علائم پریود مردانه، چگونه اتفاق می افتد؟


علائم پریود مردانه، چگونه اتفاق می افتد؟

مردان نیز مانند زنان چرخه های هورمونی بدون خونریزی را تجربه می کنند. به همین دلیل این چرخه ها به عنوان پریودی مردانه توصیف می شوند.

در پریود مردانه اثری از خونریزی دیده نمی شود اما مردان نوسانات هورمونی را تجربه می کنند که از علایم آن می توان به استرس، تغییر در رژیم غذایی یا وزن، کمبود خواب و اختلالات اشتها اشاره کرد.
مردان نیز مانند زنان چرخه های هورمونی بدون خونریزی را تجربه می کنند. به همین دلیل این چرخه ها به عنوان "پریودی مردانه" توصیف می شوند.

استرس تغییر در رژیم غذایی یا وزن بیماری کمبود خواب اختلالات اشتها
جنت بریتو، متخصص در درمان رابطه جنسی می گوید: پریودی زنانه و تغییرات هورمونی در خانم ها نتیجه سیکل طبیعی تولید مثل است. "تغییرات هورمونی که خانم تحمل می کند برای آماده شدن برای بارداری است. مردان سیکل تولید تخمک را تجربه نمی کنند و همچنین رحمی ندارند که برای آماده شدن برای تخمک بارور شده ضخیم تر شود. بریتو توضیح می دهد اگر بارداری رخ ندهد، مردها پوشش رحمی ندارند که از بدن به صورت خون از طریق مهبل (واژن) آزاد شود.
"در این تعریف، مردها این نوع پریودی را تجربه نمی کنند."
با این حال، بریتو یادآور می شود که سطح تستوسترون مردان می تواند متفاوت باشد و برخی از عوامل می توانند سطح تستوسترون را تحت تاثیر قرار دهند. همانطور که این هورمون ها تغییر و نوسان دارند، ممکن است مردان علائمی را تجربه کنند. علائم این نوسانات، که ممکن است با علائم PMS مشابه باشد، ممکن است شبیه به "پریودی مردانه" باشد.

چه چیزی باعث پریودی مردان یا همان IMS می شود؟
IMS، ظاهرا نتیجه افزایش و کاهش هورمون ها، به خصوص تستوسترون، است. با این حال، شواهد پزشکی برای IMS وجود ندارد. با این حال، درست است که تستوسترون نقش مهمی در سلامت جسمی و روحی انسان دارد و بدن انسان برای تنظیم آن کار می کند. اما عوامل غیر مرتبط با IMS می تواند سطح تستوسترون را تغییر دهد. این عوامل منجر به نشانه های غیر معمول می شود. عواملی که می توانند سطح هورمون را تحت تأثیر قرار دهند عبارتند از:
- سن (سطح تستوسترون مرد در اوایل 30 سالگی شروع به کاهش می کند)
- استرس
- تغییر در رژیم غذایی یا وزن
- بیماری
- کمبود خواب
- اختلالات اشتها
بریتو می افزاید: این عوامل همچنین می توانند بر سلامت روانی انسان اثر بگذارند.

علائم سندرم تحریک پذیری مردانه چیست؟
علائم IMS مشابه برخی از علائم زنان در طول PMS می باشد. با این حال، IMS هیچ الگوی فیزیولوژیکی مشابه با پریودی زنان در سیکل تولید مثلشان ندارد، چرا که هیچ مبنای هورمونی برای IMS وجود ندارد. در واقع این علائم به طور مرتب رخ نمی دهد و الگویی برای آنها وجود ندارد. علائم IMS مبهم است و عبارتند از:
- خستگی
- سردرگمی یا اختلال روانی
- افسردگی
- خشم
- عزت نفس پایین
- کاهش میل جنسی
- اضطراب
- حساسیت بیش از حد
برخی از این علائم ممکن است به علت کمبود تستوسترون باشد. سطح تستوسترون به طور طبیعی تغییر می کند، اما سطوح بسیار کم می توانند باعث مشکلاتی شوند، از جمله:
- کاهش میل جنسی
- مشکلات رفتاری و روحی
- افسردگی
اگر این علائم همچنان ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید. این وضعیت قابل تشخیص است و می تواند درمان شود. به همین ترتیب، مردان میانسال با کاهش سطح طبیعی تستوسترون علائمی را تجربه می کنند. این بیماری، که به طور غریزی به نام آندروپوز شناخته می شود، گاهی اوقات به عنوان یائسگی مردان شناخته می شود.
دکتر بریتو می گوید: "هنگامی که آندروپوز رخ میدهد، علائمی از جمله خستگی و میل جنسی کم دیده می شود و این بیماری بر مردان میانسال تاثیر می گذارد و به خاطر تستوسترون کم می باشد." . در نهایت، اصطلاح پریودی مردانه به خاطر وجود خون در ادرار یا مدفوع می باشد. با این حال، بریتو می گوید خونریزی از ناحیه تناسلی مردان اغلب ناشی از انگل ها یا عفونت است. مهم نیست کجا خون قرار می گیرد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا به درمان بپردازد.

تغییرات شیوه زندگی ممکن است کمک کند
IMS تشخیص پزشکی شناخته شده نیست، بنابراین "درمان" با اهداف زیر انجام می شود:
- مدیریت علائم
- سازگاری با تغییرات احساسات و نوسانات خلقی
- یافتن راه هایی برای کاهش استرس
ورزش، رژیم غذایی سالم، پیدا کردن راه هایی برای از بین بردن استرس و اجتناب از الکل و سیگار ممکن است مانع این نشانه ها شود. این تغییرات شیوه زندگی همچنین می تواند به انواع مختلف علائم جسمی و روحی کمک کند. با این حال، اگر معتقدید علائم شما ممکن است در نتیجه تستوسترون کم باشد به دکتر خود مراجعه کنید.
جایگزینی تستوسترون ممکن است برای بعضی از مردان مبتلا به سطوح پایین هورمون راهی مناسب باشد، اما با خطراتی همراه است. اگر پزشک شما به علل دیگر شک کند، تست های دیگری برای بررسی مشکلات و بیماری های دیگر انجام می دهد.
اگر فکر می کنید همسرتان علائم تغییرات شدید هورمونی یا تستوسترون پایین را نشان می دهد، یکی از بهترین راه های کمک به او صحبت کردن با او است. می توانید او را به مراجعه به پزشک تشویق کنید و راه هایی برای مدیریت علائم بیابید.

طولانی شدن تغییرات خلق و خو طبیعی نیست
در صورت طولانی شدن تغییرات خلق و خو باید به پزشک مراجعه کنید. بریتو می گوید: "اگر علائم شما را ناراحت می کنند، جدی هستند. اگر علائم به شما آسیب می رسانند، به پزشک مراجعه کنید. اگر نزدیکی جنسی شما تحت تاثیر قرار گرفته است به متخصص مراجعه کنید. همچنین اگر در معرض افسردگی یا اضطراب هستید، به متخصص روانپزشک مراجعه کنید."
به همین ترتیب، اگر از اندام تناسلی خود خونریزی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. پریودی مردانه به این شکل نیست و ممکن است خونریزی به علت عفونت یا بیماری دیگری باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مردان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ با تو خودمونیم من ته دیوونگیم من