25 خرداد ماه روز ملی گل و گیاه +پیامک


25 خرداد ماه روز ملی گل و گیاه +پیامک همانطور که میدانید از چند صد سال  پیش تا الان گل جزء جدایی‌ناپذیر در سنت‌ها و آیین‌های مختلف و الهام‌بخش شاعران و  نقاشان بوده است. گل‌ها همراه همیشگی مراسم عاشقانه، مراسم مذهبی و عیادت بیماران هستند. بسیاری از نقاط جهان زادگاه گل‌های زیبا هستند. به طور مثال در قرن هفدهم، هلند سرزمین لاله‌ها بوده و جنوب شرقی...

25 خرداد ماه روز ملی گل و گیاه +پیامک

25 خرداد ماه روز ملی گل و گیاه +پیامک

همانطور که میدانید از چند صد سال پیش تا الان گل جزء جدایی‌ناپذیر در سنت‌ها و آیین‌های مختلف و الهام‌بخش شاعران و نقاشان بوده است. گل‌ها همراه همیشگی مراسم عاشقانه، مراسم مذهبی و عیادت بیماران هستند. بسیاری از نقاط جهان زادگاه گل‌های زیبا هستند. به طور مثال در قرن هفدهم، هلند سرزمین لاله‌ها بوده و جنوب شرقی آسیا نیز مهد گل‌های رز زیبا است. هنر، فرهنگ و زندگی امروز نیز از کمک گل‌ها بی‌نصیب نبوده و بشر از گذشته تا به امروز از گل‌ها با اهداف تزئینی و دارویی استفاده کرده و تاکنون بیش از 400 هزار گونه گل شناسایی شده است..

ماه خرداد برای دوست داران محیط زیست رنگی متفاوت دارد. اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی ، ۱۵خرداد روز جهانی محیط زیست، ۲۵ خرداد روز گل و ۲۷ خرداد روز جهانی بیابان زدایی است.

همانطور که گفته شد ۲۵ خرداد ماه ، روز ملی «گل» در کشور نامگذاری شده است.

روزگاری نه چندان دور، گل و گلدان ها در حیاط خانه جایی امن برای زیستن داشتند و حتی در حافظه زیستی خود روزهایی را به یاد نمی آوردند که بدینسان بی اهمیت شوند و گل های مصنوعی ، پلاستیکی، چینی و … مأمن امن آنها را بدزد.

روزگاری، قبل از آنکه سرگرمی و دل مشغولی پدران ما تلویزیون شود، زندگی همه آنها به گل و گلدان های شمعدانی گره خورده بود و آب دادن و حفاظت و چیدن برگ های زرد، روزهای خوش و ناخوش آنها بود. دهان گود گلدان را خاک کردن ، قلمه زدن و دیدن ریشه دوانی و قوت گرفتن ساقه ها و انتظار نشستن برای بهار و فصل روییدن گل و بعد از ظهر تلخ پایان عمر گل را دیدن ، بخشی از زندگی آرام پدران ما بود، و این رسمی بود که به ما منتقل نشد!

اکوسیستم بر اساس تعادل است؛ تعادلی بین جانور و گیاه. بر اساس طبقه بندی ها، انسان ها هم جزئی از جانواران هستند و چه تعادل نامبارکی بین این جانوار و گیاهان شکل گرفته است.

حضور گل و گیاه در فضای مسکونی بستر بسیار مناسبی برای آرامش روح و روان انسان ایجاد می کند و همه روان شناسان به تاثیر روانی گل بر انسان تاکید کرده اند.25 خرداد ماه روز ملی گل و گیاه +پیامک

*در تحقیقی مشخص شده است که هنگام هدیه دادن گل به افراد، سه رفتار زیر دیده شده است:

1– رفتاری حاکی از ادب ، احترام و تشکر

2– رفتاری حاکی از دوستی و صمیمیت

3– رفتاری حاکی از هیجان زدگی همراه با گفتاری متفاوت

تمام این این عکس العمل ها فقط در ۵ ثانیه اول گرفتن گل بروز می کنند و این نشان دهنده ی تأثیر عمیق گیاهان در وجود ماست.

تصور کنید اگر در شهرمان گل و گیاهی وجود نداشت ، قطعا شهر و ساکنان آن هر دم مرگ را به چشم می دیدند. شهر به عنوان یک موجود زنده نیز به تناسب و تعادل نیاز دارد. کاهش حجم گل و گیاه در شهر به تعادل اکوسیستم شهری آسیب می زند، همان طور که بسیاری از پرندگان از تهران گریخته اند یا فقط در ساعاتی خاص دیده می شوند.
امروز روز گل است و کوتاه چون عمر گل. امروز را از دست ندهید و فضای خانه و محل کار خود را با گیاهان تلطیف کنید. به اطراف خود نگاه کنید و همه گل های مصنوعی خود را دور بریزید.گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت.

*در ادامه تاریخچه استفاده از گل را بخوانید:
تزئینات گل و یا هنر استفاده از گل به عنوان دکوراسیون به تاریخ مصر باستان برمی‌گردد. مصری‌ها از گل‌ها برای زیبایی میزها و سالن‌های بزرگ استفاده می‌کردند. در این فرهنگ گل‌های مختلف نیز دارای معانی مختلف نمادین بودند. گل‌های لوتوس و نیلوفرهای آبی از گل‌های مورد علاقه اشراف محسوب می‌شدند. بعد از مصری‌ها، یونانیان باستان و رومی‌ها نیز از گل‌ها برای اهداف مشابه استفاده می‌کردند.
پیش از میلاد، گیاهان چینی محبوبیت خاصی یافتند و نقش مهمی در فعالیت‌های مذهبی و طب سنتی ایفا کردند.
25 خرداد ماه روز ملی گل و گیاه +پیامک

*بد نیست در این میان صادر کنندگان گل در جهان را بشناسید:

با توجه به نقشه 2015 Floriculture World رتبه‌بندی کشورهای صادرکننده به شرح ذیل است:
هلند، 52 %
هلند در زمینه صنعت گل سال‌ها در مقام نخست قرار گرفته است، هرچند سهم صادرات گل در هلند در سال‌های اخیر از 58 درصد به 52 درصد کاهش یافته اما همچنان در صدر جدول قرار دارد. هلند هم بزرگ‌ترین صادر کننده گل و هم بزرگ‌ترین واردکننده گل به شمار می‌آید.
کلمبیا، 15 %
کلمبیا 15 درصد از سهم بازار جهانی در بخش صادرات گل را به خود اختصاص داده که درآمد سالانه یک میلیارد دلاری برای این کشور دارد. 65 درصد گل‌های صادراتی کلمبیا در سال 2013 به ایالات متحده بود. این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده گل رز بوده و همچنین گونه‌های عجیب و غریب آنتوریم، ارکیده و گل پرنده بهشتی دارد. در سال 1991 ایالات متحده برای جلوگیری از کشاورزی کاکائو در کلمبیا، بازار گل‌ را به کلمبیا تحمیل کرد و این موضوع باعث کاشت گل‌ و صادرات آن شد.
اکوادور، 9 %
‌طی دهه گذشته کاشت گل در اکوادور افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و در حال حاضر 9 درصد سهم بازار جهانی را از نظر ارزش صادرات گل دارد و گل‌های زیادی مانند گل رز، Gypsophila، Limonium و لیاتریس صادر می‌کند. این کشور بیش از 60 نوع گل رز صادراتی دارد و حدود 2000 هکتار زمین را به کشت گل اختصاص داده است. این کشور واردکننده گل از فرانسه، سوئیس، اسپانیا و آرژانتین نیز است.
کنیا، 7 %
سهم بازار جهانی گل‌ در کنیا، هفت درصد است و در صادرات گل به اتحادیه اروپا سهم 35 درصدی دارد. گل‌های رز با عمر طولانی، گل‌های تابستانی و میخک کنیا به ایالات متحده و روسیه صادر می‌شوند. آب و هوای آفتابی کنیا عامل اصلی برای پرورش گل‌ها با کیفیت بالا است که در تمام طول سال بدون نیاز به گلخانه کشت می‌شوند. صنعت گل در کنیا موجب استخدام 500 هزار کنیایی شده که 90 هزار نفر از آنان در مزارع مشغول به کار هستند.
بلژیک، 3%
بلژیک یکی از برترین تولیدکنندگان گل‌ در جهان است که سه درصد سهم بازار جهانی گل را دارد. اصلی‌ترین گل صادراتی این کشور گل رز است. بر خلاف داشتن چنین سهمی در بازارهای جهانی، کاشت گل در بلژیک رشد سریعی ندارد و علت آن نیز قیمت بیشتر گل‌های عرضه شده نسبت به دیگر کشورهای صادرکننده است.
اتیوپی، 2%
صنعت گل اتیوپی یک نهاد اقتصادی بزرگ است که از اواخر دهه 1990 تاسیس شده و در حال حاضر دومین صادرکننده بزرگ گل در آفریقا بعد از کنیا است. آب و هوای گرمسیری و وضعیت جغرافیایی مختلف اتیوپی امکان کشت گونه‌های مختلف گل را فراهم کرده است. در حال حاضر اتیوپی سهم دو درصدی بازار صادرات گل جهان را دارد. انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان اتیوپی در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و سرمایه گذاران خارجی تلاش کرده که این تحولات منجر به گسترش بیشتر این صنعت در اتیوپی منجر شده است.
مالزی، 1%
سه نوع گل مربوط به آب‌وهوای معتدل مانند ارکیده‌ها از مالزی به دیگر کشورها صادر می‌شوند. در مالزی حدود 1218 هکتار زمین کشت گل وجود دارد و تقریبا 580 هکتار زمین به کشت ارکیده اختصاص یافته است.
ایتالیا، 1%
این کشور سهم یک درصدی در بازار جهانی گل‌ دارد و از کشورهای قدرتمند در زمینه گل‌های گلخانه‌ای است. ایتالیا از بزرگترین صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان گل‌ در اتحادیه اروپا است. گل رز و میخک از گل‌های صادراتی به بازارهای دیگر اتحادیه اروپا به ویژه بازارهایی مانند اتریش، انگلستان و سوئیس است.
آلمان، 1%
صنعت باغبانی آلمان در حال رشد بوده و در حال حاضر یک درصد از سهم بازار جهانی گل را از آن خود کرده است. در سال 2014 آلمان یکی از کشورهای پیشرو در صادرات شاخه گل به ارزش 91.5 میلیون دلار (0.94 درصد کل سهم بازار جهانی) بود. این کشور از سال 2010 به یکی از صادرکنندگان گل‌ در دنیا تبدیل شده و علاوه بر صادرات گل‌ طی سال‌های اخیر از نظر تولید و عرضه گل در داخل کشور به خودکفایی رسیده و نیاز کمتری به واردات گل از دیگر کشورها مانند هلند دارد.
صادرات گل در ایران
گل‌های ایرانی نیز به ۳۷ کشور جهان از جمله انگلستان، هلند، ایالات متحده آمریکا، اسپانیا، استرالیا، امارات متحده عربی، سوئیس، آلمان، چین، فرانسه، ژاپن، ویتنام، عراق و پاکستان صادر می‌شوند.
در بین این کشورها ویتنام بزرگ‌ترین مشتری گل ایران است.
کشور هلند که خود یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گل در جهان محسوب می‌شود گل خشک و گلبرگ تازه محمدی را از ایران خریداری می‌کند.

25 خرداد ماه روز ملی گل و گیاه +پیامک

* و همچنین بشناسید گرانقیمت‌ترین گل‌های جهان را در این بخش از فراناز:
گل‌ها با توجه به شکل، اندازه و رنگ، قیمت‌های مختلفی دارند و گرانقیمت‌ترین گل‌های جهان شامل موارد ذیل هستند:
گل بی‌قیمت
این گل در سریلانکا یافت شده و در شب شکوفا می‌شود. علت بی‌قیمت بودن این گل نایاب بودن آن است.
*رز ژولیت به ارزش 10 میلیون پوند
این گل بسیار نادر و با بوی شیرین است و اولین دسته گل عرضه شده از آن در سال 2006 بود. شکوفه آن 15.8 میلیون دلار فروخته شد.
*شنژن نونگکه ارکید به ارزش 160 هزار پوند
این گل‌های ارغوانی هر چهار تا پنج سال یک بار گل می‌دهند و نام آنها برگرفته از مکان‌هایی است که در آن توسعه یافته‌اند. دانشمندان هشت سال را صرف پرورش شکوفه‌های ظریف این گل کردند و در سال 2005 به حراج گذاشتند.
*ارکیده‌ها، نیلوفرها، گل شب و فیکوس 100 ساله به ارزش 80 هزار پوند
ممکن است این ترکیب به نظر شما عجیب و غریب باشد، اما این گل‌ها به قیمت 80 هزار پوند در یک دسته گل عروسی ترکیب شدند.
*ارکیده کینابالو طلایی به ارزش 3800 پوند
این ارکیده یک گونه در معرض خطر است که در منطقه fenced off پارک ملی Kinabalu در مالزی دیده می‌شود.
*لاله‌ها به ارزش 3600 پوند
در قرن هجدهم، لاله‌های هلند بسیار دوست‌داشتنی و دارای قیمت زیادی شدند.
*زعفران، هر پوند به ارزش 760 تا 950 پوند
زعفران به علت ارزش زیاد به طلا مشهور است و از آن به عنوان یک ادویه در غذاهای مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود.
25 خرداد ماه روز ملی گل و گیاه +پیامک
*آیا چیزی درباره گل‌های کمیاب جهان میدانید؟گر نه پس ادامه مطلب را بخوانید:
کادوپول
این گل در جنگل‌های سریلانکا بوده و در نیمه شب شکوفا شده و قبل از سپیده‌دم بسته می‌شود.
سایلنس تومنتوزا
در منطقه جبل‌الطارق رشد می‌کند و بوی کمی دارد. در سال 1992 انقراض این گل اعلام شد، اما در سال 1994 دوباره شکوفه‌های آن یافت شد و در حال حاضر فقط در باغ گل‌های جبل الطارق موجود است.
گل ارکیده روح
زادگاه این گل کوبا و فلوریدا است و کشت آن به دلیل نیاز گل به دما و رطوبت بالا دشوار است. این گل برگ ندارد و رنگ گل و ساقه آن سبز است. این گل در ماه‌های اوریل تا اگوست شکوفا می‌شود و در این زمان بوی صابون از آن استشمام می‌شود.
شکلات کیهان
این گل بسیار کمیاب بوده، از گل‌های بومی مکزیک و به رنگ قرمز و قهوه‌ای است.
منقار طوطی
این گل بومی جزایر قناری است، در بهار شکوفا می‌شود، دوستدار دمای خنک است و نوسانات دما موجب از بین رفتن آن می‌شود.
یوتان پلو
این گل هر 3000 سال یکبار یک شکوفه می‌دهد. این گیاه توسط یک کشاور چینی کشف شده است.
دمپایی بانوی زرد و بنفش
این گل از اعضای کمیاب خانواده ارکیده است که در لندن وجود دارد. ترکیبی از دمپایی بانوی زرد و بنفش بسیار نادر است. گل دمپایی بانوی زرد و بنفش توسط دولت لندن محافظت می‌شود.
گل جسد
این گل بزرگ‌ترین و بدبوترین گل جهان است. این گل در جنگل‌های اندونزی یافت می‌شود و هر 30 تا 40 سال شکوفه می‌دهد. اندازه گل این گیاه 20 فوت بوده و به رنگ سبز و بخش‌های داخلی آن به رنگ قرمز تیره است.
جید وین
یک گل نادر از خانواده نخود و لوبیا است. این گل در جنگل‌های بارانی فیلیپین یافت می‌شود. جید وین دارای گل‌هایی به اندازه سه متر است. رنگ این گل زیبا از آبی تا سبز روشن متفاوت است. چون گرده‌افشانی این گل توسط خفاش‌ها انجام می‌شود در شب درخشان است.

بخوانید در ادامه اس ام اس های ویژه روز گل و گیاه را:

گل هدیه ای ست فرو فرستاده از بهشت
مردم کریمتر شوند اندر نعیم گل
روز گل و گیاه گرامی باد

***

گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت
روز گل و گیاه گرامی باد

***

بیائید در این روز گل فرصت را غنیمت شمریم و در این عمر گذران به کوتاهی عمر گل فکر کنیم و زیبایی هایش را از دست ندهیم و فضای بی روح خانه و محل کار خود را با گیاهان زنده صفا دهیم وبا تقدیم شاخه ای گل بفهمانیم که :
بهار را می توان به خانه آورد

***

گل زبان گویای بهشت است ،باید زبانش را فهمید
۲۵ خرداد، روز ملی گل و گیاه

***

گل پیام آور طراوت ،لطافت و تازگی ست، باید حسش کرد
روز گل و گیاه گرامی باد

***

گل آرامش بخش زندگی ست
۲۵ خرداد، روز ملی گل و گیاه

***

پرورش گل را باید به فرزندان (گل‏هاى زندگی ) آموخت
روز گل و گیاه گرامی باد

***

گل برای بوییدن است؛ نه برای چیدن، پس بیایید عمر کوتاه گل ها را کوتاهتر نکنیم.
۲۵ خرداد، روز ملی گل و گیاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول