توسعه فناوری با پول زیاد صورت نمی‌گیرد/پیشرفت نیازمند سپردن امور به نیروی کارآمد است


توسعه فناوری با پول زیاد صورت نمی‌گیرد/پیشرفت نیازمند سپردن امور به نیروی کارآمد است

رئیس جهاد دانشگاهی نظام ملی فناوری را با وجود ابزارهای علمی ناکارآمد خواند و گفت: با پول زیاد توسعه فناوری در کشور انجام نگرفته و پیشرفت نیازمند سپردن امور به نیروی کارآمد است.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی امروز (پنج شنبه ۳۰ خرداد) در اختتامیه گردهمایی رؤسای جهاد دانشگاهی و مراکز آموزشی وابسته در شهر همدان، با بیان اینکه مراکز جهاد دانشگاهی به عنوان مرکز رشد و تولید علم در حوزه اقتصاد دانش بنیان پیشگام بوده، تصریح کرد: امروز اقدامات ارزنده‌ای در حوزه فرهنگی، حوزه علم و فناوری، حوزه پزشکی و در زمینه فنی مهندسی در مراکز جهاد دانشگاهی انجام شده و به عنوان دانشگاه نسل سوم در همه زمینه‌ها خود را اثبات کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت جهاد دانشگاهی و بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را در یک سمت و سو دانست و گفت: امروز علم و فناوری موتور پیشران کشور بوده و پرداختن به تربیت نیروی انقلابی برای ساختن نظام پیشرفته اسلامی لازم و ضروری است.

وی عنوان کرد: انجام کارهای بزرگ نیازمند بودجه‌های بزرگ بوده و برای به ثمر رساندن یک پروژه بزرگ علمی، فرهنگی زمان زیادی لازم است.

طیبی در ادامه انجام اقدامات و تصمیم گیری در سیستم را بسیار کُند خواند و افزود: نیروی جوان امروز توان فعالیت‌های فناورانه را دارد در نتیجه به زودی شاهد سرعت تصمیم گیری ها خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه نیروهای جهاد دانشگاهی از خوردن به درهای بسته هراسی ندارند خاطرنشان کرد: مواجهه با بن بست‌ها فقط زمان را از نیروی جوان گرفته و روحیه مبارزه ستیزی در حوزه‌های علمی را از جوان انقلابی نمی کاهد.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه خواستار توسعه فعالیت‌های استان همدان با توجه به مزیت‌های این استان شد و تصریح کرد: جهاد همدان از دیرباز به عنوان جهاد فرهنگی شناخته شده بود اما امروز باید در حوزه پزشکی و کشاورزی نیز حرفی برای گفتن دارد که باید تقویت شود.

طیبی در پایان نجات کار کشاورزی را در گرو اقدامات علمی برشمرد و گفت: استان همدان در حوزه پرورش محصولات کشاورزی مانند سیر، گردو و سیب زمینی شاخص کشور بوده و باید در جهاد دانشگاهی با تقویت فناوری کشاورزی در استان را پایدار کنید.

تلاش برای توزیع عادلانه اعتبارات میان واحدها


در بخش دیگری از این مراسم معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی توجه جدی‌تر به تسهیلات و مسائل رفاهی، بیمه‌ای و حقوق خبرنگاران ایسنا و ایکنا راضروری دانست.

دکتر عیسی علیزاده با بیان اینکه از آنجایی که حدود نیمی از اعضای بدنه فرهنگی جهاد دانشگاهی را خبرنگاران ایسنا و ایکنا در دفاتر مرکزی خبرگزاری‌ها و واحدها تشکیل می‌دهند، گفت: توجه جدی‌تر به تسهیلات و مسائل رفاهی، بیمه‌ای و حقوق این دسته از پرسنل جهاد ضروری به نظر می‌رسد.

وی از افزایش ۲۶ درصدی بودجه متمرکز واحدهای فرهنگی جهاد دانشگاهی خبر داد و بیان کرد: با توجه به درآمدزایی قابل توجه سازمان‌ها و مراکز فرهنگی، در سال ۹۷ توجه مضاعف به اعتبارات فرهنگی واحدها در دستور کار قرار گرفت و سهم واحدها از بودجه متمرکز فرهنگی ۲۶ درصد افزایش یافت.


توجه جدی به توزیع اعتبارات متمرکز فرهنگی میان واحدها

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به توزیع اعتبارات در سال ۹۵، مطرح کرد: ۵۹ درصد اعتبارات فرهنگی بین واحدها توزیع می‌شود و ۴۱ درصد در اختیار ستاد و سازمان‌ها و مراکز فرهنگی قرار گرفت.

علیزاده با بیان اینکه در توزیع اعتبارات سال ۹۶، ۶۴ درصد اعتبارات بین واحدها توزیع شده است و مابقی در اختیار ستاد و سازمان‌ها بوده است، عنوان کرد: توزیع اعتبارات در سال ۹۷, ۸۵ درصد اعتبارات توزیع واحدی شده است. همچنین در سال‌جاری نیز ۹۰ درصد اعتبار فرهنگی را توزیع واحدی کرده‌ایم.



تلاش برای توزیع عادلانه اعتبارات میان واحدها

وی با تأکید بر اینکه در شاخص‌های رتبه بندی فرهنگی واحدها، مبنای تخصیص بودجه در راستای توزیع عادلانه صورت گرفته است، تصریح کرد: اعتبارات میان واحدها در سال جاری بر مبنای تخصیص اعتبارات متمرکز فرهنگی، رتبه‌بندی فرهنگی واحدها بر اساس شاخص‌هایی اعم از نتایج ارزیابی واحدها در سال ۱۳۹۶، اجرای تعهدات برنامه‌ای سالهای ۹۶ و ۹۷ در زمینه طرح‌های داخلی و هماهنگ، منابع انسانی فعال در حوزه فرهنگی در پایان سال ۹۷، میزان نوآوری در برنامه‌های سالانه (سال ۹۷ و ۹۶) و فضای کالبدی در اختیار معاونت فرهنگی واحدها صورت گرفته است.

علیزاده واحدهای خراسان‌رضوی، اصفهان، زنجان و فارس را بر اساس شاخص‌های ذکر شده در رتبه نخست دانست و افزود: واحدهای تهران، قزوین، لرستان، همدان و یزد در جایگاه دوم قرار دارند.

وی با اشاره به تنگناهای مالی و اعتباری در حوزه فرهنگی نیز عنوان کرد: در این وضعیت باید خواهش کنم از رؤسای محترم واحدها که در شرایط تنگناهای مالی همچنان همراهی خود را با حوزه فرهنگی حفظ کنند و بیش از گذشته این حوزه را مورد توجه قرار دهند.

منابع انسانی در حوزه فرهنگی را دریابید

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور در رابطه با وضعیت نیروی انسانی در معاونت‌های فرهنگی سراسر کشور نیز مطرح کرد: از مجموع ۷۶۵ نفر اعضای معاونت فرهنگی واحدها، سازمان‌ها و مراکز در پایان سال ۱۳۹۷، ۳۲۶ نفر، خبرنگاران دفاتر مرکزی ایسنا و ایکنا، ۴۳۹ نفر، اعضای فرهنگی در سازمان‌ها، مراکز فرهنگی و خبرنگاران و همکاران فرهنگی واحدها
و از این تعداد تنها ۲۱ نفر عضو هیأت علمی هستند.

علیزاده با بیان اینکه از جمله کارهایی که با همراهی و مساعدت دفتر بودجه و تشکیلات صورت گرفت اختصاص پست‌های سازمانی به خبرنگاران و دست‌اندرکاران ایسنا و ایکنا در چارت معاونت فرهنگی واحدها پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: این کار موقتی است و راه‌حل اساسی تصویب چارت سازمانی شعب و تخصیص پست سازمانی به شعب خبرگزاری هاست که امید داریم همکاران خبرگزاری‌ها در این زمینه همکاری بیشتری کنند.

عدم حضور فعالانه در دانشگاه‌های مادر

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها فضای کالبدی خود را در اختیار حوزه پژوهشی و آموزشی جهاد قرار نمی‌دهند و حوزه فرهنگی تنها بخشی است که می‌تواند برای در اختیار داشتن قسمتی از فضای دانشگاه اقدام نماید، مطرح کرد: لازم است حمایت‌های بیشتری در این خصوص از معاونت‌های فرهنگی واحدها به عمل آید؛ در سال گذشته تفاهم نامه خوبی با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منعقد شد که اخیراً به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و همکاران محترم می‌توانند از ظرفیت آن استفاده کنند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۷ واحد جهاد دانشگاهی در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها حضور ندارند و خواهش ما این است که رؤسای محترم در اولین گام پیگیر حضور در این نهاد مهم باشند.


ضرورت بازخوانی مأموریت‌ها و برنامه‌های فرهنگی جهاد در مواجهه با نسل جدید

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه در سال تحصیلی پیش رو شاهد حضور ورودی‌هایی از متولدین دهه ۸۰ به بعد خواهیم بود، تأکید کرد: توجه جدی به مساله تغییرات نسلی و لزوم برنامه ریزی بر اساس نیازهای مخاطبین جدید، جدی ترین چالش پیش روی نهادهای فرهنگی به ویژه در دانشگاه‌ها خواهد بود.

علیزاده در ادامه از عضوگیری بیش از ۵۰۰۰ نفری از میان دانشجویان جدیدالورود در ۲۰ واحد جهاد دانشگاهی خبر داد و مطرح کرد: با محوریت سازمان دانشجویان و مشارکت سازمان‌ها و مراکز فرهنگی از جمله موفقیت‌های حوزه فرهنگی جهاد در سال گذشته بود هر چند که عدم همراهی جدی در نیمی از واحدها، مشکلات مالی واحدها و نیز اجرای این طرح برای اولین بار در سال گذشته موجب شد تا پیش بینی عضوگیری ۲۰ هزار نفری محقق نشود.

وی همچنین با اشاره به تشکیل و راهبری ۱۲۳ کانون دانشجویی در ۲۶ واحد فعال، گفت: این واحدها در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی، فرهنگ و اندیشه، هنری، محیط زیست، گردشگری، دینی و قرآنی، علمی پژوهشی، ادبی، کتاب و کتابخوانی، ورزش و سلامت، اشتغال و کارآفرینی فعالیت دارند.


ادامه دارد…

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری که هواداران احسان علیخانی را حسابی نگران کرد؛ جنجال برای یک عکس فوتوشاپی!