همه چیز درباره گل ژینورا


همه چیز درباره گل ژینورا گل شب تاب (ژینورا) گیاهی است علفی از خانواده کاسنی، این گیاه بومی مناطق مرکزی آسیا مخصوصا هند و اندونزی. زیبایی فوق العاده گل ژینورا به خاطر پوشش خز مانند و پرزهای بنفش رنگ روی برگ ها و ساقه های آن است که در هیچ یک از گیاهان زینتی دیگر مشاهده نمی شود و تماشای آن از زاویه مخصوص با نور خورشید لذت بخش است. برگ ها دندانه دار...

همه چیز درباره گل ژینورا

همه چیز درباره گل ژینورا

گل شب تاب (ژینورا) گیاهی است علفی از خانواده کاسنی، این گیاه بومی مناطق مرکزی آسیا مخصوصا هند و اندونزی. زیبایی فوق العاده گل ژینورا به خاطر پوشش خز مانند و پرزهای بنفش رنگ روی برگ ها و ساقه های آن است که در هیچ یک از گیاهان زینتی دیگر مشاهده نمی شود و تماشای آن از زاویه مخصوص با نور خورشید لذت بخش است.

برگ ها دندانه دار و به صورت نامنظم روی ساقه ها می روید، گیاه تزئینی مناسبی برای کاشت گروهی به خصوص با گیاهان برگ سبز است،استفاده از آن در سبد آویزان و یا جامه ای شیشه ای هم رایج است، نگهداری آن ساده و در صورت حذف هر شش ماه یکبار جوانه های انتهایی گیاه حالت پرپشت به خود می گیرد، گل های ریز زرد رنگ آن کمی بدبو است و به محض مشاهده قبل از باز شدن باید حذف شوند.

نور: اگر نور گل ژینورا خوب باشد برگ های آن بنفش تر و مخملی تر می شوند. یک قاعده در مورد گیاهان برگ رنگی هست که در مورد گل شب تاب هم صدق می کند، اینکه جهت نمایان شدن بهتر و بیشتر رنگ ها در برگ نیاز به نور غیر مستقیم قوی دارد، پشت پنجره پرنور بهترین مکان است.اما نگذارید نور مستقیم خورشید به برگ های آن بتابد. در نور کافی رنگ بنفش برگ ها پدیدار شده و در نور کم برگ ها سبز رنگ می شوند. میتوان از آفتاب صبحگاهی حداکثر دو ساعت برای بهتر شدن رنگ برگ ها بهره برد.

دما: ژینورا محیط خنک را ترجیح می دهد و دمای بهینه برای رشد ۲۴-۱۶ درجه است. در زمستان دما را ۱۵درجه نگهداشته و آبیاری را کاهش دهید. هوای سرد یکی از دلایل پوسیدگی ساقه در این گیاه است. گینورا حداکثر تا دمای ۳۰ درجه را تحمل کرده و در دمای زیر ۱۰ درجه از بین خواهد رفت.

خاک مناسب گل ژینورا : گل ژینورا را در خاک پرلیت و پیت موس بکارید و تا ریشه نداده است به آن خیلی کم آب بدهید.

خاک ژینورا باید مرطوب باشد اما نگذارید ریشه در خاک خیس و اشباع بماند. روی برگ های گیاه آب نریزید چرا که برگ ها کرکی هستند و رطوبت را در خود نگه می دارند و شروع به پوسیدن می کنند. از بهار تا پاییز هر دو هفته یک بار به گیاه کود بدهید. در طول زمستان میزان کود را به ماهی یکبار کاهش دهید.

آبیاری: هر موقع خاک گل ژینورا خشک شد به آن آب بدهید.

تکثیر گل شب تاب (تکثیر ژینورا): شما می توانید برای افزایش و تکثیر گل شب تاب از روش قلمه استفاده کنید.

قلمه زدن گل شب تاب: قلمه هایی از گیاه ژینورا (شب تاب) رو به طول حدود ۱۰ سانتی متر از زیر گره گیاه تهیه کنید، قلمه ساقه را در مخلوطی از پیت ماس و پرلیت در کیسه های پلاستیکی امن توسط باند لاستیکی برای جلوگیری از از دست رفتن رطوبت، قرار دهید و به محل با نور غیر مستقیم خورشید و اگر از نور مصنوعی استفاده میکنید در زیر نور فلورسنت منتقل کنید.

نکته مهم در کاشتن قلمه سایز گلدان است، گلدان بزرگ اصلا مناسب قلمه نیست زیرا عمر گیاه فقط به ریشه دهی می رود نه برگ و رشد اگر گلدانتان کوچک باشد گل ژینورا خیلی عالی رشد می کند.

تعویض گلدان ژینورا: ژینورا عمر کوتاهی دارد و تنها ۲ تا ۳ سال زنده است. پس اگر سایز گلدان اولیه گیاه مناسب باشد، ژینورا تا آخر عمرش به تعویض گلدان نیاز نخواهد داشت. اکثر پرورش دهندگان ژینورا، گیاه را هر سال هرس می‌کنند و ساقه‌های برید شده را در گلدانی دیگر می‌کارند. در هر صورت اگر زمانی احساس کردید گیاه به تعویض گلدان نیاز دارد، گلدانی تنها یک سایز (یا کوچک تر از یک سایز) بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه فراهم کنید.

اجازه دهید خاک ژینورا‌تان خشک شود، سپس گیاه را از طوقه بگیرید و به گلدانش ضربه آهسته ای وارد کنید. حالا ژینورا از گلدان قبلی اش خارج شده است. خاک اطرف ریشه گیاه را اندکی جدا کنید و گیاه را به گلدان جدیدی منتقل کنید و گلدان را با خاک گلدانی سبک با زهکشی خوب پر کنید.همه چیز درباره گل ژینورا

مشکلات و بیماری های گل شب تاب (ژینورا)

ساقه گیاه پوسیده شده: برای بررسی این مشکل اول زهکشی گلدان را مورد بررسی قرار بدهید و اگر مشکلی نداشت به احتمال زیاد آبیاری بیش از حد بوده و اگر این موارد را رعایت کرده اید پس محیط پرورش گیاه سرد بوده و گیاه را به محیط گرمتر منتقل کنید.

حشرات روی برگ ها دیده می شود: از سم های نفوذی طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

پژمرده شدن برگ ها و ساقه: به احتمال زیاد گیاه شما دچار تشنگی بیش از حد شده پس گیاه را به مدت ۵ دقیقه در یک تشت آب قرار بدهید و بعد از در آوردن نحوه آبیاری را تنظیم کنید. ولی اگر از آبیاری مطمئن هستید احتمالا گلدان برای گیاه کوچک هست گلدان را تعویض کنید.

روی برگ ها سوختگی است: گل ژینورا به غبارپاشی در آفتاب حساس هست پس مراقب این مورد باشید.

ریز بودن برگ های جدید: گل های گیاه را قطع کنید تا انرژی برای رشد گیاه مصرف شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در