هشدار ماکرون درباره حفاری‌های غیرقانونی ترکیه در مدیترانه


هشدار ماکرون درباره حفاری‌های غیرقانونی ترکیه در مدیترانه

رئیس جمهور فرانسه با جانبداری از «قبرس» در ماجرای عملیات حفاری ترکیه در دریای مدیترانه، اظهار داشت که اتحادیه اروپا در خصوص این قضیه از خود ضعف نشان نخوهد داد.

هشدار ماکرون درباره حفاری‌های غیرقانونی ترکیه در مدیترانه
رئیس جمهور فرانسه ضمن درخواست از ترکیه در خصوص توقف فعالیت‌های غیرقانونی در منطقه ویژه اقتصادی قبرس، گفت که اتحادیه اروپا از کنار این موضوع نخواهد گذشت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» اعضای اتحادیه اروپا با فشار بر ترکیه، از این کشور خواسته‌اند تا برنامه‌های خود در زمینه حفاری دریایی در منطقه ویژه اقتصادی قبرس به منظور یافتن گاز طبیعی را متوقف سازد.

قبرس و ترکیه چندی است بابت عملیات حفاری ترکیه در دریای مدیترانه دچار مشکل شده‌اند و روزنامه ترکیه‌ای «دیلی صاباح» هفته گذشته در این زمینه نوشت که حکم دستگیری ۲۵ خدمه کشتی حفاری ترکیه (کشتی فاتح) از سوی دولت قبرس صادر شده است.

هشدار ماکرون درباره حفاری‌های غیرقانونی ترکیه در مدیترانه
کشتی حفاری فاتح



این در حالی است که ترکیه نیز کماکان بر موضع خود جهت اجرای عملیات حفاری گازی تاکید دارد.

به نوشته رویترز، «امانوئل ماکرون» نخست وزیر فرانسه روز گذشته پس از نشست سران کشور‌های جنوب عضو اتحادیه اروپا در مالت گفت: «می‌خواهم همبستگی خود با قبرس و حمایت و احترام به حاکمیت این کشور را تکرار کنم. ترکیه باید فعالیت‌های غیرقانونی خود در منطقه ویژه اقتصادی قبرس را متوقف کند.»

وی در ادامه اظهار داشت: «اتحادیه اروپا درخصوص این قضیه از خود ضعف نشان نخواهد داد.»

جزیره قبرس بیش از چهار دهه است که به دو بخش «ترک نشین» در شمال و «یونانی نشین» در جنوب تقسیم شده و آنکارا روابط مناسبی با بخش یونانی‌نشین قبرس ندارد و تاکنون تلاش‌ها برای تنش زدایی بین کشور‌های یاد شده به شکست انجامیده است.

آخرین تلاش‌ها در رفع تنش بین ترکیه با قبرس در سال ۲۰۱۷ و با مشارکت انگلیس و یونان و برگزاری نشستی بی‌حاصل در سوئیس خاتمه یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عوامل شکست رژیم غذایی