جدیدترین تحلیل از وضعیت خلیج فارس و فضاسازی آمریکا علیه ایران


جدیدترین تحلیل از وضعیت خلیج فارس و فضاسازی آمریکا علیه ایران

با توجه به وضعیت نظامی و سیاسی موجود در منطقه و گاف‌های آشکار در روایت‌ واشنگتن از به اصلاح «حمله» 13 ژوئن، به نظر می‌رسد که این اتفاق یک اقدام تحریک‌آمیز برنامه‌ریزی‌شده است؛ چرا که ذی‌نفع اصلی این جریان، ایالات متحده آمریکا است.

به گزارش فانوس، در ادامه فضاسازی‌های اخیر پیرامون حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان، در روز 16 ژوئن، فرماندهی مرکزی آمریکا ادعا کرد که نیروهای نظامی ایران ساعتی قبل از حمله به نفتکش‌ها، تلاش کرده‌اند تا هواپیماهای بدون سرنشین MQ-9 را در خلیج عمان سرنگون کنند.

جدیدترین تحلیل از وضعیت خلیج فارس و فضاسازی آمریکا علیه ایران

چنین گزارشی منطقاً در پی افزایش التهاب درباره فرض پیشین آمریکا منتشر شده که بر اساس آن ایران در حال آماده‌ شدن برای حمله به نیروها و زیرساخت‌های آمریکا در خاورمیانه است. پروپاگاندای «ایران برای یک حمله آماده است» با هدف توجیه توسعه و تقویت پایگاه‌های نظامی خود در منطقه طراحی شده است.

جدیدترین تحلیل از وضعیت خلیج فارس و فضاسازی آمریکا علیه ایران

با توجه به وضعیت نظامی و سیاسی موجود در منطقه و گاف‌های آشکار در روایت‌ واشنگتن از به اصلاح «حمله» 13 ژوئن، به نظر می‌رسد که این اتفاق یک تحریک از پیش برنامه‌ریزی‌شده است؛ چرا که ذی‌نفع اصلی این جریان، ایالات متحده آمریکا است:

1ـ تنش فزاینده در منطقه خلیج فارس به دولت ترامپ اجازه می‌دهد که از «تهدید ایران» برای توجیه سیاست‌های داخلی و خارجی خود استفاده کند. بازتاب این حمله در داخل آمریکا، به واشنگتن اجازه می‌دهد تا هزینه‌های مجموعه‌های نظامی و صنعتی مرتبط را حتی بیشتر از چیزی که هست افزایش دهد؛ و از لحاظ سیاست خارجی، آمریکا با اتکا به چنین شواهد ساختگی، ادامه سیاست‌های سختگیرانه ضد ایرانی و اسرائیل‌دوستانه خود و همچنین تقویت حضور نظامی و دیپلماتیک آمریکا در منطقه خاورمیانه را توجیه می‌کند.

2ـ هدف اقتصادی ـ جغرافیایی این تحریک، ایجاد تنش در منطقه خلیج فارس و اطراف آن به ویژه قسمت غربی اقیانوس هند است. افزایش تهدید علیه امنیت دریایی، به معنی افزایش هزینه‌های لجستیکی برای واردکنندگان اصلی نفت خاورمیانه است. هلدینگ‌ دی.اچ.تی و هایدمار، از بزرگترین اپراتورهای تانکرهای نفتی در جهان، قراردادهای رزرو مربوط به خاورمیانه و خلیج فارس را به حالت تعلیق درآورده‌اند. قیمت نفت افزایش یافته است. انتظار می‌رود نرخ بیمه برای عملیات لجستیکی در منطقه نیز افزایش یابد. این وضعیت به طور مستقیم بر چین، مصرف‌کنندگان اصلی نفت خاورمیانه، و نیز کشورهای صنعتی اروپایی مانند آلمان، تأثیر می‌گذارد. فشار بر رقبای اقتصادی بالقوه و بالفعل از طریق تعرفه‌های گمرکی، تحریم‌های اقتصادی، اقدامات نظامی و ابزارهای دیپلماتیک، همواره از سیاست‌های دولت ترامپ بوده است.

جدیدترین تحلیل از وضعیت خلیج فارس و فضاسازی آمریکا علیه ایران

تشدید اخیر درگیری‌ها در یمن نیز نقش مهمی در تنش‌های کنونی منطقه دارد. طی ماه‌های گذشته، تعداد حملات موشکی و پهبادی انصار الله (حوثی‌ها) به زیرساخت‌های کلیدی در عربستان سعودی، که همچنان به حملات نظامی خود به یمن ادامه می‌دهد، افزایش یافته است. با وجود این، احتمال وقوع جنگ گسترده و جدی در منطقه، همچنان کم است.

در شرایط فعلی به لحاظ استراتژیک، احتمالاً ایران بیشتر بر توسعه تجهیزات و اقدامات نامتقارن، از جمله نیروهای موشکی تاکتیکی خود تمرکز خواهد کرد؛ چرا که انتخاب پاسخ نامتقارن با امکانات اقتصادی ایران سازگاری دارد و در صورت بروز تقابل نظامی توانایی ایجاد آسیب حداکثری را دارا است.

مترجم: فرید ناهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شش محرک قابل تغییر سلامتی کدامند ؟