وزیر نیرو گفت: استفاده از پساب فاضلاب معضل تامین آب صنایع را حل می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، رضا اردکانیان در آئین بهره برداری از طرح انتقال پساب از تصفیه خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه گفت: استفاده از پساب فاضلاب معضل تامین آب صنایع را به شکل پایدار حل می کند.

وی بیان داشت: فولاد مبارکه یکی از مجموعه های بسیار مهم در بحث تولید و اشتغال کشور است و امیدواریم بتوانیم آب مورد نیاز این صنعت را تامین کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه استفاده از پساب تصفیه شده صرفا برای حل مشکل تامین آب نیست، گفت: رها نکردن پساب در طبیعت، در معرض خطر قرارندادن بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست از فواید استفاده از فاضلاب در صنعت است.

اردکانیان تصریح کرد: سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه در اجرای پروژه احداث شبکه فاضلاب و جمع آوری پساب شهرهای همجوار ناشی از تفکرات بسیار هوشمندانه مدیریت شرکت فولاد مبارکه است.

وی ادامه داد: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است از این رو استفاده از پساب‌های شهری به عنوان یک منبع پایدار می تواند در تولید اقتصادی و پایداری گردش چرخ تولید یکی از بهترین راهکارها باشد.

اردکانیان گفت: میزان مصرف آب شرب و بهداشتی در کشور حدود 5/6 میلیارد مترمکعب و میزان پساب تولیدی 4.3مترمکعب می باشد.

وی اظهار داشت: یکی از مطمئن ترین منابع برای صنایع در مناطق خشک و کم آب را به شکل اولیه فاضلاب و بعد از آن فاضلاب تصفیه شده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: صنایع می توانند برای تولید وتوسعه کشور و همچنین گردش اقتصادی روی پساب به عنوان مهمترین منبع تامین آب در صنایع استفاده کنند.

وی ادامه داد: یکی از نمودهای تحقق این موضوع مجتمع فولاد مبارکه است که به درستی و هوشمندانه بر روی انتقال پساب از شهرهای همجوار سرمایه گذاری کرده است.

اردکانیان با قدردانی از تلاش مجموعه فولاد مبارکه در انتقال پساب گفت: وظیفه خود می دانیم که در جهت حل تنگناها و مشکلاتی که دارند با مطالعات لازم که از ملزومات هر امری است مشکلات را حل کنیم به نحوی که این صنعت عظیم دغدغه ای از حیث تامین آب مورد نیاز نداشته باشد.

وی گفت: توجه به قیمت واقعی آب به عنوان مهمترین فایده استفاده از پساب فاضلاب است که البته این توجه به قیمت واقعی آب به این معنا نیست که انتظار داشته باشیم دولت یارانه بدهد و مصرف کننده اصلی آب یعنی بخش کشاورزی در شرایطی که الگوی کشت مناسب نیست قیمت واقعی آب را بپردازد.

اردکانیان افزود: باید در مسیری قرار بگیریم که محصولات کشاورزی در کشورهم از ارزش لازم و بالا برخوردار باشند و همچنین با آب کمتر از همین مقدار بتوانیم محصول خوبی بدست آوریم.

وی بیان کرد: وقتی بدانیم قیمت واقعی آب چقدر است بالاخره چاره ای می اندیشیم که معیشت کشاورز و شرایط سخت آن لحاظ شود.

وزیر نیرو گفت: باید بدانیم که کار صنعت و کشاورزی و محیط زیست به هم گره خورده است و امیدواریم که با حضور مدیران هوشمند و حمایت دستگاه های اجرایی بیش از پیش در استفاده صحیح از آب بتوانیم بهره وری را در کشور بالا ببریم.

به گزارش موج، پروژه بهره برداری از انتقال پساب تصفیه خانه مبارکه به مجتمع فولاد مبارکه با هزینه 700 میلیارد تومان و با هدف کاهش بارگذاری مصارف آب صنعت فولاد بر زاینده رود با حضور وزریر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و مقامات استانی در مبارکه افتتاح شد.