ناتوانی خشونت آمریکایی برابر تدبیر ایرانی


ناتوانی خشونت آمریکایی برابر تدبیر ایرانی

تهران-ایرنا- تلاش مضاعف آمریکا برای ایجاد فشارهای اقتصادی و سیاسی به جمهوری اسلامی ایران هر چند به زعم دولتمردان ایالات متحده برای متقاعد کردن تهران به مذاکره و تحمیل شرایط نامشروع استکباری کاخ سفید انجام شده اما به اعتقاد بسیاری از همیپمانان واشنگتن به تشتت میان اردوگاه غربی ها منجر شده و از سوی دیگر جنگ طلبان کابینه ترامپ را با لنکت و تغییر...

حوادث مشکوک نفتکش‌ها در خلیج فارس و طرح سناریوهای متناقض از سوی آمریکا و متحدان منطقه ای و دست نشانده ایالات متحده به قصد مخدوش کردن چهره عقلانی ایران نزد جامعه بین الملل پس از خروج غیرقانونی و یکجانبه واشنگتن از برجام که منجر به کنج نشینی سلبیریتی کاخ سفید و دولتش نزد دوستان اروپایی و دیگرعقلای عرصه سیاست شد، گروه "ب" را که در این از هم گسیختگی سیاست خارجه واشنگتن نقش بسزایی دارند وادار به در انداختن طرحی نو برای تحرک بیشتر برای آتش افروزی و تشدید ایران هراسی کرده است.
تنها دستاورد سیاست شکست خورده ایجاد ارعاب وتکرار تهدیدهای هسته ای و دخالت در امور دیگران با سیبل کردن ایران برای آمریکایی ها فروش سلاح بوده و آنان با تکیه بر سندهای جعلی و همراه سازی برخی کشورهای اروپایی به منظور مقصر جلوه دادن تهران در ایجاد حوادث اخیر در ترانزیت نفت را در دستور کار قرار داده اند.
حال آنکه فریبکاری دولتمردان آمریکایی که حکایت نشان دادن دروغین دزد از سوی آمریکایی ها و دویدن خود آنان به سوی او که یادآورضرب المثل قدیمی ایرانی است که خود دورغ خویش را باور کرده و به دنبال دزد می گردند، برای دوستانشان هم باور پذیر نبوده است.
به نحوی که «ناتالی توچی» مشاور ویژه «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمریکا را مسئول تشدید تنش بین ایران وغرب می داند.
وی به شبکه رادیویی انگلیس گفت: این مساله به یک دلیل که تاکنون به آن اشاره نشده، اتفاق افتاده است و آن این واقعیت که آمریکا برنامه جامع اقدام مشترک یا توافق هسته‌ای را نقض کرده است.
توچی به این مساله در بحبوحه تشدید تنش بین آمریکا و ایران به دلیل وقوع حمله به نفتکش‌های خارجی در دریای عمان اشاره کرد و افزود: هنوز در واقع هیچ مدرک و سند موثقی درمورد آنچه واقعاً اتفاق افتاده و اینکه چه کسی آن را انجام داده است، در اختیار نداریم.
وی در پاسخ به این ادعا در مورد احتمال دست داشتن ایران در ماجرای دریای عمان افزود: منطقی است که انتظار داشته باشیم ایران این کار را انجام داده باشد، اگرچه آن را رد می‌کند. این پاسخی به مسأله‌ای است که تهران آن را تنش زایی آمریکا در خلیج فارس می‌داند و این وضعیت بسیار خطرناکی است، زیرا تشدید تنش به اقدام تلافی جویانه ختم می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم آمریکا برای خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای، اقدام ایران علیه نفتکش‌ها را توجیه می‌کند، گفت: اگر یک طرف تنش زایی کند که اینجا منظور از آن طرف، آمریکاست، منطقی است که انتظار داشت طرف مقابل اقدام تلافی جویانه داشته باشد، البته من نمی‌خواهم این اقدام توجیه یا از آن اغماض کنم.
مشاور موگرینی یادآور شد که اگرچه ایران و آمریکا هیچیک واقعاً خواهان جنگ نیستند، این چرخه تنش و اقدام تلافی جویانه ممکن است به جنگی اتفاقی منتهی شود.
توچی به احتمال اعزام نیروهای اروپایی به خاورمیانه در صورت درخواست آمریکا، پاسخ منفی داد و گفت: فکر می‌کنم که نقش اروپا واقعاً باید تلاش برای از بین بردن این چرخه معیوب باشد، از این‌رو تصور نمی‌کنم این کاری باشد که ما باید انجام دهیم.
سفیر ایران در انگلیس نیز در گفت‌وگو با شبکه راشا تودی، وحدت میان ملت، دولت و نیروهای مسلح را ابزار اصلی برای مقاومت در برابر سیاست‌های خصمانه آمریکا عنوان کرد و افزود که ایران روی ظرفیت‌های ملی خود متکی است.
حمید بعیدی نژاد گفت: مردم ما مصمم هستند مستقل باشند و نیروهای مسلح ما بسیار قدرتمند بوده تا از کشور دفاع کنند
وی توضیح داد که در میان اقشار مختلف مردم، دولت و نیروهای مسلح اجماع وجود دارد و ایران برای مقابله با هر احتمالی آماده است. این تنها عنصری است که می‌توانیم به آن تکیه و در مقابل سیاست‌های آمریکا مقاومت کنیم
سفیر ایران در لندن ادامه داد: واقعیت این است که موازین بین‌المللی آن‌چنان‌که باید اجرا نمی‌شود و به همین خاطر نمی‌توان به حمایت سازمان‌های بین‌المللی که برای حفاظت از کشورها در برابر سلطه قدرت‌های بزرگ تأسیس‌شده‌اند تکیه کرد.
بعیدی نژاد تاکید کرد که بایستی قدرت داشت اما ما به سلاح هسته‌ای متکی نیستیم. ما از سلاح هسته‌ای به‌عنوان ابزاری برای دفاع از کشور نگاه نمی‌کنیم. ازنظر ما بایستی به لحاظ اقتصادی، نظامی قوی بود و در کشور موضع متحدی را داشت.
سفیر ایران در انگلیس همچنین یادآورشد: اکنون زمان آن است که در کشور ائتلاف قدرتمندی را میان نیروی سیاسی داشته باشیم تا در برابر سیاست‌های آمریکا مقاومت و به بهترین نحو از خودمان دفاع کنیم.
بعیدی نژاد همچنین در گفت وگو با سی ان ان افزود: امیدواریم کسانی که در واشنگتن هستند مراقب باشند و اراده ایران را دست‌کم نگیرند. اگر اشتباه کرده وارد درگیری شوند بابت آن بسیار تأسف خواهند خورد. چون دولت و مردم ما در کنار نیروهای مسلح کاملاً آماده هستند.
وزیر خارجه آمریکا با این ادعا که مقام‌های واشنگتن در حال فراهم کردن اطلاعات بیشتر درباره حادثه نفتکش‌ها برای ارائه به متحدان خود همچون ژاپن و آلمان هستند، گفت: نباید تنها به این دو حمله متمرکز شویم.
مایک پمپئو پس از دیدار با فرماندهان سنتکام (فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا) در پاسخ به این پرسش که ژاپن و آلمان خواستار اطلاعات بیشتر برای تأیید نقش ایران در حادثه نفتکش‌های خلیج عمان شده‌اند، گفت: به فراهم کردن اطلاعات بیشتر درباره حملات به نفتکش‌های ادامه می‌دهیم اما نباید تنها به این دو حمله تمرکز کنیم.
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که وقتی رئیس جمهوری به دنبال جنگ با ایران نیست، دلیل اعزام نیروی اضافی و همچنین نشست با سنتکام چیست، گفت: درباره همه گزینه‌هایی که در پاسخ به اقدام احتمالی ایران لازم باشد، گفت وگو می‌کنیم.
پمپئو افزود: در حال آماده شدن برای واکنش به اقدام‌های احتمالی ایران علیه نیروهای آمریکایی و منافع واشنگتن در منطقه و همچنین حرکت به سوی دستیابی به سلاح اتمی هستیم.
به عقیده بسیاری از ناظران اذعان مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی به رعایت کامل برجام از سوی ایران و در مقابل عهدشکنی آمریکا در این عرصه و ناتوانی دیگر اعضای باقیمانده در برجام به اجرای آن و تأمین خواسته‌های مشروع و قانونی تهران متناسب با این توافق بین المللی، این امتیاز برای ایران در جهت کاهش تعهدات برای نیل به اهداف خود مطابق با ذات برجام مفروض است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !