درباره مدیافت چه می‌دانید؟


درباره مدیافت چه می‌دانید؟

با خود گفتم، مدیافت شاید کارى است شبیه آنچه که مادران و مادر بزرگ‌هایمان انجام می‌دهند. آنها سر زانوهاى رفته و پاره را تکه‌دوزى مى‌کردند و یا وصله می‌زدند، یقه‌هاى پیراهن مردانه را پشت و رو می‌کردند و یا از این قبیل کارها که انجام می‌دادند... اما واقعا مدیافت چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

ثمر کوه‌بر* - چندى پیش در صفحات مجازى مشغول چرخ زدن بودم که تبلیغى توجهم را جلب کرد روى تبلیغ نوشته بود "با ما مدیافتى شوید. دوره آموزش مدیافت...."چند لحظه‌اى ذهنم درگیر شد، مدیافت!! اولین چیزى که به ذهنم رسید این بود که حتما این هم چیزى شبیه بازیافت است! بعد فکر کردم شاید کارى است شبیه آنچه که مادران و مادر بزرگ‌هایمان انجام می‌دهند. آنها سر زانوهاى رفته و پاره را تکه‌دوزى مى‌کردند و یا وصله می‌زدند، یقه‌هاى پیراهن مردانه را پشت و رو می‌کردند و یا از این قبیل کارها که انجام می‌دادند ... با خودم گفتم اینکه احتیاج به دوره آموزشى ندارد!

به بالاى صفحه نگاه کردم تبلیغ در صفحه یکى از اساتید به نام در حوزه مد و لباس بود .حسابى کنجکاو شدم که بدانم این آموزش چیست که براى اولین بار در کشور اجرا می‌شود و پویشى نیز به این نام شکل گرفته و از طراحان لباس دعوت به همکارى شده؟ براى یافتن جواب معما دست به کار شدم ...

درباره مدیافت چه می‌دانید؟

مدیافت چیست؟
اگر سرى به کارگاه‌ها و تولیدى‌هاى پوشاک (چه صنعتى و چه سنتى) بزنیم، علاوه بر مقدار زیادى خرده پارچه و اضافات خرجکار و سایر دورریزها، تعدادى لباس مشاهده می‌کنیم که به دلایل مختلفى به مرحله فروش نرسیده و همینطور در انبارها باقى می‌ماند. لذا، این رویه هم از لحاظ اقتصادى براى تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست و هم آسیب جدى به محیط زیست خواهد رساند.

اخیراً در کنار شاخه هاى مختلف طراحى مدولباس شاخه اى جذاب و خلاقانه redress design به چشم میخورد که عده زیادى از طراحان و هنرمندان را به خود جذب نموده است. در این شاخه طراحان و هنرمندان خلاق و خوش ذوق با استفاده از تکه پارچه هاى دور ریز ،انواع تزیینات وخرجکار و تکنیکهاى مختلف پارچه‌سازى و سوزن‌دوزى روى لباس‌هاى مستعمل یا از رده خارج شده، لباس یا اکسسورى جدیدى طراحى و اجرا و مجدداً انها را وارد بازار می‌نمایند. بسیارى از افراد از کارخانه ها و تولیدى‌ها این اجناس را با قیمت بسیار پایین خریدارى نموده و پس از اعمال تغییرات و ایجاد ازرش افزوده بر کالا آن را مجدداً به عنوان یک کالاى جدید و گاهى با کاربرى متفاوت وارد بازار می‌کنند.

درباره مدیافت چه می‌دانید؟

از سال گذشته در ایران بر اساس همین شاخه از طراحى لباس، به همت استاد ارجمندم دکتر آفاق امیریان و با همکارى بنیاد ملى مد ولباس کشور، پویش جدیدى به نام مدیافت شکل گرفت و از طراحان خلاق دعوت شد در این پویش شرکت کرده و با طراحى و الگو سازى مجدد روى البسه و کیف و کفش و... محصولات جدیدى به مراتب ارزشمندتر تولید نمایند.

این پویش با هدف آموزش نیروهاى فعال و رونق بخشیدن به کسب و کار طراحان و توسعه کارافرینى آغاز بکار نمود و مورد استقبال عده کثیرى از موسسات و طراحان و تولیدکنندگان قرار گرفت چنانچه در هشتمین جشنواره بین‌المللى مد و لباس فجر خوش درخشید.

درباره مدیافت چه می‌دانید؟

مزایاى مدیافت
این پویش و آموزش با بازآفرینى آثار جدید علاوه بر حفظ محیط زیست و ایجاد اشتغال براى گروهى از افراد، به کسب و کارها از جمله کسب و کار خانگی هم رونق بخشیده، چرا که با ایجاد ارزش افزوده بر محصولات بلا استفاده و بازگرداندن آنها به چرخه تولید به اقتصاد جامعه رونق می‌دهد.

درحال حاضر، رونق تولید و حمایت از کالاى ایرانى از اهداف مهم فرهنگ جامعه به شمار می‌رود، لذا براى فعالان در این حوزه تولید آرزوى توفیق روز افزون دارم.

* فارغ‌التحصیلکارشناسی رشته طراحی لباس - دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 11

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !