مقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برتر


مقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برتر

چندی پیش هواوی در راستای تلاش‌های خود برای تسلط بر بازار محلی هندست‌های میان‌رده از اسمارت‌فون P30 لایت رونمایی کرد. از سوی دیگر سامسونگ نیز در ماه فوریه و پس از بازنگری در سری میان‌رده گلکسی A خود، عضو جدیدی با نام گلکسی A50 را به این مجموعه اضافه نمود. اکنون هر 2 هندست به‌صورت گسترده در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند. هواوی P30 لایت از برچسب قیمتی...

چندی پیش هواوی در راستای تلاش‌های خود برای تسلط بر بازار محلی هندست‌های میان‌رده از اسمارت‌فون P30 لایت رونمایی کرد. از سوی دیگر سامسونگ نیز در ماه فوریه و پس از بازنگری در سری میان‌رده گلکسی A خود، عضو جدیدی با نام گلکسی A50 را به این مجموعه اضافه نمود.

اکنون هر 2 هندست به‌صورت گسترده در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند. هواوی P30 لایت از برچسب قیمتی حدود 3 میلیون تومانی در کشورمان برخوردار است؛ در حالی‌که گلکسی A50 کمی گران‌تر بوده و با مبلغی در حدود 4 میلیون تومان عرضه می‌شود. هر 2 هندست از مشخصات و امکانات فوق‌میان‌رده برخوردار هستند؛ لذا رقابت میان آن‌ها نیز احتمالا نزدیک و نفس‌گیر خواهد بود. در ادامه به مقایسه این 2 اسمارت‌فون از جوانب مختلف می‌پردازیم.

طراحی و ساخت

هر 2 گوشی هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50 با بهره‌گیری از پنل پشتی خمیده و رنگ‌بندی‌های متنوع، دارای سبک طراحی جذاب و کاربرپسندی هستند. همچنین هر 2 دستگاه مجهز به نمایشگر ناچ‌دار بوده و حواشی جانبی و تحتانی نمایشگر نیز اندازه بسیار باریکی دارند.

مقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برتر

گلکسی A50 (بالا) و هواوی P30 لایت (پایین)

استفاده از پنل‌های پشتی خمیده و سطوح براق، ظاهر جذابی به هر 2 دستگاه بخشیده است. با این‌حال هواوی P30 لایت با بهره‌گیری از ساختار شیشه‌ای سه‌بعدی در پشت دستگاه نسبت به گلکسی A50 با قاب پلاستیکی، شکیل‌تر و بادوام‌تر به‌نظر می‌رسد. پنل پشتی هر 2 هندست فاقد روکش محافظ گوریلاگلس بوده و در مقابل شکستگی بسیار آسیب‌پذیر هستند. هواوی P30 لایت با بهره‌گیری از رنگ‌آمیزی آبی و بنفش به‌صورت ترکیبی و سایه‌دار، جلوه‌ای فوق‌العاده دارد. از سوی دیگر نسخه سفیدرنگ گلکسی A50 نیز با ارایه الگوهای منشوری زیبا توجه مخاطبان را به خود جلب خواهد کرد.

مقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برتر

با توجه به ابعاد بزرگ‌تر گلکسی A50، حمل این هندست در مقایسه با P30 لایت به‌مراتب دشوارتر است. از سوی دیگر هندست ساخت هواوی از ابعاد و وزنی ایده‌آل برخوردار بوده و کار کردن با آن حتی برای افرادی با دست‌های کوچک نیز لذت‌بخش است.

هواوی P30 لایت مجهز به حسگر اثر انگشت فیزیکی در پشت دستگاه است؛ در حالی‌که گلکسی A50 از اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر بهره می‌گیرد. بر اساس بررسی‌های انجام شده، عملکرد حسگر موجود در هندست هواوی سریع‌تر بوده و استفاده از آن نیز آسان‌تر خواهد بود. عملکرد اسکنر اثرانگشت گلکسی A50 به اندازه مورد انتظار مطلوب نیست؛ اگرچه ابتکار و سخاوت تولیدکننده کره‌ای برای معرفی این فناوری به‌عنوان یک استاندارد جدید در گوشی‌های میان‌رده شایسته تقدیر است.

نمایشگر

گلکسی A50 از نمایشگر 6.4 اینچی سوپرآمولد با رزولوشن 2340×1080 پیکسل استفاده می‌کند. مشخصه نمایشگر همیشه روشن، توان مصرفی پایین و نمایش عمیق رنگ مشکی از جمله محاسن نمایشگر گلکسی A50 به‌شمار می‌روند. از سوی دیگر هواوی P30 لایت از یک نمایشگر 6.15 اینچی LCD IPS با رزولوشن 2312×1080 پیکسل بهره می‌گیرد. نمایشگر هر 2 دستگاه دارای دقت رنگ، کنتراست، شدت روشنایی و زوایای نمایشی بسیار مناسبی هستند و از تکنیک‌هایی برای بهینه‌سازی دمای رنگ بهره می‌گیرند. اما به‌طور کلی نمایشگر گلکسی A50 رنگ‌ها را با وضوحی بالاتر ارایه داده و از زوایای نمایشی مناسب‌تری برخوردار است.

مقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برتر

سامسونگ گلکسی A50 (راست) و هواوی P30 لایت (چپ)

دوربین

هر 2 گوشی هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50 مجهز به دوربین پشتی سه‌گانه و دوربین سلفی منفرد هستند. دوربین هندست هواوی از حسگر اصلی 24 مگاپیکسلی، دوربین فوق‌عریض 8 مگاپیکسلی و حسگر تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است. از سوی دیگر، ماژول دوربین هندست سامسونگ از حسگر اصلی 25 مگاپیکسلی، سنسور عریض 8 مگاپیکسلی و یک حسگر تشخیص عمق 5 مگاپیکسلی استفاده می‌کند.

دوربین واید P30 لایت دارای فاصله کانونی 13 میلی‌متری است؛ در حالی‌که این رقم در حسگر عریض گلکسی A50 معادل 12 میلی‌متر است. لذا در لبه‌های تصاویر ثبت شده توسط دوربین گلکسی A50 شاهد کشیدگی‌های جزئی خواهیم بود. دوربین هواوی P30 لایت برخلاف گلکسی A50 از قابلیت‌هایی نظیر فوکوس دستی و ردیابی سوژه‌ها هنگام عکاسی برخوردار است. در نتیجه، عکاسی با گلکسی A50 در محیط‌های کم‌نور دشوارتر بوده و در مقابل، P30 لایت به لطف بهره‌مندی از تکنیک‌های هوش مصنوعی عملکرد درخشانی از خود ارائه خواهد داد.

تصاویر ثبت شده توسط هواوی P30 لایت دارای فوکوس، نورپردازی و وضوح بسیار مناسبی است و حالت دستی شبانه نیز به ثبت تصاویر چشم‌نواز در فضاهای تاریک کمک می‌کند. از سوی دیگر، کیفیت عکس‌های ثبت شده توسط دوربین گلکسی A50 در حد قابل‌قبول بوده و عدم وجود حالت شبانه اختصاصی به تجربه عکاسی در فضاهای کم‌نور لطمه خواهد زد. در ادامه تعدادی از تصاویر ثبت شده با دوربین هر 2 هندست به نمایش گذاشته شده است:

مقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برترمقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برترمقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برترمقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برترمقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برترمقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برتر

هندست هواوی به‌همراه یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد؛ در حالی‌که میان‌رده سامسونگ از یک دوربین 25 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم مشابه استفاده می‌کند. هر 2 دوربین در شرایط نوری مناسب قادر به ثبت تصاویری شارپ هستند. سطح جزئیات عکس‌ها مناسب ارزیابی شده و به لطف وجود حالت Beauty Mode و بهینه‌سازی‌های انجام شده روی تصاویر، رنگ پوست افراد به‌صورت روشن‌تر و واضح‌تر نمایش داده می‌شود.

مقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برترمقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برتر

عملکرد

هواوی P30 لایت مجهز به پردازنده بومی کایرین 710 است؛ در حالی‌که گوشی سامسونگ برای نخستین بار از تراشه اگزینوس 9610 بهره می‌گیرد. هر 2 تراشه مذکور دارای 4 هسته پیشرفته کورتکس A73 و 4 هسته کورتکس A53 به‌همراه 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌داخلی هستند. همچنین امکان ارتقاء حافظه از طریق درگاه کارت میکرو اس‌دی نیز وجود دارد.

به‌طور کلی پردازنده‌های کایرین 710 و اگزینوس 9610 در طیف تراشه‌های فرا میان‌رده جای گرفته و در مقایسه با بسیاری از پردازنده‌های هم‌رده خود عملکرد مناسب‌تری دارند. تراشه‌های مذکور قادر به اجرای اکثر بازی‌های پرمخاطب با سطح جزئیات متوسط تا بالا هستند و به‌خوبی از عهده انجام امورات روزمره برمی‌آیند. همچنین بروز هرگونه وقفه یا تاخیر هنگام باز و بسته کردن اپلیکیشن‌ها و پیمایش رابط کاربری مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید 9 پای نیز امری بعید به‌نظر می‌رسد.

مقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برتر

امتیازات بنچمارک هواوی P30 لایت (چپ) و سامسونگ گلکسی A50 (راست) در گیک‌بنچ و آنتوتو

اگرچه تراشه اگزینوس 9610 موجود در گلکسی A50 ظاهرا به امتیازات بالاتری دست یافته است؛ اما این موضوع به‌معنای برتری پررنگ تراشه مذکور نسبت به کایرین 710 نیست و یقینا این اختلاف امتیاز در عملکرد روزمره هندست‌های مذکور قابل‌مشاهده نخواهد بود. ضمن اینکه چیپست هواوی قادر به پشتیبانی از هوش مصنوعی نیز بوده و از این نظر یک برتری دارد.

باتری

هواوی در اسمارت‌فون P30 لایت از یک باتری 3340 میلی‌آمپرساعتی بهره گرفته است؛ در حالی‌که گلکسی A50 با یک باتری 4000 میلی‌آمپر ساعتی عرضه می‌شود. ظاهرا هندست سامسونگ در این حوزه عملکرد مناسب‌تری از خود نشان می‌دهد؛ اما بایستی به‌خاطر داشت که گلکسی A50 مجهز به نمایشگری بزرگ‌تر با قابلیت نمایش اعلان‌ها و ویجت‌ها است. لذا شارژدهی این گوشی علیرغم بهره‌مندی از باتری قدرتمندتر، پایین‌تر از حد انتظار خواهد بود.

بر اساس آزمایشات انجام شده، باتری هر 2 گوشی در صورت استفاده معمول حدودا 1.5 روز دوام خواهد آورد؛ اما در صورت فعال‌سازی دائمی مشخصه نمایشگر همیشه روشن در گلکسی A50، شارژ باتری این هندست احتمالا زودتر به اتمام خواهد رسید.

در تست باتری وب‌سایت PCMark با روشنایی متوسط نمایشگر و قرار دادن سیم‌کارت در گوشی، هواوی P30 لایت رکورد 9 ساعت و 9 دقیقه‌ای را ثبت کرد؛ در حالی‌که گلکسی A50 تحت همین شرایط به رکورد 9 ساعت و 33 دقیقه‌ای دست یافت.

مقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برتر

نتایج تست باتری هواوی P30 لایت (چپ) و سامسونگ گلکسی A50 (راست)

هر 2 گوشی مجهز به یک درگاه USB-C در قسمت پایینی هستند و از قابلیت شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کنند. با این‌حال باتری هواوی P30 لایت بسیار سریع‌تر شارژ می‌شود؛ چرا که این هندست نه‌تنها دارای باتری کوچک‌تری است؛ بلکه می‌تواند با استفاده از آداپتور سوپرشارژ 18 واتی هواوی شارژ شود. هواوی مدعی است که شارژ باتری P30 لایت ظرف مدت 105 دقیقه از 0 به 100 درصد خواهد رسید. در مقابل، گلکسی A50 تنها از شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی نموده و به همین دلیل، شارژ باتری آن مدت بیش‌تری زمان خواهد برد.

مقایسه هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50: نبرد میان‌رده‌های برتر

جمع‌بندی

هر کدام از این 2 هندست دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود هستند. اما با توجه به فاکتورهایی نظیر طراحی ظاهری، کیفیت کلی ساخت، کاربری با یک دست، عکاسی و شارژ سریع، هواوی P30 لایت تا حدی گزینه مناسب‌تری به‌شمار می‌آید. بعلاوه این هندست در مقایسه با رقیب کره‌ای خود قیمت ارزان‌تری دارد و قابلیت‌های سخت‌افزاری دوربین، نقطه قوت اصلی آن محسوب می‌شود. با این‌حال نمایشگر آمولد و بزرگ‌تر، حسگر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر و باتری با ظرفیت بیشتر از جمله محاسن سامسونگ گلکسی A50 به‌شمار می‌روند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403