غنی سازی اوقات فراغت شاخص استحکام ساختار تربیتی جامعه/رونق فعالیت های مسجدی نیازمند همدلی هیئت امنا است


غنی سازی اوقات فراغت شاخص استحکام ساختار تربیتی جامعه/رونق فعالیت های مسجدی نیازمند همدلی هیئت امنا است

غنی سازی بهینه اوقات فراغت شاخص مناسبی جهت ارتقاء سلامت جسمی و روانی و نیز استحکام ساختار تربیتی جامعه است که اگر این سلامت روح و جسم با آموزه های دینی و روحیه مسجدی عجین شود خروجی خوبی خواهد داشت.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ اوقات فراغت زمانی است که فرد تلاش دارد با توجه به میل و سلیقه خویش از این فرصت بهره گیرد که باید با تدبیر و یک برنامه کارآمد، برای گذران این ثانیه های عمر اقدام کرد و این نعمت خدادادی به رایگان و بیهوده خرج نکرد.

غنی سازی بهینه اوقات فراغت، شاخص مناسبی جهت ارتقاء سلامت جسمی و روانی و نیز استحکام ساختار تربیتی جامعه است.

اوقات فراغت فرصتی مغتنم به منظور فراهم آوردن بستری مناسب برای جذب حداکثری نوجوانان و جوانان به برنامه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد است که می طلبد با برنامه ریزی جامع و دقیق، استفاده از ظرفیت های مساجد، تنوع بخشی به برنامه ها و اجرای فعالیت های شادی آفرین و نشاط آور در پرتو آموزه های دینی زمینه جانمایی گذران اوقات فراغت در مساجد، در سبد فرهنگی خانوار فراهم شود.

ایام فراغت تابستان دانش آموزان و دانشجویان به همت دستگاه هایی نظیر ورزش و جوانان، بسیج، کانون های مساجد، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش به سبک و سیاق خاصی پرمی شود، که در این میان بایستی برنامه ریزی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان با مشورت خود آنها و با توجه به علاقه و سنین افراد تنظیم شود تا شاهد جذب حداکثری باشیم.

تنوع بخشی به برنامه های اوقات فراغت کانون های فرهنگی و هنری مساجد ضروری است چرا که خروجی برنامه های فراغت مساجد باید بروز استعدادهای نسل جوان برای توسعه و پیشرفت استان و کشور باشد.

هر ساله در آستانه تابستان با تشکیل ستاد اوقات فراغت تدابیری جهت برنامه ریزی اوقات فراغت در کانون های شهری و روستایی استان مازندران اندیشیده می شود، و فعالیت پایگاه های اوقات فراغت در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فرصت مغتنمی است که در اختیار خانواده ها قرار می گیرد تا با سپردن فرزندان خود به این مراکز فرهنگی و مذهبی، علاوه بر غنی سازی اوقات فراغت فرزندان خویش جهت بهره مندی آنها از آموزه های ناب اسلامی و قرآنی گامی ارزشمند بردارند.

جمعی از مدیران فعال کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مازندران که برای تابستان و ایام فراغت دانش آموزان و دانشجویان به همراه والدین آنها در شهرها و روستاهای استان اقدامات ارزشمندی را انجام می دهند و در جشنواره های متعددی مقام های برتر را از آن خود کردند در یک میزگرد به میزبانی خبرگزاری شبستان، به ارائه راهکارهای پیشنهادی برای پربار نمودن اوقات فراغت کودکان، نوجوانان، جوانان و والدین، بررسی نقاط قوت و ضعف برگزاری طرح اوقات فراغت در کانون های مساجد، تاثیر همدلی و همراهی دست اندرکاران مسجد برای رونق فعالیت های مسجدی در ایام تابستان و جذب حداکثری مخاطب و ... پرداختند.

غنی سازی اوقات فراغت شاخص استحکام ساختار تربیتی جامعه/رونق فعالیت های مسجدی نیازمند همدلی هیئت امنا است

از تدوین سند راهبری تا کارآفرینی در منازل

«سیدحمید هاشمی»، مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری شهید هاشمی نژاد بهشهر با بیان اینکه اوقات فراغت بستر مناسبی برای بروز خلاقیت ها و نوآوری های دانش آموزان و دانشجویان است، گفت: برگزاری برنامه های فراغتی در طبیعت به همراه خانواده ها می تواند زمینه ساز انس نوجوان و جوان با آموزه های دینی و اخلاقی، موجب همبستگی فرزند و والدین، شناخت والدین از توانایی های فرزند در خارج از منزل و حضور در جمع و ... باشد.

وی با تاکید براینکه استعداد نوجوانان و جوانان در جمع های اردویی بیشتر بروز می نماید، افزود: متاسفانه دربحث استعدادیابی ضعیف عمل می شود.

هاشمی به اجرای موفق آئین افتتاحیه طرح ملی اوقات فراغت ویژه کانون های فرهنگی هنری مساجد شرق مازندران به میزبانی کانون شهید هاشمی نژاد دراردوگاه شهید هاشمی نژاد عباس آباد بهشهر اشاره کرد و گفت: این مراسم برای برادران مسجدی برگزار و به جهت کم کاری در حوزه خواهران تلاش داریم با برگزاری آئین افتتاحیه ویژه خواهران، جای خالی اردوهای فرهنگی تربیتی برای این قشر اثرگذار را پر نمائیم.

وی به راه اندازی پایگاه علمی با هدف استعدادیابی، نخبه پروری، ثبت اختراعات و تجاری سازی اختراعات در این کانون اشاره کرد و افزود: تاکنون 120نفر از نخبگان و مخترعین بهشهری شناسایی شدند.

هاشمی با بیان اینکه به همت خیرین و فعالان مسجدی 15میلیون تومان تجهیزات فنی و حرفه ای در رشته های مکانیک خودرو، برق و صنایع چوب خریداری و در یک کارگاه جانمایی شده، ادامه داد: بزودی این کارگاه به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه اعضای این کانون در حوزه اقتصادی نیز فعالیت های شاخصی دارند، تصریح کرد: بسیاری از خانواده ها در منازل خویش فضاهای بلااستفاده دارند و نمی دانند از آن فضا چه استفاده ای می توانند انجام دهند از این رو در اقدامی با برگزاری 45جلسه مشاوره و دریافت مبلغی 100هزار تومان به ازای هر نفر، فعالیت های اقتصادی را برای متقاضیان ایجاد کردیم.

هاشمی از ایجاد 5آبگیر ماهی، ایجاد صنایع فرآوری انار و انجیر، شیرین کردن خاک های شور سواحل دریای خزر(جهت بکارگیری در سالاد-غذای دام و گیاهان دارویی) خبر داد و گفت: همچنین به همت فعالان کانون شهید هاشمی نژاد اعتکاف علمی در مساجد محوری بهشهر برگزار شده است.

وی با تاکید براینکه اگر در حوزه مهارت آموزی کار شود قطعا برکات خوبی حاصل می شود، اظهار کرد: طرح شهید بهنام محمدی یکی از راهکارهای ارزشمند برای پیوند مدرسه و مسجد است که می طلبد کانون های مساجد برای اجرای این طرح در کانون های خویش پیش قدم باشند.

هاشمی به تدوین سند راهبردی کانون شهید هاشمی نژاد در سال 89اشاره کرد و افزود: اعتمادسازی، اجرای برنامه های متعدد در حوزه های مختلف، گسترش برنامه های کانون به سایر مساجد و... را در این سند پیگیر هستیم.

غنی سازی اوقات فراغت شاخص استحکام ساختار تربیتی جامعه/رونق فعالیت های مسجدی نیازمند همدلی هیئت امنا است

لزوم همدلی ارکان مسجد/اوقات فراغت مطلوب نیازمند برنامه ریزی و آموزش مدیران است

«حسین حاجی آقاتبار»، مدیرکانون تخصصی itمازندران و مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری شهید بهشتی مسجد جامع روستای شهیدآباد بابل نیز با اشاره به اهمیت نیازسنجی و برنامه ریزی جهت برگزاری کلاس های اوقات فراغت در مساجد، اظهار کرد: هر ساله خواهران و برادران در سنین مختلف به جلسه اوقات فراغت این کانون دعوت می شوند تا به نمایندگی از اندیشه همسالان خویش برنامه خوبی تدارک دیده شود.

وی با بیان اینکه تنوع بخشیدن به برنامه های تابستان مهمترین عامل جذب نوجوان و جوان به مسجد است، گفت: با توجه به اینکه نیم بیشتر کانون های مساجد در مازندران روستایی هستند و برنامه ریزی در شهر و روستا متفاوت است که در روستا ها با توجه به مسافت زیاد از شهر، هزینه جذب مربی یکی از معضلات اوقات فراغت در روستا است.

حاجی آقاتبار با بیان اینکه مساجد در برنامه ریزی اوقات فراغت باید تمامی گروه های سنی را مدنظر داشته باشند، تاکید کرد: برنامه های فراغت تابستان در کانون های فرهنگی علاوه برآموزش اخلاق، احکام، ورزش، قرآن و...باید خروجی مناسبی برای بازار کار باشد.

وی با بیان اینکه در برنامه های فراغت این کانون برنامه ای برای خانواده ها نیز تدارک دیده می شود، افزود: همراهی خانواده با نوجوان و جوان برای حضور در فعالیت های مسجد اعتمادسازی بیشتری را فراهم می نماید.

حاجی آقاتبار برلزوم بومی سازی فعالیت های کانون های مساجد تاکید کرد و گفت: تبلیغات فعالیت های مسجد در روستاها راحت تر و ارزان تر از تبلیغات در شهرها است و می طلبد برای هزینه های کانون های شهری راهکاری ارائه شود.

وی برلزوم شناسایی افراد مستعد در حوزه فعالیت های هنری تاکید کرد و افزود: بکارگیری این افراد برای معرفی فعالیت های کانون ها بسیاری از هزینه ها را کاهش می دهد.

حاجی آقاتبار ضمن ابراز گله مندی از عدم برگزاری دوره های آموزشی ویژه مدیران کانون های مساجد، خواستار آموزش مدیران کانون های مساجد جهت هرچه بهتر برگزارشدن برنامه های اوقات فراغت شد.

وی برلزوم همدلی دست اندکاران مسجد و سایر ارگان های مستقر در مسجد با هدف رونق فعالیت های مسجدی تاکید کرد و خاطرنشان شد: همراهی هیئت امنا، پایگاه مقاومت، مردم و... با فعالیت های کانون فرهنگی هنری شهید بهشتی بابل یکی از موهبت های الهی بوده که شامل حال این کانون شده و اگر این همدلی ها نبود قطعا خروجی خوبی را شاهد نبودیم.

غنی سازی اوقات فراغت شاخص استحکام ساختار تربیتی جامعه/رونق فعالیت های مسجدی نیازمند همدلی هیئت امنا است

جاذبه روحانی مسجد جذب مخاطب را همراه دارد

«زبیده آقاگلی»، مدیرکانون تخصصی عقاید اسلامی استان مازندران با بیان اینکه خانواده در جذب بچه ها به فعالیت های مسجدی نقش انکار ناپذیری دارند، گفت: بسیاری از فعالیت های این کانون که در کانون فرهنگی هنری شهدای عرب خیل بابلسر مستقر است با حضور نوجوانان و جوانان به همراه خانواده هایشان برگزار می شود.

وی به اهمیت بهره گیری از مشاوره در راستای رونق فعالیت های مسجدی و جذب و حفظ مخاطب حداکثری، اظهار کرد: برخورداری از توان مالی، موجب جذب مربیان متعهد و متخصص می شود که این مهم، جذب مخاطب را در کلاس‌های اوقات فراغت به همراه دارد.

آقاگلی با بیان اینکه بسیاری از مسجدی ها با حضور کودکان و بازی این نسل در مسجد مشکل دارند، برلزوم جانمایی اتاق بازی در معماری مساجد تاکید کرد.

وی با بیان اینکه امکانات روستاها بایکدیگر متفاوت است، افزود: اگر چند روستا نزدیک به هم برنامه ها و امکانات خود را برای تشکیل کلاس های تابستانی ادغام نمایند قطعا خروجی بهتری را شاهد خواهیم بود.

آقاگلی برلزوم همراهی روحانی مسجد با کودکان و نوجوانان و جوانان در برنامه های کانون تاکید کرد و ادامه داد: روحانیون با جاذبه و خوشرویی می توانند جذب حداکثری را رقم بزنند.

غنی سازی اوقات فراغت شاخص استحکام ساختار تربیتی جامعه/رونق فعالیت های مسجدی نیازمند همدلی هیئت امنا است

از بازسازی مدرسه مخروبه تا ایاب و ذهاب رایگان برای جذب مخاطب

حجت الاسلام«اسماعیل حاجیان»، مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری امام زین العابدین(علیه السلام) مسجد امام حسین (علیه السلام) روستای اسلام ده ساری اظهار کرد: فعالیت های این کانون در مدرسه ای مخروبه که 15سال بلا استفاده بوده و به همت فعالان این کانون بازسازی و از آموزش و پرورش اجاره شده، برگزار می شود.

وی با بیان اینکه حدود 5سال پیش 15میلیون تومان برای بازسازی این مدرسه هزینه شده، یادآورشد: چهار روستای امام زاده خلیفه، دازمیرکنده، کلمر، جره سر به همراه دوروستای سیل زده آبمال و کردخیل از فعالیت ها و برنامه های کانون فرهنگی هنری امام زین العابدین(علیه السلام) بهره مند می شوند.

حجت الاسلام حاجیان با بیان اینکه با هزینه شخصی یک ناوگان ون سواری تهیه و بصورت رایگان علاقه مندان به شرکت در کلاس های این کانون سرویس دهی می شوند، گفت: به همت شهرداری ساری 7قلم وسیله ورزشی در محوطه مدرسه نصب و مراجعین از این وسایل استفاده می نمایند.

وی با بیان اینکه کلاس های این کانون عمدتا با ارائه گواهینامه همراه است، یادآورشد: مهارت آموزی با هدف تحقق شعار سال رهبری مورد توجه است.

حجت الاسلام حاجیان برلزوم حضور کارشناسان ستادهماهنگی کانون های مساجد استان جهت تبیین اهداف کانون ها و تشویق و ترغیب مخاطبین برای حضور در برنامه های مسجد تاکید کرد.

وی با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری امام زین العابدین(علیه السلام) از گروه های سنی سه سال تا 60سال مخاطب دارد، تاکید کرد: رفع فقر دانش خانواده ها از فرزندانشان را در برنامه های کانون مورد توجه داریم.

حجت الاسلام حاجیان با بیان اینکه عملکرد نادرست برخی نهادها در مسجد موجبات مقابله هیئت امنا با فعالیت های کانون فرهنگی هنری را فراهم کرده، اظهار کرد: تشویق افراد برای حضور در برنامه های مسجد از ملزومات است.

وی با ابراز گله مندی از افرادی که فقط گنبد و گلدسته مساجد برای آنها مهم است، گفت: روحانی، هیئت امنا و سایر فعالین مسجد باید برای جذب مخاطب جاذبه داشته باشند.

غنی سازی اوقات فراغت شاخص استحکام ساختار تربیتی جامعه/رونق فعالیت های مسجدی نیازمند همدلی هیئت امنا است

استعدادیابی در فعالیت های مسجدی مورد توجه باشد

«علیرضا مومنی خنکدار»، مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری اخلاص مسجد امیرالمومنین(علیه السلام) شهرستان قائمشهر به اعتبار محدود کانون های مساجد برای برنامه ریزی و برگزاری برنامه های اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: تبلیغات فعالیت های کانون ها در شهرها باروستا متفاوت است.

وی به فعالیت چشمگیر کانون شهید گرائیلی خرماکلای قائمشهر و استقبال روستاهای اطراف از برنامه های این کانون اشاره کرد و خاطرنشان شد: مرکز آموزشی در سه طبقه مقابل کانون اخلاص فعالیت دارد که با توجه به هزینه های زیادی که برای حضور در کلاس های آموزشی دریافت می کند اما مخاطب بیشتری نسبت به کانون فرهنگی هنری دارد چراکه برنامه های کانون هزینه تبلیغات ندارد.

مومنی با بیان اینکه در طول سال با تضادی پیرامون حضور والدین و فرزندانشان در مساجد مواجه ایم، گفت: برای حضور بچه ها در هنگام حضور والدین بایستی تدابیری نظیر ایجاد مهدهای کودک مسجد اندیشیده شود تا خانواده ها با اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت های مسجدی بپپردازند.

وی با بیان اینکه متاسفانه خروجی و مصوبات ستاد اوقات فراغت به گوش مدیران مسئول کانون ها نمی رسد، افزود: در فعالیت های مسجدی باید مدیریت داشته باشیم تا بعد از پایان اوقات فراغت، بچه ها از مسجد دور نشوند.

مومنی به اهمیت نقش روحانی در جذب حداکثری مخاطب اشاره کرد و گفت: 25نیرو فعال درطول سال در این کانون فعالیت دارند.

وی به اهمیت استعدادیابی در مساجد تاکید کرد و افزود: کلاس استعدادیابی در این کانون برگزار شده تا خانواده ها بتوانند بهتر برای آینده فرزندانشان تصمیم ساز باشند.

غنی سازی اوقات فراغت شاخص استحکام ساختار تربیتی جامعه/رونق فعالیت های مسجدی نیازمند همدلی هیئت امنا است

دارالصبیان گواه حضور زنان و کودکان در مساجد صدر اسلام

حجت الاسلام «رجب نعمتی قرا» کارشناس مسئول فرهنگی هنری ستادهماهنگی کانون های مساجد مازندران برلزوم اتحاد ارکان مسجد و هم افزایی آنها برای رونق فعالیت ها تاکید کرد و گفت: جذب مشارکت های مردمی و نهادهای محلی و دعوت از مسئولین برای بازدید از طرح اوقات فراغت، برای بالابردن سطح توان مالی کانون‌ فرهنگی هنری مورد توجه مدیران کانون ها باشد.

وی با اشاره به برخی مشکلات امروزه برای حضور بانوان و کودکان خردسال در برنامه های مسجد و نماز جماعت، افزود: شکی نیست که از صدراسلام زنان در مسجد حضور داشتند و وجود دارالصبیان «خانه کودک» در مساجد صدراسلام نیز گواه همین مسئله است.

حجت الاسلام نعمتی به گلایه مندی برخی مردم از عدم جاذبه تعدادی از روحانیون مساجد، اظهار کرد:روحانیون برای ارتزاق خود و خانواده نیازمند دریافتی هستند که متاسفانه این مهم کمتر مورد توجه قرار می گیرد و از اینرو روحانی کمتر می تواند برای فعالیت فرهنگی وقت صرف کند چراکه باید به معیشت خویش هم بیاندیشد.

غنی سازی اوقات فراغت شاخص استحکام ساختار تربیتی جامعه/رونق فعالیت های مسجدی نیازمند همدلی هیئت امنا است

تشکیل حلقه مدرسه،مسجدو خانواده بهبودعملکرد دانش آموزان را همراه داشت

«اکبر حسنی»، نماینده کانون فرهنگی هنری شهدا مسجد جامع پل سفید با بیان اینکه کلاس های کانون های نباید به تابستان ختم شود چراکه بین مخاطب با مسجد فاصله ایجاد می شود، گفت: حلقه مسجد، مدرسه و خانواده در این کانون تشکیل شده و به عملکرد بهتر نوجوانان مسجدی در تحصیل انجامید.

وی با بیان اینکه ارزیابی وضعیت تحصیلی دانش آموزان به همت فعالین کانون شهدا مورد توجه است، افزود: همچنین رفع اشکال دانش آموزان در دستور کار قرار دارد.

حسنی با اشاره به اینکه اردوهای مسجد با همکاری مدرسه برگزار می شود، از جذب 14نخبه به فعالیت های این کانون خبر داد.

وی به هماهنگی کانون شهدا پل سفید با فنی و حرفه جهت برگزاری کلاس های مهارت آموزی در مسجد جامع اشاره کرد و گفت: دانش آموزان برای ورد به این دوره ها در طرح مدرسه در مسجد که آزمون ورودی از کتاب های ریاضی، زبان و عربی دارد شرکت می کنند و به شرط کسب نمره قبوالی اجازه ورود در کلاس های مهارت آموزی را دریافت می نمایند.

حسنی از اجرای طرح یک شب در مسجد ویژه برادران خبر داد و افزود: در این ویژه برنامه تولد متولدین همان ماه جشن گرفته می شود.

وی با بیان اینکه مجموعه های موفق یک روحانی خوش ذوق دارند، خواستار ایجاد جاذبه بیشتر از سوی طلبه ها در فعالیت های مسجدی شد.

پایان پیام/286

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی