چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟


چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

خداوند در قرآن کریم، این دسته از افراد را که در بهشت جای دارند، به مروارید پوشیده در صدف تشبیه می‏‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پوشش از بدو تولد برای آدمی حائز اهمیت است و باید به آن توجه ویژه شود یکی از بزرگترین صفات خدواند ستار یا همان پوشانده است خداوندی که ستار العیوب یعنی پوشاننده عیب هاست حالا عیب چه معنا و مفهمومی دارد جای بحث است و باید با تاملی بیشتر به آن اندیشید ؛ یکی دیگر از مباحث بزرگ دین حق الناس است که در پیشگاه خداوند دارای جایگاه و اهمیت بسیار است و گناهکارانی به حق الناس بی توجه هستند دچار بدترین عواقب و عذاب های الهی می شوند ؛ حال با نگاهی دقیق تر حجاب یک پوشش از نوع حق الناس است که باید در رعایت این واجب الهی کوشا باشیم ؛ در پرتاب تیرهای زهرآگین نفسانی و شهوانی ، شیاطین چنان ضرباتی بر نامحرمان و عموم مردم می زنند که جبران آن در پیشگاه الهی کار بسیار سخت و دشوار است ولی متاسفانه خیلی از افراد به راحتی از کنار این مهم می گذرند غافل از اینکه شیطان همیشه در این بستر آماده گمراهی بندگان خدواند است ؛ آیات قرآنی به طور مفصل به چگونگی رعایت حجاب و آثار آن بر جامعه ایمانی پرداخته است.

بیشتر بخوانید: آتش قبر چه کسانی تا قیامت شعله ور است؟

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

خداوند در قرآن کریم، زنان ایده آل را که در بهشت جای دارند، به مروارید محجوب و پوشیده در صدف تشبیه می‏‌کند، گاه آن‏ها را به جواهرات اصیلی، چون یاقوت و مرجان که جواهر فروشان در پوششی ویژه قرار می‏دهند تا همچون جواهرات بَدَلی به آسانی در دسترس این و آن قرار نگیرند و ارزش و قدرشان کاستی نپذیرد.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

حجاب اسلامی تنها در چادر خلاصه نمی‌شود، اما چادر بهترین و کاملترین نوع حجاب است؛ حجاب اسلامی یا مانتوی بلند و مقنعه در صورتی کامل است که مانتو برجستگی‌های بدن را بپوشاند، آستین آن بقدری گشاد نباشد که بالاتر از مچ را نمایان سازد. گریبان آن به گونه‌ای نباشد که زینت‌ها و لباس‌های زیر را آشکار نماید، رنگ و مدل آن توجه نامحرمان را به خود جلب نکند، مقنعه‌ای که می‌پوشد ساتر موها، تمام گردن، زیر چانه و سینه او باشد. علاوه بر آن جوراب‌هایی بپوشد که رنگ پا را نمایان نکند؛ و نیز کفشی هم بپوشد که رنگ و صدای آن توجه نامحرم را به خود جلب نکند؛ لذا اگر لباس‌های او خصوصیات فوق را داشته باشد مصداق حجاب اسلامی است.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

در حقیقت وقتی زنان پوشیده و باوقار از خانه بیرون می‌روند و عفاف و پاکدامنی خود را رعایت کنند، فاسدان و مزاحمان جرئت هتک حرمت به آن‌ها را نخواهند داشت؛ اما نباید این مهم را فراموش کنیم حجاب اجباری نتیجه خوبی ندارد و باید هر فردی خود برای رعایت حجاب و عفاف به یقین برسد و باید این را بدانند حجاب یک نعمت الهی است.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

حجاب در دیدگاه قرآن چگونه است؟

دو آیه ۳۱ سوره نور و آیه ۵۹ سوره احزاب به طور کامل به حجاب پرداخته است؛ خداوند در آیه ۳۱ سوره نور می‌فرماید: و به زنان مؤمن بگو که چشمان خویش فروگیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینتهاى خود را جز آن مقدار که پیداست آشکار نکنند و مقنعه ‏هاى خود را تا گریبان فروگذارند و زینتهاى خود را آشکار نکنند، جز براى شوهر خود یا پدر خود یا پدر شوهر خود یا پسر خود یا پسر شوهر خود یا برادر خود یا پسر برادر خود، یا پسر خواهر خود یا زنان همکیش خود، یا بندگان خود، یا مردان خدمتگزار خود که رغبت به آن ندارند، یا کودکانى که از شرمگاه زنان بى‏ خبرند و نیز چنان پاى بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده‏اند دانسته شود. اى مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه کنید، باشد که رستگار شوید.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

در آیه ۵۹ سوره احزاب نیز آمده است: اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلباب‌ها [روسرى ‏هاى بلند]خود را بر خویش فروافکنند، این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون خطا و کوتاهى از آن‌ها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

بر اساس شواهد حکم وجوب حجاب در سال ششم هجرت تشریعشده است؛ بر اساس آیات سوره نور که داستان معروف افک در آن آمده است. در همین زمان بود که منافقین و اراذل و اوباش در صدد برآمدند با ایجاد شایعه درباره زنان پیامبر(ص) و با درست کردن مزاحمت‏ها راهى براى زنان آزاده به بهانه کنیز انگاشتن آن‌ها قلوب پیامبر(ص) و مسلمانان را جریحه‏ دار بکنند. به دنبال این اوضاع و شرایط بود که خداوند آیات مربوط به پوشش را براى بازگویى به امت نازل فرمود.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

خداوند در آیه ۵۳ سوره احزاب می‌فرماید: وهنگامى که چیزى از وسایل زندگى را (بعنوان عاریت) از آنان (همسران پیامبر) مى‏‌خواهید از پشت پرده بخواهید این کار براى پاکى دلهاى شما و آن‌ها بهتر است! و شما حق ندارید رسول خدا (ص) را آزار دهید، و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسرى خود درآورید که این کار نزد خدا بزرگ است.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

در آیه ۳۰ سوره نیز اشاره شده است: به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این براى آنان پاکیزه ‏تر است خداوند از آنچه انجام مى ‏دهید آگاه است.


دیدگاه معصومان الهی در خصوص حجاب چیست؟

پیامبر (ص) می‌فرمایند: کسی که چشمانش را از نگاه حرام به زنی پر کند، خداوند در روز قیامت چشمانش را با میخ‌های آتشین و آتش پر مینماید و تا زمانی که خداوند بین مردم حکم می‌نماید، به این حالت خواهد بود. آنگاه دستور می‌رسد که او را به جهنم ببرید. (در صورتیکه که توبه نکرده باشد).

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

کسی که خود را شبیه غیر مسلمان درآورد، از ما نیست؛ بین مردان و زنان نامحرم جدایی ایجاد کنید تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند، زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: توصیه شیطان به حضرت نوح (ع) چه بود؟ + فیلم

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

رسول خدا (ص) فرمودند: خداوند شما را از عریان شدن بازداشته است؛ لذا از عریان شدن بپرهیزید؛ هلاکت زنان امت من در دو چیز است طلا و لباس نازک؛ خدا مردانی را که شبیه زن می‌شوند و زنانی را که خود را شبیه مرد قرارمی دهند، نفرین کرده است؛ خداوند عزوجل از زنی که چشم خود را از غیر شوهر یا غیر محرم خود پر کند، خیلی خشمگین می‌شود، و بدون تردید اگر چنین کند، خداوند تمام کار‌های نیک او را از بین می‌برد و اگر در بستر غیر شوهرش بخوابد (زنا کند) به عهده خدای متعال است که پس از عذاب نمودن او در قبرش، با آتش او را بسوزاند. (در صورتیکه که توبه نکرده باشد.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

امیرالمومنین (ع) در خصوص حجاب و عفاف می‌فرماید: پاکدامنی، شهوت را تضعیف می‌کند؛ عفت ورزی، قناعت است؛ نتیجه عفت، حفظ سلامت است؛ هر که عفیف شود، گناهش کم شود و نزد خدا بزرگ شود؛ کسی که نگاه هایش عفیف باشد، اخلاقش نیکو می‌شود؛ کردار با عفاف، پاکیزه می‌شود؛ هر که عفت ورزی و خودداری را ارزشمند داند؛ عزت او همیشگی شود؛ پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایی اوست.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

امام علی (ع) در این باره فرموده اند: اختلاط و گفتگو مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد و دل‌ها را منحرف می‌سازد؛ بهترین لباس؛ لباسی است که تو را از خدا به خود مشغول نسازد؛ وقتی کسی عریان شود، شیطان به او نظر می‌اندازد و در او طمع می‌کند؛ پس خود را بپوشانید؛ بر شما باد بر پوشیدن لباس ضخیم؛ چرا که هرکس لباسش نازک باشد، دینش نازک است.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

امام صادق (ع) نیز در خصوص حجاب و عفاف می‌فرمایند: حجاب زن برای طراوت و زیبایی اش مفیدتر است.
در حدیث قدسی نیز آمده است: به بندگانم بگوئید به لباس دشمنانم در نیایند و خود را شبیه دشمنان من نکنند که در این صورت آن‌ها هم دشمنان من خواهند بود

حجاب موضوعی فطری است

حجت الاسلام و المسلمین مظفر کاوه در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه انسان موجودی فطری است بنابراین تابع دین و آیین فطری است، اظهار کرد: در بحث فلسفه‌ حجاب با توجه به اینکه تمام ادیان الهی به خصوص دین و آیین اسلام فطری است حجاب نیز امر فطری و غریزی است؛ دین اسلام در ادیان الهی مانند خورشید می‌درخشد؛ در ادیان الهی بحث حجاب جدی است و فقط مختص اسلام نیست.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

وی ادامه داد: در برخی از ادیان الهی مانند آیین یهودیت قوانین حجاب به مراتب سخت‌تر و شدیدتر از دین اسلام است؛ در آیین مسیحیت نیز با مبلغان دین به خصوص بانوان در کلیسا‌ها به شدت سخت گرفته می‌شود در حقیقت حجاب یک قانون آسمانی در تمام ادیان الهی است و به اسلام اختصاص ندارد.

اسلام دین اعتدال است

حجت الاسلام کاوه با اشاره به اینکه در برخی از کشور‌های غربی مانند فرانسه با محجبان به شدت برخورد می‌شود، تصریح کرد: قوانین کشور‌ها در خصوص حجاب متفاوت است در برخی ازکشور رعایت حجاب جرم محسوب می‌شود و با محجبان به عنوان مجرم برخورد می‌شود و آن‌ها به شدت مجازات می‌شوند.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

وی با اشاره به اینکه اسلام دین اعتدال است، افزود: اسلام نه با خشونت‌هایی که افراد را مجبور به حجاب اجباری به سخت‌ترین شکل می‌کند موافق است و نه به بد حجابان اجازه قانون شکنی می‌دهد در حقیقت دین اسلام در چارچوب خاص خود، دین اعتدال و مباحث اسلام بسیار معتدل و آسمانی است.


محدوده حجاب چگونه است؟

حجت الاسلام والمسلمین کاوه با اشاره به اینکه حجاب فقط مختص زنان نیست بلکه مردان نیز باید حجاب خود را رعایت کنند، گفت: از نگاه فلسفی؛ ساختار وجودی زن دارای جاذبه است، زیبایی که زن دارد در مردان کمتر است، ولی در موجودات دیگر جذابیت و زیبایی مختصص جنس نر است؛ خداوند این امتیاز و جاذبه خاص را به زن داده و زن به طور فردی و طبیعی جلوه نمایی دارد.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه زن نقش شکار و مرد نقش شکارچی را ایفا می‌کند، افزود: هوای نفسانی و شهوت در تمام انسان‌ها وجود دارد، ولی نباید رها شود باید کنترل و شرعی باشد تا کسی آسیب نبیند جاذبه زن باید در محدوده‌ خاصی بروز داده شود اگر از حد خود بگذرد آسیب‌های بسیاری را به همراه دارد؛ در جامعه باعث فروپاشی خانواده‌ها می‌شود و آرامش و آسایش فردی، خانوادگی و اجتماعی از بین می‌رود؛ هدف دین مبین اسلام آرامش و آسایش انسان است؛ حجاب در زنان و مردان اگر نباشد آرامش در خانواده‌ها به وجود نمی‌آید.


اثباتی برای لزوم رعایت حجاب و عفاف

حجت الاسلام و المسلمین کاوه با اشاره به اینکه عفاف از حجاب بالاتر است و باید بیشتر به آن توجه شود بیان کرد: خداوند دارای صفات ذاتی و کمالی، باطن ظاهر است؛ خدواند مظهر اسمایی که ظاهر و باطن است برخی از صفات باید پنهان بماند تا آثار و برکات بیشتری داشته باشد این امر مختص جلوه‌های زنان نیز است؛ حجاب و عفاف پوششی برای این ظواهر و جلوه هاست؛ آثار و برکات حجاب و عفاف در جامعه بسیار است خانواده‌ای که دارای حجاب و عفاف است صاحب یک آرمش و امنیت خوبی است وبالعکس خانواده‌ای که حجاب و عفاف را رعایت نکند دچار بسیاری آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

وی با اشاره به اینکه زیبایی‌های زن فقط باید برای محرمان تجلی کند، افزود: حجاب و عفاف در زنان مانند گل و گلاب است؛ زمانی که زن باید برای محرمان جلوه نمایی کند مانند گل و زمانی که باید از معرض دید نامحرمان دور باشد مانند گلا ب (گلاب برای اینکه فاسد نشود باید از نور دور باشد و در سایه به دور از نور نگهداری شود) است.

حجاب مصونیت به وجود می‌آورد نه محرومیت

حجت الاسلام و المسلمین کاوه با اشاره به اینکه حجاب مصونیت به وجود می‌آورد نه محرومیت، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که آرامش و آسایش می‌آورد حجاب و عفاف است؛ بر اساس روایات، احادیث، احکام و فتوا‌های علماء و مراجع تقلید محدوده حجاب و عفاف مشحص می‌شود؛ روایات و احادیث بسیاری وجود دارد که بر حجاب و عفاف تاکید دارد؛ در مباحث فقهی باید به مراجع مراجعه شود؛ اما از نظر تمام فقها و مراجع تقلید گردی صورت زنان و تا مچ دست فقط باید مشخص باشد و بقیه اعضای بدن باید از دید نامحرم پوشیده باشد. به تعبیری نباید باعث تحریک جنس مخالف شود.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

چادر یک نماد ملی است

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه بر اساس فتواهای عمومی مراجع تقلید حد حجاب و عفاف مشخص می‌شود، تاکید کرد: محدوده شرعی باید رعایت شود، قانون اساسی نیز در محدوده‌ی شرعی موثر است؛ در بسیاری از کشور‌ها چادر جزء پوشش نیست، ولی محدوده‌ی شرعی رعایت می‌شود؛ ۹۹ درصد بانوان بد حجاب دارای اعتقادات مذهبی هستند، ولی به دلیل ناگاهی و بی اطلاعی از قوانین شرعی مرتکب برخی اشتباهات می‌شوند.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

وی افزود: ممکن است بر اساس ناآگاهی‌ها و برخی لجاجت‌ها بانوان بدحجاب از حجاب و عفاف دوری کنند در حقیقت مسایل دینی برای این افراد به خوبی تعریف نشده است اگر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب شود این افراد نیز متوجه اشتباهات خود خواهند شد.

چه کسانی دربهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

حجت الاسلام و المسلمین کاوه گفت: مراکز فرهنگی و رسانه ملی می‌توانند با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب آن‌ها را متوجه اشتباهاتشان کنند باید قدرت تبلیغ در این نهاد‌ها افزایش پیدا کند و برای این امر مهم وقت گذاشته شود؛ باید آثار مثبت حجاب و عفاف در امنیت و آرامش خانواده و جامعه و آسیب‌های بی حجابی به آن‌ها اطلاع رسانی شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی