دکتر علی شریعتی از نگاه کاربران خبرآنلاین /شریعتی اگر زنده بود تغییر عقیده می‌داد؟


دکتر علی شریعتی از نگاه کاربران خبرآنلاین /شریعتی اگر زنده بود تغییر عقیده می‌داد؟

چهلمین و دومین سالروز فوت دکتر شریعتی بود و خبرآنلاین از کاربرانش خواست تا درباره این روشنفکر دهه 40 و 50 نظر دهند. نظرات آنها و نگاه‌شان به تفکر و شخصیت شریعتی جالب و خواندنی بود.

به گزارش خبرآنلاین، ۲۹ خرداد سال ۵۶ زمانی که کتاب هایش بین قشر تحصیلکرده و مذهبی دست به دست می شد و تا عمق استخوان جامعه مستعد انقلاب نفوذ کرده بود در انگلستان بر اثر سکته قلبی برای همیشه چشم از جهان فرو می بندد و حالا ۴۲ سال است که ۲۹ خرداد یادآور نام علی شریعتی است . هرچند به گفته مرحوم پوران شریعت رضوی همسر ایشان، دکتر شریعتی وصیت کرده بود تا در حسینیه ارشاد به خاک سپرده شود اما پیکرش هیچگاه به ایران نمی رسد و نهایتا دمشق منزل ابدی او می شود.

حال بعد از گذشت بیش از چهل سال از آن روز، خبرآنلاین با انتشار عکسی معروف از دکتر شریعتی از کاربرانش می خواهد تا نظرشان را درباره شریعتی بیان کنند.(اینجا)

دکتر علی شریعتی از نگاه کاربران خبرآنلاین /شریعتی اگر زنده بود تغییر عقیده می‌داد؟

نظرات کاربران درباره شخصیت دکتر شریعتی قابل توجه بود عده ای به او نقد جدی داشتند و انتقاداتشان از وضعیت کنونی را به تفکر و ایدئولوژی مطرح شده از سوی شریعتی تسری دادند. مثلا فردی به نام فرزاد نوشته است «هرچه می کشیم از کتاب های او و طرح تلفیق اسلام با اندیشه های چپ است.»

یا فرد دیگری بدون نام می‌نویسد: «اگر شریعتی نبود انقلابی هم رخ نمی داد» یا یکی از کاربران نوشته بود: «تهییج مردم با سرهم کردن کتابهای بی سر و ته برای ایجاد یک انقلابی که خودش هم نمیدانست به کجا منتهی خواهد شد»

از سوی دیگر عده ای به دفاع از شریعتی در برابر انتقادات برخاستند و تفکرات او را مبرا از آنچه امروز اتفاق می افتد دانستند. برخی از آنها به منتقدان پیشنهاد کردند که اول به دقت کتاب‌های او را مطالعه کنند و بعد اعلام نظر کنند.

در این همین راستا فردی به نام صبا در جواب یکی از منتقدان نوشت: «معلومه شما اصلاً با ایشان آشنایی ندارید. دکتر شریعتی با انقلاب مخالف بود. حتی زمانی که خواهر رضایی ها پس از کشته شدن برادرش در یکی از سخنرانی های دکتر شریعتی شرکت کرده و از مواضع برادرش گفته دکتر شریعتی با ایشان کاملاً مخالفت کرده و مبارزه مسلحانه را مناسب ندانسته است.»

برخی هم می گویند اگر شریعتی امروز زنده بود احتمالا تغییر عقیده داده بود. یکی دیگر از کابران هم به نام سید رضا شاکری نوشت: «من به عنوان شریعتی پژوه(نه شریعتی سُرا و نه شریعتی زدا) می خواهم با شما گفتگویی داشته باشم. شریعتی هرکه و افکارش هرچه بودند، جزء هستی و تاریخ ما است. مسئولیت ماست که از این داشته برای ساختن سرنوشت کمک بگیریم. به گردن دیگران اندختن اوضاع و احوال راه فراری بیش نیست. شریعتی بزرگترین همتش و کاربزرگش برعهده گرفتن مسئولیت بود.»

در این میان جالب تر از همه قرار دادن شریعتی در دسته بندی های سیاسی امروز است مثلا فردی گفته بود کسانی که امروز منتقد شریعتی هستند همان هایی هستند که دو سال پیش به لیست امید رای دادند.یکی از کاربران هم مقایسه ای بین دکتر شریعتی و مصباح یزدی کرده بود.

البته در کنار بحث‌های جدی و نقدها و تحسین‌های اندیشه‌ای عده‌ای هم کنایه‌هایی به طنز درباره عکس منتشر شده از دکتر شریعتی که درحال کشیدن سیگار است زده اند. مشروح نظرات کاربران محترم خبرآنلاین درباره این عکس را (اینجا) بخوانید.

۲۷۲۱۶

کد خبر 1271747

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول