ابلاغ آخرین مرحله از تصویب فهرست‌بهای ویژه مرمت بناهای تاریخی


ابلاغ آخرین مرحله از تصویب فهرست‌بهای ویژه مرمت بناهای تاریخی

طالبیان از ابلاغ آخرین مرحله از تصویب فهرست‌بهای ویژه مرمت بناهای تاریخی خبر داد و گفت: این موضوع هفته گذشته به امضای دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده است.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از اداره کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، «محمدحسن طالبیان» از ابلاغ آخرین مرحله از تصویب فهرست‌بهای ویژه مرمت بناهای تاریخی خبر داد و گفت: این موضوع هفته گذشته به امضای دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: این فهرست‌بها به امضای رئیس سازمان برنامه و بودجه رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است.

وی به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: اولین بار در بخشنامه ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه در سال 1378 از دستگاه‌های اجرایی خواسته شد کارها به صورت امانی اجرا نشود و در سال 1384 نیز اولین فهرست بهای سازمان با 240 آیتم به صورت داخلی ابلاغ شد.

طالبیان گفت: اولین فهرست‌بهای دارای مجوز خاص نیز در سال 1389 با 430 آیتم و دومین فهرست بها دارای مجوز خاص در سال 1391 با 830 آیتم از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: پس از 7 سال کار کارشناسی مستمر و با همکاری سازمان برنامه و بودجه فهرست بهای واحد پایه رشته مرمت بناهای تاریخی در خرداد ماه 98 به عنوان 19 فهرست بها منتشر می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در تهیه این فهرست بها یک کمیته متشکل از کارشناسان ستادی و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد که در بخش ستادی با استفاده از توان استانی، کمیته های استانی شکل گرفت و 8 کمیته استانی به عنوان استان های معین و 23 استان همجوار در کنار ستاد کار را پیش بردند.

طالبیان گفت: این فهرست بها با 950 شرح ردیف و1150 آیتم به عنوان 19 فهرست بهای مصوب سازمان برنامه و بودجه منشتر شد و در تصویب آن بالغ بر 120 جلسه کارشناسی تشکیل و فهرست مذکور در 12 فصل و 5 پیوست تنظیم شد.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: در تنظیم این فهرست بها 7 میلیون دیتا برای تنظیم آنالیز بها شرح ردیف هابر اساس کارسنجی و محاسبه تهیه شد و بالغ بر 3700 ساعت کار کارشناسی برای آن صرف شده است. در تهیه این فهرست بها علاوه بر استفاده از متخصصی داخلی از تجربیات پیمانکاران و استادکاران سنتی، مشاوران حوزه میراث فرهنگی و پیشکسوتان عرصه میراث فرهنگی کمک گرفته شده است.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت