نحوه پرورش گل اختر و شرایط نگهداری از آن


نحوه پرورش گل اختر و شرایط نگهداری از آن

بهترین روش تکثیر و پرورش گل اختر تقسیم ریشه‌های زیرزمینی (ریزوم‌های گیاه) و کاشت آن در گلدان است. نور فراوان، آبیاری منظم روزانه، دمای 20 درجه سانتیگراد و خاک حاصلخیز با بافت سبک از شرایط نگهداری این گیاه است.

نحوه پرورش گل اختر و شرایط نگهداری از آن
ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات - گل اختر از گل‌های زیبای باغی و از انواع گیاهان تک لپه ای است که به دلیل شاخ و برگ زیاد اغلب توصیه می‌شود در فضای باز و باغچه‌ها کاشته شود، ولی اگر گلدانی بزرگ را برای پرورش و نگهداری گل اختر انتخاب کنید، می‌توانید به راحتی آن را در محیط آپارتمان نیز پرورش دهید. در ادامه شرایط نگهداری و پرورش گل اختر را آموزش می‌دهیم.


شرایط نگهداری و نحوه پرورش گل اختر

۱) خاک

بهترین خاک برای پرورش گل اختر در گلدان، خاک حاصلخیز با بافت سبک و غنی از مواد آلی است. ترکیبی از خاک باغچه؛ ماسه و کود دامی پوسیده برای کاشت این گیاه مناسب است.

۲) آبیاری

گل اختر نیاز آبی زیادی دارد و بهتر است بستر کاشت در طول رشد گیاه همواره مرطوب - و نه غرقاب - باشد. توجه داشته باشید، آبیاری بیش از اندازه و ماندن آب در گلدان باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد.

۳) دما

این گل بومی مناطق گرمسیر است و سرمای زمستان در مناطق با اقلیم معتدل، باعث آسیب به گیاه می‌شود. دمای ایده آل محیط برای کشت و پرورش گل اختر، دمای ۲۰ درجه سانتیگراد است.

۴) نور

گل اختر برای رشد بهینه به ۶ تا ۸ ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد. مناسب‌ترین مکان برای نگهداری و پرورش گل اختر در آپارتمان قرار دادن آن در مقابل پنجره‌های نورگیر جنوبی یا بالکن است.

۵) کوددهی

استفاده از کود دامی و کود مخصوص گیاهان آپارتمانی در طول فصل رشد، موجب بهتر شدن گلدهی و قوی و ضخیم شدن ریزوم‌ها می‌شود و به‌طورکلی به رشد بهتر گیاه کمک خواهد کرد.

نحوه پرورش گل اختر و شرایط نگهداری از آن
نحوه تکثیر گل اختر

گیاه اختر به دور روش کاشت بذر و تقسیم ریشه‌های زیرزمینی (ریزوم‌ها) تکثیر می‌شود.
کاشت بذر گیاه اختر در حدود ۴ سال طول می‌کشد تا جوانه بزند و به همین دلیل تکثیر از طریق بذر تنها برای به‌نژادی و تولید رنگ‌های متنوع گیاه قابل توجیه است. ساده‌ترین شیوه تکثیر گل اختر، همان تقسیم ریشه‌های زیرزمینی و زمان کاشت مناسب آن نیمه اول فصل بهار است که مراحل آن در ادامه آورده شده است.

تقسیم ریشه‌های زیرزمینی اختر

۱- برای پرورش گل اختر نیاز به گلدان بزرگ است. برای کاشت بوته ابتدا خاک را تا عمق ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتری نرم کنید و روی آن را با لایه‌ای از کود آلی به عمق ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر بپوشانید.
۲- سوراخی به عمق ۵ تا ۷ سانتیمتر داخل خاک ایجاد کنید و ریشه‌های زیرزمینی را در سوراخ قرار دهید. به طوری که جوانه‌ها رو به بالا قرار گیرند.
۳- در انتخاب پیاز یا همان ریشه زیرزمینی گیاه دقت کنید پیاز زخمی، نرم، یخ زده، سیاه، پوسیده، پوک و چروکیده نباشد. پیاز خوب سالم، تمیز و پاک است و پوسته موجود در سطح آن کامل و سالم بوده، قطر پیاز باید نه خیلی درشت و نه خیلی ریز باشد.
۴- سوراخ را به آرامی با خاک بپوشانید و محکم کنید.
۵- آبیاری را به طور کامل انجام دهید به طوری که آب اضافی از کف گلدان خارج شود. گیاه اختر ۴۵ تا ۶۰ روز پس از کاشت به گلدهی می‌رسد.

نحوه پرورش گل اختر و شرایط نگهداری از آن
نکته: توجه داشته باشید گیاه اختر بومی مناطق گرمسیری است و به سرمای زمستان در مناطق معتدل حساس است. بنابراین چنانچه این گل را در فضای باز می‌کارید لازم است در زمستان ریزوم‌ها را که به شکل غده هستند از خاک خارج کنید تا دچار سرمادیدگی نشوند و آن‌ها را در زیرزمین یا انبار خشک و گرم در زیر ماسه خشک برای سال بعد نگهداری کنید.


گیاه‌شناسی گل اختر

گیاه اختر یا گل اختر گیاهی از تیره اختریان، دائمی با بوته قوی و بلند است. برگ‌های این گیاه پارویی شکل، سبز بزرگ، رگه‌دار و ساقه‌های آن طویل و بدون انشعاب است و طول برگ‌ها ممکن است به ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر برسد. گل‌های این گیاه به رنگ‌های مختلف زرد، نارنجی، قرمز و گاهی دو رنگ هستند و در کشور ما در استان‌های گیلان و مازندران به وفور در فضای سبز شهری کاشته می‌شود. میوه گل اختر، به صورت کپسول و دارای بذر سخت و گرد و گلوله مانند است. در طب سنتی از ریشه گیاه اختر برای درمان بیماری‌های مختلف مانند کمک به درمان خانگی سوزاک، جمع شدن آب زیر پوست، خونریزی بینی، تصفیه خون و ... استفاده می‌شود.


سخن پایانی

گل اختر به آب، نور فراوان و خاک حاصلخیز نیاز دارد و در طول فصل تابستان تا اوایل پاییز به گلدهی می‌رسد. این گیاه بومی مناطق گرمسیر است و در مناطق معتدل هم به خوبی کشت میشود. برای کاشت و پرورش گل اختر در آپارتمان باید از گلدان با سایز بزرگ استفاده کنید و آن را در مکانی با دریافت نور کافی خورشید قرار دهید.
آیا شما تجربه‌ای در زمینه کاشت و پرورش گل اختر در منزل دارید؟ تجربیات خود را از طریق بخش ارسال نظر با ما به اشتراک بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم گل‌های مخصوص پرورش در تابستان را در مجله ستاره بخوانید تا برای کاشت گل‌های بیشتر در این فصل تصمیم بهتری بگیرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403