شورای عالی حوزه در معرفی مراجع دخالتی ندارد/ تلاش برای قرآن‌محوری در حوزه


شورای عالی حوزه در معرفی مراجع دخالتی ندارد/ تلاش برای قرآن‌محوری در حوزه

گروه حوزه‌های علمیه ــ مسئول جدید دبیرخانه شورای عالی حوزه با بیان اینکه اولویت حوزه در جذب طلبه معیارهای کیفی است، گفت: مراکز آموزشی در گذشته قرآن کریم را به مثابه درس جنبی و فوق‌برنامه تلقی می‌کردند، ولی هم‌اکنون رشته‌های تخصصی قرآنی تا سطح چهار در حوزه دائر است.

شورای عالی حوزه در معرفی مراجع دخالتی ندارد/ تلاش برای قرآن‌محوری در حوزهحجت‌الاسلام والمسلمین حسین رحیمیان موحد، مسئول جدید دبیرخانه شورای عالی حوزه، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: اولین وظیفه این دبیرخانه ایجاد تمهید و مقدمات لازم برای اجرای مصوبات شورای عالی حوزه است.

وی با بیان اینکه توجه به مطالبات نسل جوان و استادان حوزه که از گذشته در دستور کار بوده، ولی بیشتر باید مورد توجه باشد از جمله تحولات لازم در دوره جدید است، بیان کرد: این مطالبات باید با اهتمام بیشتر در شورای عالی مدنظر قرار گیرد، لذا دبیرخانه در انتقال این مطالبات نقش ایفا خواهد کرد.

تشکیل واحد نخبگان

رحیمیان موحد از تشکیل واحد نخبگان در دبیرخانه شورا خبر داد و افزود: این واحد برای گرفتن نظرات نخبگان حوزه و ایجاد زمینه لازم برای کارآمدکردن این نظرات ایجاد شده است.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه با بیان اینکه دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مراجع در رأس امور دبیرخانه قرار دارد، به مطالبات نخبگان و استادان اشاره کرد و گفت: این مطالبات طرفینی است؛ شورای عالی از استادان و نخبگان انتظار و درخواست دارد که اگر امکان هجرت به استان‌ها و شهرستان‌های خود را دارند مهاجرت کنند.

کاهش تجمع طلاب در قم

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه استان‌ها نیازمند استادان مبرز هستند، تصریح کرد: بخشی از فضلا و طلاب هم می‌توانند با هجرت خود هم به شور و نشاط حوزه‌های شهرستان‌ها کمک کند و هم نیاز‌های دینی مردمی را برطرف کنند.

رحیمیان موحد اظهار کرد: البته در قبال این مطالبه، استادان و فضلا هم درخواست‌هایی دارند از جمله اینکه معتقدند باید شرائط برای حضور آنان در استان‌ها و شهرستان‌ها فراهم باشد؛ بنابراین باید میان مطالبات استادان و درخواست‌های شورای عالی حوزه، تقریب دیدگاه ایجاد شود تا زمینه برای کاهش تجمع طلاب در قم فراهم شود.

حمایت مراجع و مرکز خدمات حوزه از مهاجرت طلاب از قم

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه ادامه داد: برخی از مراجع محترم برای تسهیل در این روند یعنی بحث مهاجرت استادان و طلاب به شهرستان‌ها نه تنها شهریه افراد را قطع نکردند بلکه بر آن افزودند تا باعث تشویق در این مسئله شود. همچنین مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به کسانی که به شهرستان‌ها و استان‌های خود برگردند امتیازات بیشتری اختصاص می‌دهد.

رحیمیان موحد در پاسخ به این سؤال که به خصوص در چند سال اخیر تلاش‌هایی برای ارتقای وضعیت قرآن در دروس آموزشی حوزه صورت گرفته، ولی همچنان غبار مهجوریت وجود دارد، آیا شورا در این زمینه برنامه‌ای خواهد داشت؟ بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی حرکت به سمت آوردن قرآن به مراکز آموزشی به شکل محسوس و واضحی صورت گرفته است؛ در گذشته درس قرآن در مراکز آموزشی به عنوان درس جنبی، حاشیه‌ای و گاهی فوق برنامه تلقی می‌شد، ولی الان رشته‌های تخصصی قرآنی وجود دارد.

قرآن‌محوری در حوزه

رحیمیان موحد تصریح کرد: رشته‌های تخصصی قرآنی تا سطح چهار در حوزه دائر است و به خصوص رشته تفسیر بیش از دو دهه است که در مرکز تخصصی تفسیر حوزه مورد توجه است و استادان بزرگی مانند آیت‌الله مکارم و جوادی آملی به ایجاد این مراکز پرداخته‌اند.

رحیمیان موحد با اذعان به اینکه تا حد مطلوب فاصله زیادی داریم، اظهار کرد: معتقدم که قرآن باید در حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در دبیرخانه نیز به سنت ارائه پیشنهاداتی در این زمینه به شورای عالی تلاش خواهیم کرد تا به قرآن‌محوری نزدیک شویم.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه در دهه‌های گذشته از سوی برخی نهاد‌های عالی حوزوی، تعدادی از مراجع برای بحث تقلید به مردم معرفی می‌شدند، ولی سال‌هاست که لیست جدیدی ارائه نشده است آیا چنین مسئله‌ای در دستور کار شورا قرار دارد، بیان کرد: شورای عالی حوزه در مرجعیت دخالتی ندارد و جامعه مدرسین این کار را انجام می‌دهد و ما هم در دبیرخانه دخالتی در این مسئله نداریم.

اولویت در کیفیت جذب طلبه است

رحیمیان موحد در پاسخ به این سؤال که برخی اسناد کلان حوزه تأکید دارد که به ازای هر هزار نفر در کشور یک روحانی نیاز است، یعنی تعداد فضلا و طلاب موجود از ۲۰۰ هزار نفر باید به ۸۰۰ هزار نفر تا مقطع کنونی برسند و این مسئله لزوم توجه به کمیت را مدنظر مدیران قرار می‌دهد آیا این مسئله باعث کاهش کیفی تحصیلات حوزه نخواهد شد، بیان کرد: آنچه فعلاً در دستور کار حوزه و شورای عالی و مدیریت حوزه قرار دارد، توجه بیشتر به کیفیت است و باید به کیفیت‌ها بیشتر بها دهیم و فرایند جذب طلاب نیز براین اساس طراحی شده است.

این استاد حوزه تصریح کرد: کمیت طلاب تا حد قابل قبولی در سه دهه اخیر در حوزه رشد داشته است و معتقدیم که همین تعداد باید آموزش‌ها و مهارت‌های لازم برای کیفی‌تر شدن را ببینند و از حد نصاب لازم علمی و اخلاقی برخوردار باشند، بنابراین کیفیت در اولویت قرار دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام