تمرکز رسانه های جهان بر سفر نخست وزیر ژاپن به تهران


تمرکز رسانه های جهان بر سفر نخست وزیر ژاپن به تهران

تهران – ایرنا – رسانه ها و منابع خبری بین المللی سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به تهران و دیدار وی با حسن روحانی رئیس جمهوری را به عنوان تلاشی برای تنش زدایی در منطقه خاورمیانه پوشش داده اند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی از دفتر دوبی نوشت: آبه در مأموریتی برای کاهش تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده، به عنوان نخستین نخست وزیر ژاپن از هنگام انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی به تهران سفر کرده است.

این خبرگزاری آمریکایی افزود: دیدار آبه همزمان با افزایش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس، به عنوان تلاشی برای میانجیگری تلقی می‌شود. ریاض تنها ساعتی پیش از ورود نخست وزیر ژاپن به تهران، ادعا کرد که نیروهای انصارالله یمن به یک فرودگاه عربستان حمله کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: آبه پیش از آغاز سفر به تهران در توکیو گفت: ژاپن در میانه نگرانی‌ها درباره تنش‌های فزاینده در خاورمیانه و با درنظر گرفتن توجه جامعه بین المللی به این مساله، امیدوار است که بیشترین تلاش خود را را برای استقرار صلح و ثبات در منطقه به کار بندد.

وی افزود: با توجه به روابط دوستانه سنتی میان ژاپن و ایران، من تمایل دارم که به منظور کاهش تنش‌ها، تبادل نظرهای صمیمانه و بی پرده‌ای با "حسن روحانی"رییس جمهوری ایران داشته باشم.

به گفته مقام‌های دولت ژاپن، آبه فهرستی از درخواست‌ها به تهران ارائه نخواهد کرد یا حامل پیامی از واشنگتن برای تهران نخواهد بود، بلکه می‌خواهد نقش یک میانجی بی طرف را ایفا کند.

به گفته سخنگوی دولت ژاپن؛ آبه پیش از آغاز این سفر روز سه شنبه با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره ایران گفت وگو کرده است

تارنمای هیل نیز نوشت: مذاکرات ایران و ایالات متحده از مدتی پیش آغاز شده و تنها رودر رو نبوده است.

هنری روم تحلیلگر گروه اوراسیا در این تارنمای آمریکایی افزود: مأموریت آبه در سفر به تهران که کاهش تنش میان ایالات متحده و ایران است، برای یک سیاستمدار بلندپایه ژاپنی غیرمعمول به شمار می‌رود. آبه احتمالاً بیشتر حامل پیام خواهد بود تا میانجی گر میان ۲ کشور متخاصم، هر چند ممکن است سران ایران را به مذاکره مستقیم با دولت ترامپ ترغیب کند.

هیل افزود: دورنمای غیرمحتمل و بعید ملاقات ترامپ و روحانی، توجه رسانه‌ها را جلب کرده است. اما تمرکز بر مذاکرات مستقیم، این نقطه عطف و چرخش مهم در روابط دو کشور را تیره و مبهم می‌سازد. تهران برای نخستین بار از هنگام کناره گیری ایالات متحده از توافق هسته‌ای در مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷)، مذاکره با واشنگتن را آغاز کرده است که هرچند رودر رو نیست، اما راهبردی به شمار می‌رود.

به نوشته هیل؛ راهبرد تازه تهران در این مذاکرات، پرهیز ار فروپاشی اقتصادی و درگیری با ایالات متحده است.

«ترامپ» روز سه شنبه در باره امید به گفت و گو با ایران، گفت: ایران نسبت به آن زمانی که به اینجا (کاخ سفید) آمدم، بسیار متفاوت شده است. وقتی به اینجا آمدم، آنها همه جا بودند. ایران امروز، به دلیل تحریم و مسائل دیگر، با زمانی که من روی کار آمدم تفاوت زیادی کرده. آن موقع در گوشه گوشه دنیا دردسر و ترور ایجاد می‌کردند. اما تصور می‌کنم آنها اکنون بیشتر به ایالات متحده احترام می‌گذارند. / ‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا