یورو در سامانه نیما چقدر قیمت خورد؟


یورو در سامانه نیما چقدر قیمت خورد؟

عصر اعتبار- چهار میلیارد و 564 میلیون یورو از ابتدای امسال تا 28 خرداد در سامانه نیما عرضه شده که برای تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، روند عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما صعودی بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته‌های اخیر و پس از اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی درباره روند بازگشت ارز، میزان ارز عرضه شده در سامانه نیما افزایش یافته است.

سامانه نیما از سال گذشته پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد و صادرکنندگان و واردکنندگان باید معاملات ارزی خود را در بستر این سامانه به ثبت برسانند.

میانگین نرخ فروش هر یورو در بازار نیما از ابتدای امسال تاکنون نیز 12 هزار و 477 تومان بوده است.

فراز و نشیب فروش ارز در نیما

میزان فروش ارز در سامانه نیما در فروردین امسال حدود یک میلیارد و 270 میلیون یورو و در اردیبهشت امسال دو میلیارد و 161 میلیون یورو بوده است.

از اول تا 28 خرداد امسال نیز یک میلیارد و 133 میلیون یورو در سامانه نیما به فروش رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین معاملات ارز در سامانه نیما از ابتدای امسال تا 28 خرداد مربوط به روزهای 11 و 18 اردیبهشت بود که در هر کدام 140 میلیون حواله یورو به فروش رسیده است.

در 26 فروردین نیز 136 میلیون یورو ارز در سامانه نیما برای فروش عرضه شد.

بیشترین میزان فروش ارز در خرداد ا مسال به هشتم ماه جاری اختصاص داشت که در آن روز 110 میلیون یورو به فروش رسید.

پایین‌ترین میزان فروش ارز نیمایی از ابتدای امسال تاکنون مربوط به 6 اردیبهشت است که در آن هیچ معامله‌ای انجام نشد. کمترین حجم فروش ارز نیمایی در خرداد امسال نیز در دوم این ماه ثبت شد که طی آن دو میلیون یورو به مشتریان واگذار شد.

افزایش عرضه ارز صادراتی در نیما

در سامانه نیما حواله‌های ارزی عرضه می‌شود که واردکنندگان می‌توانند از طریق آن به واردات محصولات مورد نیاز اقدام کنند.

بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال 98 و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال 1397 صادرکنندگان چندی پیش توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است.

در سیاستگذاری‌های جدید، صادرکنندگانی که بیش از 70 درصد از ارز ناشی از صادرات را در سامانه نیما عرضه کرده‌اند، تشویق می‌شوند.

بر اساس سیاست‌های جدید، میزان بازگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی در سال 1398 شامل حداقل 60 درصد در سامانه نیما، حداکثر 10 درصد اسکناس و بقیه واردات در مقابل صادرات خود تعیین شده است.

سایر صادرکنندگان باید حداقل 50 درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و حداکثر تا 20 درصد به صورت اسکناس و بقیه واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی هفته گذشته درباره بازگشت ارز ناشی از صادرات گفت: خوشبختانه در ماه‌های اخیر وضع بازگشت ارز صادراتی بهبود یافته و صادرکنندگان عزم خود را برای بازگرداندن این ارز جذب کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا