آئودی R8 سوپر اسپورتی است که الهامبخش خودروهای زیادی در سبد محصولات ارباب حلقهها شده است. این خودرو که در ابتدا از همان شاسی و پیشرانهی لامبورگینی گالاردو استفاده میکرد علیرغم وجود زیرساختی مشترک با سوپرکار ایتالیایی یک محصول منحصربهفرد تلقی میشد.
بیش از 12 سال از عرضهی نسل اول این خودرو گذاشته و حالا شاهد جولان نسل دوم آن در خیابانها هستیم و جدیدترین فیس لیفت آن نیز همین چند ماه پیش معرفی شده است؛ اما فاصلهی بین دو نسل R8 چقدر است؟ به عبارت دیگر در این بازهی زمانی R8 چه پیشرفتهایی داشته است؟
CarWow نسل اول این سوپرکار را در برابر نسخههای جدیدتر آن قرار داده که شامل مدلهای GT اسپایدر و V10 پرفورمنس هم میباشد. به منظور ایجاد رقابتی منصفانه و برابر، آنها چندین دستگاه از هر خودرو را در خط درگ آماده کردهاند.
نسل اول R8 از پیشرانهی 8 سیلندر تمام آلومینیومی با قدرت 414 اسب بخار و گشتاور 430 نیوتون متری استفاده کرده است. این نیرو از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی به تمامی چرخ ها منتقل میشود.
اما مدل R8 GT اسپایدر که نسخهی تولید محدود از مدل GT با سقف تولید 333 دستگاه بوده دارای قلب آهنین 10 سیلندر 5.2 لیتری با خروجی 552 اسب و گشتاور 540 نیوتون متر است. گیربکس این خودرو از نوع 6 سرعته تک کلاچه اتوماتیک میباشد.
دیگر خودروی سفارشی نسل اول R8 با نام LMX شناخته میشود. این خودرو که در مسابقات 24 ساعته لمانز معرفی شده بود از همان پیشرانهی 10 سیلندر استفاده کرده اما قدرت 562 اسبی و همان میزان گشتاور قبلی را دارد. البته گیربکس به نمونهی 7 سرعته دوکلاچه تغییر یافته است.
البته که جدیدترین نمونهی این سوپرکار از نوع R8 فیس لیفت نسل دوم میباشد. جدای از بدنهای بازنگری شده، این خودرو دارای پیشرانهی 10 سیلندر 5.2 لیتری با حداکثر قدرت 602 اسب بخار و گشتاور 560 نیوتون متر است که آن را به قویترین نسخهی تاریخ R8 تبدیل میکند.
خب کدام خودرو برندهی درگ خواهد بود؟ قطعاً میدانیم که شما برنده را حدس زده اید اما برای اینکه بدانید فاصلهی دو نسل این خودرو چقدر است تماشای زیر را تماشا بفرمایید.