دیسترس جنینی یعنی چه؟


دیسترس جنینی یعنی چه؟

دیسترس جنینی یا (Fetal distress) به معنای علائمی است که در دوران بارداری یا زمان زایمان، نشان می دهند جنین در وضعیت خوبی قرار ندارد.

دیسترس جنینی یا (Fetal distress) به معنای علائمی است که در دوران بارداری یا زمان زایمان، نشان می دهند جنین در وضعیت خوبی قرار ندارد.
برای تشخیص دیسترس جنینی، وضعیت رشد جنین و میزان مایع آمنیوتیک که او را در بر گرفته است به وسیله اسکن اولتراساوند بررسی می شود؛ به ویژه اگر:
-اندازه شکم تو از حد انتظار و سن بارداری کوچک تر باشد؛
-تو در دوران بارداری به مشکل خاصی دچار شده باشی، به عنوان مثال پره اکلامپسی یا دیابت بارداری داشته باشی؛
-ضربان قلب جنین عادی باشد، اما تو یا پزشک به بررسی و اطمینان بیشتری نیاز داشته باشید.
اگر پزشک در مورد سلامت جنین احساس نگرانی کند، بسته به شرایط تو و زمان بارداری پیشنهاد می کند زایمان زودتر انجام شود. در این شرایط، زایمان زودرس بهترین گزینه است. گاهی نیز دیسترس جنینی به هنگام زایمان طبیعی و برنامه ریزی شده مشخص می شود. وقتی برای زایمان آماده شوی، پزشک همه نشانه های دیسترس جنینی را به وسیله مانیتور رصد می کند.
یکی از اولین نشانه های دیسترس جنینی، مشخص شدن مدفوع در کیسه آب، بعد از پاره شدن آن است. به این موضوع مکانیوم می گویند. البته این مشکل همیشه به معنای دیسترس جنینی نیست. اگر زمان زایمان تو دیر شده باشد، وجود مدفوع در کیسه آب کاملاً طبیعی است.
مایع آمنیوتیک اغلب شفاف و صاف، با هاله ای صورتی، زرد یا قرمز است؛ اما اگر هاله ای سبز یا قهوه ای داشته باشد، نشانه مدفوع در آن است. مدفوع مانده قهوه ای است و مدفوع تازه به سبزی می زند. رنگ و ضخامت مدفوع اهمیت ویژه ای دارد و هرچه ضخامت آن بیشتر باشد، نگران کننده تر است؛ چرا که اگر راه نفس جنین را ببندد، برای او خطر آفرین خواهد بود.

برای رصد وضعیت جنین دو راه وجود دارد
متناوب (با وقفه) که به آن گوش دادن متناوب می گویند؛ این روش با اسکن داپلر یا قرار دادن گوشی روی شکم انجام می شود. در اولین مرحله آمادگی برای زایمان، وضعیت جنین حداقل به مدت ۱۵ دقیقه بررسی می شود و با گذشت ۵ دقیقه از هر دوره بررسی، وضعیت او دوباره چک می شود.
مداوم که به آن نظارت مداوم جنینی به صورت الکتریکی می گویند . این روش در زمانی که در مورد جنین یا وضعیت خود تو نگرانی وجود داشته باشد انجام می شود؛ به عنوان مثال اگر تو به دیابت بارداری دچار شده باشی یا جنین کوچک باشد، یا در زمان آمادگی برای زایمان مشکل خاصی پیش بیاید؛ به عنوان مثال فشار خون تو بالا برود یا عفونتی تشخیص داده شود، یا به دلایلی نیاز باشد سرعت زایمان بیشتر شود. این روش به کمک سنسورهایی که روی شکم قرار داده می شود انجام می شود. اگر کیسه آب پاره شده باشد، تنها این روش کاربرد دارد.
اگر در سرعت ضربان قلب جنین تغییری مشاهده شود، این ممکن است نشانه ای از دیسترس جنینی باشد. ضربان قلب عادی جنین بین ۱۱۰ – ۱۶۰ بار در دقیقه است. اگر تعداد ضربان قلب از این مقدار کمتر یا بیشتر باشد، کمی نگران کننده است و پزشک علت آن را بررسی خواهد کرد.اگر تو دچار اضافه وزن و چاقی باشی یا بدن تو دی هیدراته شده باشد، ممکن است ضربان قلب جنین بالا برود. پایین بودن ضربان قلب او هم ممکن است به دلیل وضعیت قرارگیری خود تو و دراز کشیدن روی کمرت باشد. بنابراین تمام نشانه ها باید بررسی شود تا نگرانی رفع شود. در آینده باز هم در مورد دیسترس جنینی با هم صحبت خواهیم کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)