کتابخانه مساجد محلی امن برای مراجعه افراد هستند


کتابخانه مساجد محلی امن برای مراجعه افراد هستند

جوانشیر گفت: کتابخانه مساجد محلی امن برای مراجعه افراد هستند به گونه ای که بسیاری از افراد به همین دلیل به این مراکز مراجعه می کنند.

خبرگزاری شبستان، سرویس مسجد و کانون های مساجد: ساخت مساجد به عنوان محلی برای نیایش، تجمع و تعامل مسلمانان در طول تاریخ اسلام همواره مدنظر بسیاری از بزرگان دینی و حاکمان و مسئولان کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی بوده و هست.

وجود جایگاهی برای پرداختن به مسایل اجتماعی و ارتقای ابعاد گوناگون زندگی افراد از جمله زندگی اجتماعی مسلمانان در جوامعی که این گروه در آن ها زندگی می کنند می تواند مأمنی برای افزایش سطح کیفی زندگی این افراد و حتی تمامی کسانی باشد که در این محیط ها اعم از شهرها و کشورها زندگی می کنند و در طول سالیان سال در آن ها به دنیا می آیند و می بالند و زندگی می کنند.

ضرورت پرداختن به وجود مساجد در محیط های اجتماعی گوناگون و افزایش کارکردهای آن ها برای پاسخگویی به نیازهای انسان ها در جوامع مختلف، موضوعی است که همواره در طول تاریخ اسلام بر آن تاکید شده است و در جوامع گوناگون به شکل های مختلفی به انجام رسیده است.

موضوعی که در سلسله نوشتارهای «مساجد و معابر» و «مسجدی ها» به آن پرداخته می شود نگاه کمی دقیق تر به مقوله ایجاد مساجد و نیاز کنشگران اجتماعی به وجود آن ها در اطراف محیط های زندگی افراد و نیز چگونگی نقش آفرینی این اماکن دینی در زندگی امروزی بشر است.

در ادامه به یکی از موضوعات مطرح در زمینه مساجد پرداخته می شود:

حمید جوانشیر؛ یکی از کتابداران فعال در مساجد است چند سال است که به صورت داوطلبانه در یکی از شهرستان های تهران مشغول به فعالیت است.

وقتی در مورد لزوم وجود کتابخانه در مساجد از او می پرسم، می گوید؟ "الزامی ندارد اما نکته مهم در این زمینه این است که به نظر من برای بسیاری از افراد و خانواده ها مهم است که خود یا فرزندان شان در محیطی قدم بگذارند که دارای امنیت مناسبی باشد.

در بسیاری از کشورهای جهان مساجد دارای امکانات بسیاری از جمله کتابخانه هستند و به همین خاطر هم بسیاری از افراد برای یافتن و خواندن کتب دینی به این مراکز مراجعه می کنند.

همه این موارد در حالی است که متاسفانه به دلیل نبود حمایت مالی چندان قابل توجه و مستمر شاید نتوان شبکه کتابخانه های مساجد را در افزایش سطح کتابخوانی در مساجد موثر دانست.

خود من سال ها است که به صورت داوطلبانه در این کتابخانه کار می کنم تا در منطقه ای که در آن قرار داریم و اتفاقا محدوده ای محروم از نظر اقتصادی و تبلیغات و آموزش های فرهنگی است، بتوان شاهد ارتقای سطح دانش و فرهنگ باشیم اما با این وجود از سوی مسئولان بسیاری از مراکزی که بودجه می گیرند تا در این مناطق فعالیت کنند حتی به این نقاط سر زده نمی شود و به همین خاطر کسی هم چندان از ما خبر ندارد.

شاید در نظر برخی افراد برگزاری کنکور در ایران باعث رونق فصلی کتابخانه ها می شود در حالی که باید گفت ابدا اینگونه نیست و کنکور باعث شده است تا افراد گوناگون جامعه از مطالعه آثار اصیل و مطالعه مداوم مرتبط با علایق و سلایق خود محروم شوند و اینگونه سطح دانایی افراد جامعه کاسته شود و هر روز هم که به این منوال می گذرد شاهد تبعات و موارد منفی تحمیلی کنکور به جامعه مان هستیم.

پایان پیام/500

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در