تجهیزات آزمایشگاهی منحصربه فرد مریخ نورد مارس 2020


تجهیزات آزمایشگاهی منحصربه فرد مریخ نورد مارس 2020

مریخ نورد مارس 2020 تجهیزاتی ویژه برای فراهم سازی زمینه زندگی انسان در فضا به ویژه سیاره مریخ و کره ماه دارد.

تجهیزات آزمایشگاهی منحصربه فرد مریخ نورد مارس 2020
به گفته دانشمندان زندگی و سفر به کره مریخ با چالش‌هایی فراوان برای انسان همراه خواهد بود، با توجه به نازک بودن لایه‌های جوی این سیاره، گرما به سرعت از سطح آن حرکت می‌کند و این به معنی دگرگونی‌های زیاد در دمای سیاره است.

در اثر نوسان دما مسافران راهی سیاره سرخ افزون برمشکل هایی، چون کمبود اکسیژن برای تنفس یا دردسترس نبودن آب آشامیدنی با مشکل‌هایی جدی، چون سطح بالای تابش اشعه‌های کیهانی و توفان‌های شدید گرد و غبارمواجه می‌شوند.

دانشمندان برای بررسی امکان پذیری حیات در سیاره مریخ در نظر دارند ابزار‌هایی ویژه را به همراه مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ به فضا ارسال کنند.

فناوری‌های ارائه شده به وسیله مریخ نورد ۲۰۲۰ می‌تواند محیط سیاره مریخ را بررسی و تحلیل و راهکار‌های مورد نظر متخصصان برای زندگی بهتر انسان‌ها بر سطح سیاره را در اختیارشان قرار دهد.

فناوری‌های به کار رفته در مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ همچنین برای کاوش در کره ماه هم می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. بنابر پیش بینی‌های انجام شده قرار است انسان حدود سال‌های ۲۰۲۴ به کره ماه باز گردد.


از جمله چالش‌های دانشمندان برای فرود وسایل مختلف بر سطح سیاره مریخ یا دیگر سیاره ها، گرانش است؛ به گفته محققان هرچه وسیله فضایی بزرگ‌تر باشد چالش برای فرود ایمن آن برسطح سیاره افزایش خواهد یافت. هدایت و فرود یک ماه نشین یا سفینه فضایی بر سطح سیاره بسیار دشوارتر از فرود یک ماه نورد برسطح آن است.

دانشمندان برای آزمایش فرود ایمن وسایل نقلیه فضایی بر سطح سیاره‌هایی جز زمین، ابزار‌هایی ویژه در مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ قرار داده اند. از جمله نوعی سیستم فرود به نام MEDLI ۲ که می‌تواند وضعیت دما در زمان فرود را اندازه گیری کند. این حسگر برای طراحی سپر‌های حرارتی آینده تجهیزات علمی اهمیت دارد.

در مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ نوعی سیستم هدایت ناوبری جدید به نام Terrain نصب شده است که با استفاده از یک دوربین به تصویربرداری از منطقه فرود و مقایسه تصاویر به دست آمده با متخصات از پیش تعیین شده می‌پردازد و به این ترتیب بهترین نقطه برای فرود تعیین می‌شود.

دانشمندان برای تامین اکسیژن و تولید آب نوعی دستگاه آزمایشگاهی به نام MOXIE طراحی کرده اند که می‌تواند دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند. فضای جو سیاره مریخ دارای میزان فراوان از ماده دی اکسید کربن است، اگر این دستگاه بتواند در مقیاس وسیع به فعالیت بپردازد می‌تواند راهکاری برای تولید هوای تنفسی مورد نیاز فضانوردان باشد.



از نظر آب، دانشمندان بر این باورند آب مایع در زیر سطوح خشک سیاره مریخ وجود دارد و در نظر دارند با استفاده از امکاناتی ویژه به حفاری ذخایر آب زیر زمینی بپردازند.

به این منظور دانشمندان نوعی ابزار راداری به نام RIMFAX تولید کرده اند که می‌تواند برای بررسی موقعیت مکانی وجود منابع آب مایع زیر زمینی در سیاره‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

در نهایت برای ساخت پایگاه فضایی برای زندگی فضانوردان و تهیه لباس‌های فضانوردی ایمن برای آنها، دانشمندان نمونه‌هایی از پنج نوع پارچه آزمایشی را به همراه مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ به سیاره مریخ ارسال می‌کنند.

این نمونه‌ها آزمایش می‌شوند تا مقاومت آن‌ها در برابر اشعه‌های کیهانی به ویژه تابش اشعه ماورای بنفش مورد بررسی قرار گیرد.

یکی دیگر از تجهیزات علمی که به همراه مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ به فضا پرتاب می‌شود مجموعه‌ای از حسگر‌های دینامیکی زیست محیطی به نام MEDA است که می‌تواند به جمع آوری اطلاعات مربوط به وضعیت آب و هوای سیاره بپردازد.

دانشمندان امیدوار هستند تجهیزات علمی همراه مریخ نورد به خوبی در سیاره مریخ عمل کنند و وضعیت پیش بینی نشده روی ندهد.

اکنون مته مریخ نشین اینسایت به دلیل جنس خاک سیاره مریخ نمی‌تواند به ادامه حفاری بپردازد و یکی از پرهزینه‌ترین طرح‌های فضایی ناسا منجربه شکست شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ علیراد قسمت