سلایق کاملاً متفاوت سیاسی دور پرچم جمع خواهند شد و در برابر متجاوز از رژیم کنونی حمایت می‌کنند».

* بنفشه کینوش نویسنده کتاب «ایران و سعودی: دشمن یا دوست؟» به تایمز نظامی گفته است حکومت ایران به دنبال حفظ خود و در نتیجه به دنبال ثبات است و واکنش‌هایش علیه آمریکا، چه عملگرایانه و چه ایدئولوژیک، بخشی از آن بخاطر اقدامات تحریک‌آمیز است که خود آمریکا انجام می‌دهد. در واقع اگر جنگی رخ دهد بخاطر «محاسبات غلط بر اساس برخی رخدادها» است در حالی که «شما نمی‌توانید از طریق جنگ با ایدئولوژی مقابله کنید».

منبع:

https://www.navytimes.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا