7 ماده غذایی که باعث کاهش علائم آلرژی فصلی می‌شوند


7 ماده غذایی که باعث کاهش علائم آلرژی فصلی می‌شوند

یکی از مشکلاتی که ممکن است در فصل بهار و تابستان برای افراد ایجاد شود، آلرژی فصلی است. در این مقاله قصد داریم 7 ماده غذایی تاثیرگذار بر روی آلرژی فصلی را معرفی کنیم. هنگامی که شما به ارتباط میان مواد غذایی و آلرژی فکر می‌کنید، نظر می‌رسد که باید برخی مواد غذایی را از رژیم... نوشته 7 ماده غذایی که باعث کاهش علائم آلرژی فصلی می‌شوند اولین بار در...

یکی از مشکلاتی که ممکن است در فصل بهار و تابستان برای افراد ایجاد شود، آلرژی فصلی است. در این مقاله قصد داریم 7 ماده غذایی تاثیرگذار بر روی آلرژی فصلی را معرفی کنیم.

هنگامی که شما به ارتباط میان مواد غذایی و آلرژی فکر می‌کنید، نظر می‌رسد که باید برخی مواد غذایی را از رژیم غذایی خودتان دور کنید تا دچار واکنش‌های آلرژیک نشوید، اما ارتباط میان آلرژی های فصلی و مواد غذایی به تعداد اندکی از گروه‌های غذایی که نسبت به هم واکنش نشان می‌دهند، محدود می‌شود.

معمولا آلرژی فصلی در فصل‌های خاصی همانند بهار یا تابستان به وجود می‌آید. زمانی که سیستم ایمنی بدن، بیش از حد به مواد آلرژی‌زایی همانند گرده گیاهان واکنش نشان دهد، عطسه و خارش در افراد ایجاد خواهد شد. انجام برخی تغییرات در شیوه زندگی می‌تواند موجب جلوگیری از ایجاد آلرژی فصلی شود؛ در حقیقت افزودن برخی مواد غذایی خاص به رژیم غذایی هم می‌تواند علائم این نوع آلرژی را کاهش دهد. در حالی که درمان شامل داروهای بدون نسخه می‌شود، اما برخی مواد غذایی یا تغییر در رژیم غذایی ممکن است در کاهش عوارض آلرژی های فصلی موثر باشد.

مواد غذایی موثر در کاهش علائم آلرژی فصلی

1: زنجبیل

7 ماده غذایی که باعث کاهش علائم آلرژی فصلی می‌شوند

التهاب در بینی، چشم و گلو را می‌توان علائم آلرژی فصلی دانست که زنجبیل می‌تواند در کاهش طبیعی این علائم موثر باشد؛ سالیان زیادی‌ست که زنجبیل به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از مشکلات همانند حالت تهوع و درد مفاصل به کارگیری می‌شود. زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی بوده و دارای ترکیبات فیتوشیمیایی آنتی اکسیدانی‌ست. در حال حاضر، کارشناسان در حال بررسی چگونگی استفاده از این ترکیبات برای مبارزه با آلرژی فصلی هستند؛ نتایج مطالعات حیوانی انجام‌شده در سال 2016 میلادی نشان می‌دهد که زنجبیل باعث متوقف شدن تولید پروتئین‌های التهابی موجود در خون موش‌ها شده و توانسته علائم آلرژی را کاهش دهد. ظاهرا تفاوتی میان خاصیت ضد التهابی زنجبیل تازه و خشک شده وجود ندارد، همچنین زنجبیل را می‌توان به سیب زمینی سرخ کرده، مرغ و انواع غذاهای پختنی اضافه کرد. لازم به ذکر است که چای زنجبیل هم یک نوشیدنی بسیار خوش طعم بوده و خواص فوق‌العاده‌ای دارد.

2: گرده زنبور عسل

گرده زنبور عسل، برای زنبورها یک خوراکی به حساب نمی‌آید، بلکه انسان‌ها هم می‌توانند از آن استفاده کنند. غالبا ترکیب آنزیم‌ها، شهد، عسل، گرده گل و موم، یک درمان دارویی برای تب یونجه محسوب می‌شوند. نتایج برخی مطالعات منتشرشده در ResearchTrusted نشان می‌دهد گرده زنبور عسل می‌تواند خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد میکروبی در بدن داشته باشد و به همین علت در جلوگیری از واکنش های آلرژیک، موثر است. گرده زنبور عسل را می‌توان به ماست، غلات یا اسموتی‌ها جهت مصرف، اضافه کرد.

3: مرکبات

همانطور که می‌دانید، ویتامین C می‌تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند و باعث کوتاه شدن روند درمان شود. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C به کاهش آلرژی های فصلی کمک کرده و موجب کاهش درد رینیت آلرژیک خواهد شد، بنابراین در طول فصل‌های خاص که آلرژی اتفاق می‌افتد، می‌توانید از مرکبات و مواد غذایی حاوی ویتامین C همانند گریپ فروت، پرتقال، لیمو ترش، لیمو شیرین، فلفل قرمز و انواع توت‌ها استفاده کنید.

4: زردچوبه

7 ماده غذایی که باعث کاهش علائم آلرژی فصلی می‌شوند

زردچوبه دارای خاصیت ضد التهابی بی‌نظیری بوده و کورکومین موجود در آن می‌تواند موجب کاهش علائم، کاهش التهاب و تحریکات ناشی از رینیت آلرژیک شود. تاکنون تحقیقات گسترده‌ انسانی به منظور برآورد تاثیر زردچوبه بر روی آلرژی فصلی انجام نشده است، اما مطالعات حیوانی بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد. زردچوبه می‌تواند در قرص‌ها، چای‌ها و غذاها استفاده شود؛ بد نیست بدانید که ترکیب زردچوبه با فلفل سیاه در غذاها می‌تواند قابلیت جذب کورکومین را 2000 درصد افزایش دهد.

5: گوجه فرنگی

مرکبات حاوی ویتامین C بالایی هستند، اما گوجه فرنگی هم یکی از منابع مهم این ویتامین به حساب می‌آید؛ یک عدد گوجه فرنگی متوسط شامل 26 درصد نیاز روزانه افراد به ویتامین C خواهد بود، همچنین گوجه فرنگی حاوی یکی دیگر از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن بوده که می‌تواند احتمال ابتلا به آلرژی فصلی را کاهش دهد. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی پخته به راحتی جذب بدن می‌شود، بنابراین سعی کنید بیشتر از گوجه فرنگی پخته شده استفاده کنید.

6: ماهی قزل آلا و سایر ماهی های چرب

شواهد نشان می‌دهد که اسید چرب امگا 3 موجود در ماهی، مقاومت آلرژیکی افراد را تقویت کرده و بیماری آسم را رفع خواهد کرد. انجمن قلب آمریکا و دستورالعمل‌های تغذیه‌ای برای منابع آمریکایی توصیه می‌کنند که بزرگسالان باید در هفته به میزان 8 اونس ماهی، علی‌الخصوص ماهی‌های چرب با جیوه پایین همانند ماهی قزل آلا، ماهی خاویاری، ساردین‌ها و تن ماهی مصرف کنند. لازم به ذکر است که اسیدهای چرب امگا 3 دارای خاصیت ضدالتهابی هستند.

7: پیاز

7 ماده غذایی که باعث کاهش علائم آلرژی فصلی می‌شوند

پیاز دارای یک فلاونولی با نام کوئرستین بوده و به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل می‌کند، در نتیجه می‌تواند علائم آلرژی فصلی را کاهش دهد. پیاز دارای ترکیبات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی بوده و برای بدن بسیار مفید خواهد بود. در نظر داشته باشید که پیاز قرمز خام به نسبت سایر انواع پیاز، دارای بالاترین غلظت کوئرستین است. پخت و پز موجب کاهش کوئرستین پیاز می‌شود، بنابراین سعی کنید از پیاز خام برای بهره‌گیری از تاثیرات زیاد آن، مصرف کنید. پیاز را می‌توان به انواع سالادها، غذاها و ساندویچ‌ها اضافه کرد، همچنین یک منبع عالی از پروبیوتیک به شمار می‌رود.

جمع‌بندی

شکوفه و گل‌های بهاری بسیار زیبا هستند، اما امکان دارد باعث ایجاد آلرژی فصلی شوند. مواد غذایی معرفی شده را می‌توان جایگزینی برای درمان آلرژی فصلی به شمار نمی‌روند، اما می‌توانند علائم ناشی از آلرژی فصلی را به عنوان بخشی از شیوه زندگی، کاهش دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مرگبار شرور خطرناک به 2 مرد جلوی جگرکی در شهریار / این قاتل 2 سال زندگی پنهانی داش...