کاخ نیاوران تهران، معرفی و راهنمای بازدید


کاخ نیاوران تهران، معرفی و راهنمای بازدید

کاخ نیاوران، آخرین سکونتگاه پهلوی‌ها قبل از خروجشان از ایران می‌باشد. کاخی مجلل در دل باغ نیاوران، خبر از زندگی شاهانه می‌دهد و تلفیق طراحی‌های ایرانی- اروپایی در معماری آن، بسیار هوشمندانه بوده است. کاخ موزه نیاوران با مجموعه‌ای از بنا‌ها و کاخ‌های کوچک و بزرگ، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم تهران محسوب می‌شود که نه تنها برای ایرانی ها، بلکه از...

کاخ نیاوران، آخرین سکونتگاه پهلوی‌ها قبل از خروجشان از ایران می‌باشد. کاخی مجلل در دل باغ نیاوران، خبر از زندگی شاهانه می‌دهد و تلفیق طراحی‌های ایرانی- اروپایی در معماری آن، بسیار هوشمندانه بوده است. کاخ موزه نیاوران با مجموعه‌ای از بنا‌ها و کاخ‌های کوچک و بزرگ، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم تهران محسوب می‌شود که نه تنها برای ایرانی ها، بلکه از نظر گردشگران خارجی نیز یک مجموعه‌ی بی نظیر محسوب میشود. قبل از اینکه به کاخ نیاوران بروید، بهتر است اطلاعاتی راجع به این مکان داشته باشید؛ در این مطلب ما راهنمایی‌های لازم را برای بازدید از این مجموعه‌ی گردشگری خواهیم کرد. با ما همراه شوید تا گذری به باغ نیاوران داشته باشیم.
کاخ نیاوران تهران، معرفی و راهنمای بازدیدتاریخچه کاخ نیاوران
نیاورانی که امروزه در تهران می‌بینید، روزگاری روستایی خوش آب و هوا به نام " گُرده وی" بوده است. فتحلی شاه قاجار باغی ییلاقی در نیزار‌های کنار این روستا ساخت و آن را " نی آوران" نامید. در طول سلطنت پادشاهان قاجار، کاخ‌های کوچک و ساده‌ای در این باغ ییلاقی بنا شد. کاخ صاحبقرانیه در دوران ناصرالدین شاه و کوشک احمدشاهی، آخرین بنایی است که به این مجموعه اضافه شد. چیزی که امروزه به عنوان کاخ نیاوران می‌بینید، سکونتگاه خاندان پهلوی می‌باشد. دستور ساخت این کاخ را محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۳۷ صادر کرد و در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید و ساخت آن ۱۰ سال به طول انجامید و در نهایت مساحتی در حدود ۹۰۰۰ متر مربع، را شامل شد.
کاخ نیاوران تهران، معرفی و راهنمای بازدیدچشم اندازی از معماری کاخ نیاوران
تمام فضای داخلی کاخ نیاوران را می‌توانید در بنایی دوطبقه با یک نیم طبقه ببینید. برای اینکه این عمارت لایق خاندان پهلوی شود؛ استادان ماهری در زمینه‌های مختلف، هر کدام گوشه‌ای از کار را برعهده گرفتن و کاخ نیاوران را خلق کردند. طراحی مهندس محسن فروغی، گچ بری‌های استاد عبداللهی، آینه کاری‌های استاد علی اصغر و کاشی کاری‌های استاد ابراهیم پور، بهترین‌ها در نوع خود بودند. در طبقه‌ی اول کاخ، سالن پذیرایی، اتاق انتظار، اتاق غذاخوری، سینمای اختصاصی و تالار آبی واقع شده و نیم طبقه‌ی آن مختص اتاق کنفرانس، اتاق کار، دفتر منشی فرح دیبا و اتاق خواب لیلا و ندیمه اش است. در طبقه‌ی فوقانی کاخ نیاوران، اتاق خواب‌های شاه پهلوی و فرزندانش قرار دارد. جال است بدانید که سقف این بنا برگرفته از الگو‌های های اروپایی، به صورت باز شو طراحی شده است.
کاخ نیاوران تهران، معرفی و راهنمای بازدیدموزه‌های کاخ نیاوران
سراسر کاخ نیاوران موزه‌ای است که تماشای بخش‌های مختلف آن لذت بخش است. از لوازم مورد استفاده‌ی خاندان پهلوی گرفته تا لباس‌ها و کفش‌های فرح، بخشی از دیدنی‌های این کاخ می‌باشند. موزه‌ی جهان نما در بخش جنوب غربی کاخ و داخل باغ نیاوران واقع شده است. آثار این موزه را در دوبخش خواهید دید؛ بخش هنر‌های ماقبل تاریخ و بخش هنر‌های تجسمی معاصر ایران. ظروف سفالی متعلق به به تمدن‌های باستانی، پیکره‌های مفرغی لرستان و آثاری از هنرمندان قرن بیستم، بخشی از جذابیت‌های موزه‌ی جهان نما هستند. بازدید از موزه خودرو‌های شاه پهلوی، جذابیت بیشتری بری آقایان دارد و خانوم‌ها بیشتر از موزه‌ی پارچه‌ها و لباس‌های سلطنتی لذت می‌برند.
کاخ نیاوران تهران، معرفی و راهنمای بازدیدبخش‌هایی که در مجموعه کاخ نیاوران خواهید دید
در مجموعه‌ی زیبای نیاوران، موزه‌ها و کاخ‌های باشکوهی وجود دارد که اکثرا آن‌ها روایت زندگی محمد رضا شاه پهلوی و همسرش فرح دیبا را بیان می‌کند. کتابخانه اختصاصی شاه، کوشک احمد شاه، کاخ صاحبقرانیه، مدرسه اختصاصی کاخ نیاوران و گنجینه‌هایی نظیر موزه جهان‌نما، موزه حوضخانه، خودرو‌های کاخ نیاوران و باغ کتیبه‌ها، بخش‌هایی هستند که در این مجموعه خواهید دید. پیشنهاد می‌کنیم برای کامل شدن پازل اطلاعاتی خود، از تمام بخش‌های این کاخ دیدن کنید.
کاخ نیاوران تهران، معرفی و راهنمای بازدیدموزه جهان نما
موزه جهان نما که در واقع بخشی از کاخ صاحبقرانیه می‌باشد، مجموعه‌ای بی نظیر از آثار هنری و تجمسی می‌باشد که در چهار سالن به نمایش گذاشته شده اند. این موزه برای اولین بار در سال ۱۳۵۵ مورد استفاده قرار گرفت و به مرور مرمت و بازسازی‌هایی در آن انجام شد. از جمله آثار با ارزش موزه جهان نما می‌توان به سفالینه‌های املش متعلق به نیمه دوم هزاره میلاد مسیح، ظرف خاکستری مردگان متعلق به تمدن مصر باستان، سردیس بودا از سده دوم میلادی، ظروف سفالی بسیار قدیمی متلق به آمریکای مرکزی و جنوبی و سایر کشور‌ها اشاره نمود.
کاخ نیاوران تهران، معرفی و راهنمای بازدیدموزه خودرو‌های اختصاصی
در سال ۱۳۹۱ مجموعه‌ای از خودرو‌های اختصاصی دوره‌ی پهلوی در بخشی از کاخ نیاوران به نمایش گذاشته شدند که شامل اتوموبیل و انواع موتور سیکلت می‌باشد. علاوه بر این خودروها، می‌توانید از عکس‌های نصب شده بر در و دیوار موزه که متعلق به خاندان پهلوی می‌باشند بازدید نمایید. این موزه در واقع روایت تاریخی از وقایع مختلف در این دوره را بازگو می‌کند.
اطلاعاتی برای بازدید از کاخ نیاوران کاخ نیاوران تهران، معرفی و راهنمای بازدیدزمان بازدید از مجموعه

• کاخ موزه‌ی نیاوران در تمام طول هفته و جمعه‌ها نیز فعال است. بخش کاخ صاحبقرانیه و حوضخانه در دست مطالعات آسیب شناسی می‌باشد و تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

• زمان بازدید از اغلب کاخ‌های گردشگری تهران در شش ماه اول و دوم متغییر است. کاخ نیاوران در شش ماه اول سال از ۹:۰۰ الی ۱۹:۰۰ باز می‌باشد و بلیط آن تنها تا ساعت ۱۸:۰۰ فروخته می‌شود. در نیمه‌ی دوم سال ورودی کاخ نیاوران یک ساعت زودتر باز می‌شود و شما می‌توانید از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۷:۰۰ از این اثر تاریخی دیدن کنید. توجه داشته باشید که باجه فروش بلیط در شش ماه دوم تا ساعت ۱۶:۰۰ فعالیت می‌کند.

• اغلب کاخ‌های تهران در روز‌های تعطیلات رسمی، تعطیل می‌باشند. کاخ نیاوران در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی، اربعین، شهادت حضرت علی (ع)، رحلت امام خمینی (ره)، شهادت امام حسن مجتبی (ع)، شهادت امام صادق (ع) و همچنین روز طبیعت تعطیل می‌باشد.

کاخ نیاوران تهران، معرفی و راهنمای بازدیدتخفیف‌هایی که شامل خرید بلیط کاخ نیاوران می‌شود
خرید بلیط کاخ گلستان با تخفیف‌هایی همراه است که اگر شرایط آن را داشته باشید، می‌توانید به صورت نیم بها بلیط خریداری کنید.

• بازنشستگان با ارائه‌ی کارت بازنشستگی، این تخفیف شامل یک همراه هم می‌شود.

• افراد زیر پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)

• خانواده شهدا، جانبازان، آزدگان و بسیجیان همراه با ارائه‌ی کارت شناسایی

• اردو‌های گروهی دانشجویی با ارائه‌ی معرفی نامه

• بلیط مجموعه برای کارمندان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رایگان می‌باشد

• بلیط کاخ نیاوران برای لیدر‌ها و راهنمایان تور‌های گردشگری رایگان می‌باشد.

کاخ نیاوران تهران، معرفی و راهنمای بازدیدآدرس و راه‌های دسترسی به کاخ نیاوران

برای رفتن به مجموعه‌ی کاخ نیاوران از طریق وسایل نقلیه عمومی چند راه پیش روی شما است:

• سوار مترو شده و در ایستگاه تجریش پیاده شوید. از آنجا به نیاوران خیلی نزدیک می‌شوید و می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس به مقصد دلخواه برسید.

• خطوط بی آر تی راحت‌ترین مسیر‌های اتوبوسرانی هستند. خط راه آهن- تجریش، شما را به تجریش میبرد و از آنجا می‌توانید با تاکسی به نیاوران بروید.

• در بیشتر پایانه‌های تاکسیرانی، تاکسی‌هایی برای مقصد تجریش وجود دارند و از هرکس که بپرسید شما را به سمت آن‌ها راهنمایی می‌کند. برای کم شدن هزینه می‌توانید از تجریش تا نیاوران را با اتوبوس طی کنید.

آدرس: تهران- میدان شهید باهنر (نیاوران) - مجموعه تاریخی باغ نیاوران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری